NPF-säkrad lärmiljö 2020

Tillgänglig undervisning – hur skapar vi det egentligen?

Välkommen till konferensen som vill sprida kunskap, förhållningssätt och verktyg för att skapa en tillgänglig och likvärdig lärmiljö för alla elever. Med hjälp av några av de bästa föreläsarna inom området får du fördjupa din kunskap och förståelse samt fylla på din verktygslåda inför mötet med elever med NPF-svårigheter.

 

Om konferensen

Den årliga mötesplatsen för en mer tillgänglig skola

Vad vet vi egentligen om vilka utmaningar en elev med NPF möter under skoldagen? Har vi pedagoger de redskap vi behöver för att göra dagen begriplig och hanterbar för eleven? Under konferensen får du fördjupa dina kunskaper om svårigheterna, men framförallt får du konkret stöd i hur du kan möta eleven och anpassa din undervisning.

Den årliga konferensen samlar några av landets främsta föreläsare med olika perspektiv på en tillgänglig skola och skapar en viktig arena för kunskaps- och erfarenhetsutbyte. 

Innehåll

08.15 Registrering
Kaffe/te med smörgås
09.00 Välkommen

Moderator Lena Rosada hälsar välkommen.

09.05 Hjärnan och dess funktioner vid NPF

David Edfelt, leg. psykolog, utbildare och författare

Hos personer med NPF jobbar och fungerar hjärnan lite annorlunda, det vet vi idag. Här får du fördjupande kunskaper om vad det är som fungerar annorlunda och varför – men framför allt vilka konsekvenser det får för lärandet och skolgången. David Edfelt förklarar på ett lättbegripligt sätt med en tydlig koppling till skolans vardag och ger dig insikter som underlättar förståelsen för dina elevers skilda förutsättningar. 

  • Aktuell forskning inom området
  • Vilka förmågor och funktioner påverkas och på vilket sätt?
  • Kognition vid NPF och vad det betyder för undervisningen
  • Styrkor att utveckla och ta vara på
10.30 Att aldrig ge upp!

Jenny Edvardsson, lärare svenska och historia åk 7-9 samt gymnasiet

I sitt arbete möter Jenny många elever med NPF och får arbeta hårt med elevernas motivation, självbild och lärande. Ibland kan det vara svårt att nå fram till alla elever. Det gäller att tänka annorlunda, utgå från elevens erfarenheter och erbjuda mycket stöttning. Jenny använder relationen som ett av sina främsta verktyg – här delar hon med sig av sin undervisning och ger dig sina bästa framgångstips.

  • Hur gör jag konkret för att skapa goda relationer?
  • Förväntningar, autentiska uppgifter och formativ bedömning
  • Så arbetar jag med modellering och stöttning
  • Våga reflektera över din egen undervisning!
11.30 Lunch
12.30 Tillgänglig undervisning – att lyfta blicken från individ till lärmiljö

Ida Necovski, specialpedagog, föreläsare och författare

För att alla elever ska få samma möjlighet till utveckling, lärande och hälsa behövs kunskaper om arbetssätt som utgår från individens behov, strukturerade kartläggningar och tydliggörande pedagogik. Därutöver behövs mängder av olika anpassningar och metoder att jobba med i klassrummet. Det är lätt att snabbt försöka hitta lösningar när vi vill stötta en elev att nå målen. Men hur ska vi hitta rätt lösningar om vi inte först har hittat behoven? Under föreläsningen få vi veta mer om de pedagogiska konsekvenser NPF-diagnoser medför samt hur vi hittar rätt anpassningar och stöd vid olika svårigheter.    

  • Ordinarie undervisning, extra anpassningar och särskilt stöd – vad är egentligen skillnaden?
  • Hur vet vi vilken insats vi ska välja och att den ger önskat resultat?
  • Pedagogiska metoder, anpassningar och stöd vid svårigheter
  • Bredda basen – låt det som är nödvändigt för några få bli något som gynnar alla!
14.00 Ett klassrum för en mer likvärdig undervisning

Malin Valsö, leg. Psykolog, skolorganisationsutvecklare och författare

Forskning visar att den fysiska miljön har stor betydelse för inlärningen och en dålig fysisk miljö drabbar de svagaste eleverna hårdast. Samtidigt är det hos dessa elever vi ser den allra största vinningen när den fysiska miljön förbättras. Det finns mycket vi kan göra med små medel för att förbättra arbetsmiljön oavsett vilka förutsättningar vi har i utgångsläget. Här får du kunskapen du behöver för att skapa ett klassrum som bidrar till en mer likvärdig undervisning.

  • Hur påverkar den fysiska miljön elevernas lärande?
  • Vad betyder den fysiska miljön för elever med NPF?
  • Hur ser en optimal lärmiljö ut?
  • Konkreta tips på hur du med enkla medel kan förbättra lärmiljön
14.45 Paus
Kaffe/te och kaka
15.15 En känslokompetent skola med beredskap att hantera starka känslor

Tuija Lehtinen eller Jenny Jakobsson Lundin, skolpsykologer och författare

Under den här föreläsningen får vi följa Marcel som har diagnoserna språkstörning, ADD, trotssyndrom och bipolär sjukdom. Han har svårt att anpassa sig till skolans krav och uttrycker ofta ett hotfullt beteende mot såväl lärare som andra elever. Vi kommer med Marcel som fallbeskrivning undersöka hur psykologiska kunskaper kan översättas i pedagogisk praktik för att ge verktyg i både klassrummet och på organisatorisk nivå.

  • Vad behöver elever för relationskvalitet för att bli trygga i skolan?
  • Hjälp eleven att stå ut med de starka känslor undervisningen väcker
  • Vad behöver pedagoger för att klara av att vara trygga vuxna?
  • Håll fokus på det pedagogiska uppdraget även när känslorna är starka
16.30 Avslutning
Konferensen avslutas

Föreläsare

David Edfelt
Leg. psykolog, utbildare och författare
Jenny Edvardsson
Lärare
Ida Necovski
Specialpedagog, föreläsare och författare
Malin Valsö
Leg. Psykolog, skolorganisationsutvecklare och författare
Tuija Lehtinen
Skolpsykolog och författare
Jenny Jakobsson Lundin
Skolpsykolog och författare

Kontaktpersoner

Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor.

Konferenskoordinator

Lena Rosada

Välj konferensort!

Stockholm, 2 april 2020
9.00-16.30 | 3 450 kr ex moms
BOKA
Göteborg, 22 april 2020
09.00 - 16.30 | 3 450 kr ex moms
BOKA
Malmö, 6 maj 2020
9:00-16:30 | 3 450 kr ex moms
BOKA
Konferens för hela arbetslaget
Gå fyra så bjuder vi rektor

Läs mer om erbjudandet