Vi använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för statistiska ändamål och för att kunna visa dig mer personligt anpassat innehåll på vår hemsida.
Läs mer om cookies och vår integritetspolicy här.Lekfull förskola
Att leken är central för inlärning, utveckling och lärande är det ingen som ifrågasätter. Men hur bemöter vi barnens egna lekar? Vilken betydelse får det om vi sätter stopp, nedvärderar och förbjuder barnens lekuttryck?
STOCKHOLM 25 APRIL | DIGITALT 25 APRIL | MALMÖ 9 MAJ


Leken som nav i förskolans utbildning
Leken är det nav som förskolan byggt sin identitet kring. Likt solen- och allt som kretsar runt den ska den ha sin plats, mitt i utbildningen. Att leken är central för inlärning, utveckling och lärande är det ingen som ifrågasätter. Men hur bemöter vi barnens egna lekar? Vilken betydelse får det om vi sätter stopp, nedvärderar och förbjuder barnens lekuttryck? Den här konferensen lyfter dessa frågor med nyfikenhet, ödmjukhet och alternativa sätt att tolka och förstå det barnen gör. Och effekten är magisk och avgörande för barns utveckling och välbefinnande!
Analogt och digitalt, drama och dramatik, dans och estetiska uttryckssätt samt etiska ställningstagande tar denna konferensdag plats på scenen. Du får ta del av exempel på hur leken kan kläs av och få ny förståelse, som på allvar ger barnen kraft och mod. Hur leken alltid främjar förmågor och lärande i sällskap av pedagoger med inlevelseförmåga och nyfikenhet.
Innehåll
08.15 |
Registrering
Kaffe/the och frukostmacka |
09.00 |
Konferensen inleds
Moderator Katarina Larsson hälsar välkommen |
09.10 |
”Mitt jobb är att lära vuxna leka!”
– om att väcka leken i de som har glömt Att följa impulser, ge sig hän och fantisera är inga lätta grejer när vi som vuxna har vardagen full av allvar, ansvar och kontroll. Vi har kanske fått höra att vi ska lägga band på oss, inte vara barnsliga eller sluta upp att tramsa. När pedagogerna arbetar med ateljerista Linda är det just leken hon vill få tag på. Hör Linda berätta om hur.
|
10.10 |
Paus
med kaffe/the och frukt |
10.30 |
Krigslekens dilemman och estetiska kraft
Ebba Theorell Under den här föreläsningen kommer du att ta del av hur små barn utmanar stereotyper och normer och skapar nya uttryck i låtsasaggressiva lekar. Ebbas avhandling utger grunden och där finns flera upptäckter som utmanar och överraskar. Det här är en forskningsanalys där krigslekens rörelser sätts i första rummet.
|
11.25 |
Undervisning som hittar kraft och inspiration i leken
Emiilie Keijser Emiilie visar på hur hon gör för att hitta kreativitet, fantasi och flow och hur hon använder sig av det i undervisningen med barnen. Med stöd av leken som metod för lärandet kan vi pedagoger närma oss barnens perspektiv och få kunskap av vad som är barnens behov och intressen. Men för att kunna tillvarata lekens olika dimensioner i lärandet behöver vi vuxna också öva oss i att fortsätta vara lekande människor.
|
12.10 |
Lunch
|
13.10 |
Lekfulla former för lärande
Fantasifröknarna Sara Bergström & Linda Holgersson För Fantasifröknarna handlar undervisning i förskolan om att befinna sig i barnens värld, i lekens värld, där fantasi och föreställningsförmåga får ta plats. Under föreläsningen får du ta del av hur de utgår från leken och på så vis designar undervisning och dramalek i kombination med IT. Detta tillsammans bildar det kreativa och inspirerande pedagogiska verktyget, som används för att ge barnen nya utmaningar och stimulera deras nyfikenhet och lärande kring ett ämne. Det analoga och digitala är likvärdiga där det ena inte utesluter det andra.
|
14.00 |
Bensträckare
|
14.05 |
Lek och estetiska uttryckssätt med digitala verktyg i förskolan
Susanne Kjällander Susanne Kjällander bjuder in till purfärsk forskning som diskuterar adekvat digital kompetens när barn utforskar, lär, leker och uttrycker sig med estetiska uttryckssätt. Föreläsningen tar upp vad som händer i det vidgade digitala gränssnittet där det digitala flyttar ut i det fysiska rummet och leken och skapandet som pågår där – och vice versa. Världar som bygger på adaptiva lek- och lärappar, AI, VR och AR diskuteras som möjliga resurser för barns lek och lärande. Susanne visar även hur det teoretiska begreppet ”transduktion” kan användas i en sk. ”transduktionskedja” för att få syn på och utmana barns lek och lärande i olika teckensystem såsom musik, symboler, dans och animering.
|
15.00 |
Paus
med fika |
15.20 |
Den förbjudna leken
Suzanne Axelsson Det finns många former av lek som vuxna förbjuder barn att ägna sig åt på grund av att det anses vara för riskabelt. Den här föreläsningen kommer att utforska vad anses som riskfylld lek samt fördelarna med den. Du kommer också att kunna ta del av strategier för att göra lekmiljön så säker som nödvändigt samtidigt som den uppmuntrar äventyr, utmaningar och självstyrd lek.
|
16.20 |
Moderatorn Katarina Larsson avslutar dagen
|
Kontaktpersoner
Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor.

Konferenskoordinator
Välj tillfälle
