Ledarskap och kollegialt lärande

Konflikthantering och motstånd i arbetslaget

- från låsning till lösning
Boka en uppdragsfortbildning för personal i grundskolan som vill lära sig kommunicera och agera i situationer av motstånd eller konflikt. Du får också grundläggande samtalsmetodik för utmanande samtal med en kollega.

Om fortbildningen

Ibland är det utmanande att samarbeta, det gnisslar och det skaver. Vi vill så mycket men ibland vill vi olika saker. Inte konstigt att det uppstår krockar, slitningar och frustration mellan kollegor, kanske till och med öppna konflikter. Det stjäl mycket tid och energi som vi istället skulle kunna investera i vårt uppdrag. När det ser ut så här är det dags att vända konflikten till utveckling. Och det kan vara en riktigt spännande resa!

Målgrupp

Personal i grundskolan

Innehåll

Hur och varför uppstår en konflikt? 
Helt plötsligt verkar det uppstå massa konflikter, nötningar och motstånd i arbetslaget. Vi känner oss irriterade på våra kollegor eller tycker kanske att de fokuserar på fel saker. Varför känns det så helt plötsligt? Under fortbildningen lär du dig vad konflikten kan vara ett uttryck för och i vilka situationer den kan uppstå. Bland annat får du fördjupa dig i Susan Wheelans forskning rörande gruppers utveckling, och då framför allt steg två som handlar specifikt om konflikters orsaker och uttryck.

Hur tar ni er ur en konflikt?
Alla konflikter är inte högljudda men de representerar olika behov som ställs mot varandra. När konflikten väl är ett faktum behöver vi hitta vägar att omvandla den till ett samtal om hur vi löser problem och hur vi kan skapa fungerande relationer. Under kursen får du träna på att lyssna och att tala och att identifiera behov som ligger till grund för konflikten. Du får lära dig hur ni går från låsning till lösning helt enkelt.

Hur genomför du ett komplext samtal med en kollega?
Att genomföra dessa samtal kan väcka starka känslor i oss. Varför blir det så? Med god förberedelse kan samtalet till och med öppna dörrar till något nytt. Vi går igenom hur du förbereder dig inför samtalet och hur du kan lägga upp samtalet.

Genomförande

Fortbildningen bygger på teoretisk genomgång, dialog och reflektion samt konkreta verktyg som kan tillämpas i vardagen.

Mål

Du lär dig hur du kommunicerar och agerar i situationer av motstånd eller konflikt, samt grundläggande samtalsmetodik för utmanande samtal med en kollega.

Nyfiken?

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig

Kontakta mig

Jag hjälper dig gärna med dina frågor om uppdragsfortbildning.

Fortbildningsrådgivare

Evert Norberg Karkulahti