Vilka grunder vilar begreppet bedömarkompetens på och hur hänger den samman med lärarens professionalism?
Idag är de flesta överens om att bedömning har blivit en allt större del av lärarens arbete. Har den det? Kanske snarare det är så att det vi förstår som bedömning, och det lärare gör när de bedömer, alltmer har kommit att handla om betygssättning? Vad är det som har hänt och vilka konsekvenser har en sådan förskjutning fått för skolans kunskaps och fostransuppdrag, och för lärarprofessionen?
Vad begreppet professionalism innebär och vilken betydelse möjligheten att utöva professionalism har i bedömningsarbetet, är två centrala frågor. Detta kopplas sedan till möjligheter och aktiviteter som kan stärka bedömningsarbetet, bland annat genom professionella lärandegemenskaper och att arbeta med sambedömning.
Föreläsningen lyfter centrala bedömningsfrågor av betydelse för lärarens och skolans utvecklingsarbete
- Vad menar vi när vi talar om bedömning i skolan? Är det samma sak för lärare som för elever och vårdnadshavare?
- Hur hänger lärarens bedömningsarbete ihop med kunskap och välmående, för både elever och lärare?
- När uppstår motsättningar mellan bedömningsarbetet och läraruppdraget, och med vilka konsekvenser?
- Vilka grunder vilar begreppet bedömarkompetens på och hur hänger den samman med lärarens professionalism?
- Vad handlar likvärdighet, rättvisa och rättvisande om när vi talar bedömning? Och vad menas med samsyn och samstämmighet i bedömningsarbetet?
- Hur kan vi arbeta med professionsutveckling genom professionella lärandegemenskaper? Vilka möjligheter och utmaningar finns.