Förskolans yngsta barn

Om konferensen

Hållbar utveckling har inte bara fått större utrymme i vårt uppdrag, vår förståelse av begreppet har också vidgats. Nu behöver vi nya ingångar för hur vi arbetar med detta spännande och mångfacetterade begrepp i utbildningen. Vi behöver mer kunskap om hur vi ökar 1-2-åringarnas delaktighet och inflytande i undervisningen. Vi behöver idéer för hur vi lyfter social och ekonomisk hållbarhet, och inte bara den ekologiska.
Under konferensen knyter vi ihop läroplanens intention med forskning, lärande och undervisning för att ge svar på frågan hur vi arbetar med de olika hållbarhetsperspektiven med de yngsta barnen i förskolan.
Målgrupp
Förskollärare, barnskötare, förskolecheferInnehåll
08.15 |
Registrering
Kaffe/te med frukostsmörgås |
09.00 |
Välkommen
Moderator Katarina Larsson hälsar välkommen |
09.10 |
Vad är hållbar utveckling i arbetet med de yngsta?
Cecilia Caiman Hållbar utveckling är ett nytt begrepp i den reviderade läroplanen. Hur möter vi det tillsammans med 1-2 åringarna? Vi ska utifrån vårt uppdrag ha ett kreativt lärande med alla våra sinnen som ska vara utgångspunkten när pedagogerna tillsammans med barnen ska verka för en gemensam, hållbar framtid. Föreläsningen belyser de yngsta barnens meningsfulla handlingar och problematiserar genom konkreta exempel som utgår ifrån pågående forskning.
|
10.15 |
Kaffe/te
|
11.45 |
Omvärldens spill blir barnens skatter
Linda Magdesjö
|
12.30 |
Lunch
|
13.30 |
Det lilla fingret skapar stora värden för världen
Sofia Hedin Hållbar framtid är ett stort och viktigt ansvar för oss i förskolan att verka för. Men hur kan det ta sig uttryck i vår praktik med de yngsta barnen? Hur väl förankrade och synliggjorda är de verktyg och de metoder vi pedagoger använder oss av i vår undervisning? Genom exempel från förskolan får vi ta del av hur de yngsta barnen skapar värden och förståelse för omvärlden och där de små fingrarnas känslighet är början till storverk och visar hopp om framtiden. Barns ekologiska känslighet kommer att synliggöras och vår praktik problematiseras: hur tar vi ansvar och arbetar aktivt för att den ska bevaras, stärkas och inte tunnas ut i en värld som snurrar allt fortare?
|
14.45 |
Kaffe/te med kaka
|
15.00 |
Arbetsglädje – en väg till hållbara relationer på vår förskola!
Per Bernemyr Det som enligt forskning påverkar arbetsglädjen allra mest är att vi känner meningsfullhet och tillfredsställelse i det vi gör. Vi behöver känna att vi har kontroll över vår arbetssituation. Därför är det så viktigt att vi tydliggör vilka metoder vi använder, när vi använder dem och varför de fungerar. Vi har ett uppdrag att skapa hållbara relationer, men vad innebär det? Vi behöver stöd i hur vi kan arbeta med det? Per sammanfattar det med att vi måste ”börja med allt”!
|
16.30 |
Avslutning
Katarina Larsson avslutar konferensen |
Kontaktperson
