Vi använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för statistiska ändamål och för att kunna visa dig mer personligt anpassat innehåll på vår hemsida.
Läs mer om cookies och vår integritetspolicy här.Förskoleklassens rikskonferens 2023
Förskoleklassens rikskonferens 2023 ger kunskap om och färdigheter i att skapa en gedigen grund för varje elevs fortsatta lärande i grundskolan genom att ha både ett barnfokus och ett ämnesfokus. Deltagarna får både fördjupande kunskap och användbara redskap inom en rad centrala områden i undervisningen.
MALMÖ 24 NOVEMBER | GÖTEBORG 1 DECEMBER | STOCKHOLM 8 DECEMBER | DIGITALT 08 DECEMBER


Hur ser en undervisning ut som har ett barnfokus och ett ämnesfokus?
Förskoleklassens rikskonferens 2023 djupdyker i denna fråga och visar hur man kan utforma ett hållbart, motiverande och utvecklingsbart lärande. Det handlar om att integrera kartläggningen i den vanliga undervisningen och att använda leken som både mål och medel. Vi visar hur sexåringar kan erövra ett skriftspråk i flerspråkiga och mångkulturella klassrum. Vi beskriver också aktiviteter och uppgifter i matematik som resulterar i kunskaper och färdigheter som grundskolan sedan kan bygga vidare på. Vardagen i förskoleklass är relationstät med stora krav på samspel och kommunikation. Du får därför kunskap om hur nervceller kan hjälpa dig att skapa en undervisning som verkligen fungerar men också för att hantera stress och svåra situationer i möten med barn, föräldrar, kollegor och chefer.
Konferensprogram
08.15 |
Registrering
med morgonfika |
09.00 |
Förskoleklassens rikskonferens 2023 startar!
Moderatorn hälsar välkommen och inleder konferensen. |
09.10 |
Varje elevs bästa förskoleklass – undervisning med både barn- och ämnesfokus
Linda Bengtsson, utvecklingssekreterare i Malmö stad Hur kan vi ge alla elever möjlighet att lyckas utifrån sina förutsättningar? Denna viktiga fråga brottas många lärare i förskoleklass med. Tidiga stödinsatser i svenska och matematik är bevisade framgångsfaktorer för att en elev ska få större chans att gå ut grundskolan med betyg i alla ämnen. Om en elev till exempel har ett annat modersmål, hur gör vi en rättvis bedömning av deras matematiska tänkande och språkliga medvetenhet? Hur lever vi upp till förskoleklassens uppdrag där undervisningen ska ha både barn- och ämnesfokus? I Malmö stad arbetar man målinriktat med just detta. Linda Bengtssons budskap är ”våga gå utanför manus och ta in observationspunkterna som en naturlig del av skoldagen, och glöm inte att leken är viktig!”. Här visar hon vad detta betyder för undervisningens utformning.
|
10.00 |
Reflektion
Moderatorn reflekterar, gör utvikningar, binder ihop och interagerar med deltagarna |
10.20 |
Hjärnsmart kommunikation – redskap i en relationstät vardag
Lena Skogholm, beteendevetare och pedagog Har du någonsin träffat en negativ person som dränerat dig på energi? Har du varit med om missförstånd och undrat vad som hände? Eller hört folk säga att "vi måste ju kunna prata som vuxna människor om det här"? Att arbeta i förskoleklass är att arbeta i en relationstät vardag. Du ska förhålla dig till barnen, föräldrarna, kollegorna och chefen. Lena Skogholm tar med dig på en spännande upptäcktsfärd i hjärnans fantastiska landskap - om det mänskliga samspelet, de kommunikationsproblem som ofta kan uppstå och hur vi bättre kan förhålla oss till varandra. Du får förklaringar till vad som kan hända i våra relationer och konkreta tips om hur du kan hantera olika situationer - både i arbetslivet och privat.
|
11.50 |
Lunch
|
12.50 |
Att erövra ett språk – undervisning i flerspråkiga och mångkulturella klassrum
Anna Månsson Nylund, lärare på Nya Landamäreskolan i Biskopsgården i Göteborgs stad Anna Månsson Nylund har fått Svenska Akademiens svensklärarpris för att ha ”stimulerat intresset hos unga människor för svenska språket och litteraturen”. Konkret betyder det att hon inte ger sig förrän varje elev ser sig själv som någon som kan läsa och skriva. Och som förstår att man med sin egen röst kan påverka samhället. Här visar Anna hur hon fyller sin undervisning med språkutvecklande interaktion och olika typer av stödstrukturer.
|
13.50 |
Reflektion
Moderatorn reflekterar, gör utvikningar, binder ihop och interagerar med deltagarna. |
14:00 |
Tal, antal och räknestrategier – en hållbar och utvecklingsbar matematikundervisning
Camilla Björklund, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet Vad är det som gör att en viss undervisning i matematik fungerar? Forskare har tillsammans med lärare undersökt hur elever bäst lär sig aritmetik. Nu vet vi på vilket sätt elever kan utveckla en hållbar taluppfattning, räknefärdigheter och förståelse för begrepp. I denna undervisningsnära föreläsning får du tillgång till det som många gånger saknas – kunskap om hur man utformar ett empiriskt grundat lärande.
|
15.10 |
Eftermiddagsfika
|
15.30 |
Så skapar du intresse och motivation i ett digilogt klassrum
Helen Larsson, speciallärare Elever lär sig bättre när de är intresserade och känner sig motiverade, men hur skapar man motivation när elevers intressen är så olika? Helen Larsson lyfter fram generella lösningar som skapar mening och i sin tur motivation. Något som är centralt i hennes klassrum är att digitala och analoga arbetssätt och verktyg är lika naturliga. Föreläsningen bjuder därför även på flera praktiska exempel på denna digiloga undervisning.
|
16.30 |
Reflektion
Moderatorn reflekterar, gör utvikningar, binder ihop och interagerar med deltagarna. |
16:40 |
Förskoleklassens rikskonferens 2023 är avslutad!
|
Föreläsare
Välj tillfälle

Går att boka med grupprabatt
Är ni 10 eller fler på arbetsplatsen som planerar fortbildning under kommande året? Använd vår grupprabatt!
