Vi använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för statistiska ändamål och för att kunna visa dig mer personligt anpassat innehåll på vår hemsida.
Läs mer om cookies och vår integritetspolicy här.Förskolans rikskonferens 2022
Höstens konferens har fokus på samarbete, ledarskap och kollegialt lärande i arbetslaget. Vi får ta del av forskning, erfarenheter och goda exempel på förskollärares ledarskap, hur arbetslaget kan utveckla sin kommunikation och hur alla avdelningar på en förskola kan samarbeta. För barnens bästa!

Arbetslagets kraft – samsyn, kommunikation och ledarskap

Om alla barn ska få en likvärdig utbildning behöver vi skaffa oss en samsyn om vad förskolans uppdrag innebär. Då måste all personal vara med på tåget! Det förutsätter ett tydligt ledarskap där förskolläraren tillsammans med sitt arbetslag utvecklar undervisningen mot läroplanens mål. Här är varje medarbetares arbetsglädje och motivation viktig. Men hur skapar man en arbetsplats med högt i tak där alla får växa? Så att förskolan blir en plats där barn, förskollärare och barnskötare kan bli sina bästa jag.
På Förskolans rikskonferens 2022 får ni kunskap, strategier och redskap som hjälper er att leda, kommunicera och ta plats i ett team.


Innehåll
08.15 |
Registrering
Med kaffe, te och smörgås |
09.00 |
Konferensen inleds
Moderatorn Erika Gudmundsson Olsson hälsar välkommen. |
09.10 |
Förskollärarens ledarskap – bygg relationer!
Bim Riddersporre är leg. psykolog, leg. logoped och fil. dr. i psykologi Förskolläraren har ansvar för att det kunskapsinnehåll som målen i läroplanen omfattar verkligen erbjuds barnen. Bim Riddersporre lyfter fram att förskolläraren behöver skapa förutsättningar för en god kommunikation och ett kollegialt lärande i arbetslaget, där alla får möjlighet att ta plats och utvecklas. I arbetslaget behöver alla lära känna varandra och tillsammans synliggöra både sina kompetenser och kunskapsluckor. För att öka kompetensen kan de tillsammans söka ny kunskap genom att ta del av forskning och beprövad erfarenhet. Det är viktigt att arbetslaget utvecklar ett gemensamt yrkesspråk. Detta bidrar till samarbetet och till att barnen kan erbjudas en utbildning präglad av god kvalitet.
|
10.05 |
Reflektion
med Bim Riddersporre |
10.10 |
Paus
|
10.20 |
Förskollärare och barnskötare – tillsammans blir vi starkare
Erika Gudmundsson Olsson, förskollärare och kvalitetsledare Förskollärare och barnskötare arbetar sida vid sida i förskolans arbetslag för att se till att varje barn upplever ett lustfyllt lärande varje dag. Ibland kan det uppstå osäkerhet kring förskollärarens ansvar och barnskötarens delaktighet i undervisningen. Om förskolan har ett ramverk att luta sig emot kring roller och ansvar blir det tydligt vad var och en kan bidra med - för barnens bästa. Delakulturen är central på förskolorna vilket gör att varje person känner sig värdefull. Erika Gudmundsson Olsson delar med sig av sina erfarenheter av att skapa tydliga ramar som skapar tillit och trygghet både för barn och personal.
|
11.05 |
Reflektion
med Erika Gudmundsson Olsson |
11.10 |
Ta plats som barnskötare!
Ramona Krantz och Maria Nygren, båda barnskötare Barnskötarens uppdrag i förskolan är att ge varje barn en bra start i livet. En god omsorg är en förutsättning för lärande, och barnskötaren finns nära barnen hela dagen för att fånga upp deras intressen och behov. Ramona Krantz och Maria Nygren poängterar att barnskötaren behöver ta plats och vara stolt över sin viktiga roll. I barnskötarens möte med barnen sker undervisning varje dag, och förskollärarens ansvar för undervisningen innebär inte att barnskötarna ska låta bli att ta ansvar. Tillsammans med förskollärarna behöver vi diskutera vad det står i läroplanen och hur vi bryter ner det till konkret handling, så att alla barn får gå i en förskola som genomsyras av omsorg, utveckling och lärande.
|
12.00 |
Reflektion
med Ramona Krantz och Maria Nygren |
12.05 |
Lunch
|
13.00 |
Att leda är att växa genom andra
(i Malmö och Stockholm) Mirella Beck, rektor och Charlotte Hübner, barnskötare På förskolan Utforskaren får alla växa tillsammans, både barn och vuxna. Rektor Mirella Beck har noggrant organiserat för ett kollegialt lärande som leder till ökad samhörighet och samsyn, bland annat kring vilka värden som alla gemensamt ska förmedla till barnen. I olika möteskonstellationer träffas personalen och diskuterar sitt pedagogiska arbete. De använder sig av olika metoder, såsom ”walk and talk” och ”swapping”. Det ger i sin tur möjligheter för att leda sina kollegor i ett gemensamt växande - som kommer barnen till godo. Under föreläsningen berättar Mirella Beck och Charlotte Hübner om arbetet med att skapa en gemensam grund och hur varje medarbetares kompetens tas till vara.
|
13.00 |
Skapa samsyn i en lärande organisation
(i Göteborg) Therése Hultman, rektor För att ge alla barn likvärdiga förutsättningar att utvecklas inom förskolans utbildning krävs det att pedagogerna har en samsyn kring uppdraget och tolkningarna av läroplanen. Förskollärarna har ett särskilt ansvar för undervisningen, men hela arbetslaget har ett ansvar att följa uppdraget utifrån läroplanen. Therése Hultman kommer att berätta om hur hon i sin roll som rektor verkar för att skapa en lärande organisation utifrån sin egen beprövade erfarenhet och med stöd i vetenskaplig grund. Genom systematik i kvalitetsarbetet, en tydlig rollfördelning där pedagogernas kompetenser tas tillvara, och en struktur som underlättar pedagogernas möjlighet till reflektion kan arbetet med måluppfyllelsen utvecklas och en samsyn skapas.
|
13.50 |
Reflektion
med Mirella Beck och Charlotte Hübner i Stockholm samt Therése Hultman i Göteborg |
13.55 |
Bensträckare
|
14.00 |
Gemensam värdegrund - för likvärdighet och arbetsglädje
Björn Eriksson, förskollärare På förskolan Lilla Tollare arbetar alla med en gemensam värdegrund riktat både mot barn och vuxna. Pedagogerna har startat upp ett gemensamt kontinuerligt utvecklingsarbete sedan sex år tillbaka som drivs av värdegrundsgruppen och en pedagogisk utvecklingsgrupp där alla förskollärare ingår. Förskolan har ett övergripande värdegrundstema som omfattar alla barn, varje vecka. Det skapar förutsättningar för en likvärdig utbildning för alla barn och ökad arbetsglädje hos pedagogerna. Björn Eriksson delar med sig av hur förskolan arbetar för att utveckla en gemensam samsyn och vi får också ta del av det praktiska arbetet med värdegrunden tillsammans med de yngre barnen, som genomsyras av dramatisering och musik.
|
14.50 |
Reflektion
med Björn Eriksson |
14.55 |
Paus
med kaffe/te och kaka |
15.20 |
Att vara i ständig förändring och samtidigt må bra
Lars Gustafsson, fortbildare, föreläsare och organisationskonsult Att arbetet i förskolan förändras är ett faktum vi måste förhålla oss till. Människans unika förmåga att ställa om, anpassa sig till nya förutsättningar och finna nya vägar framåt är ytterst en fråga om överlevnad, men även en fråga om utveckling och lärande, menar Lars Gustafsson. Förändringsprocesser utmanar vårt sätt att tänka eller göra. Det väcker starka känslor hos oss som måste hanteras för att lärande ska komma till stånd. Det är HUR du kommunicerar, ger feedback och löser konflikter som blir avgörande för om förändring leder till utveckling eller inte.
|
16.20 |
Reflektion
med Lars Gustafsson |
16.25 |
Moderatorn Erika Gudmundsson Olsson avslutar dagen
|
Föreläsare
Kontaktpersoner
Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor.

Projektledare
