Relationellt lärarledarskap
- Hur kan du stärka elevens lärandeidentitet och skapa lust till lärande?
- Elevsyn, bemötande och förhållningssätt som gynnar lärandet.
- Relationsstärkande arbete på grupp- och individnivå
Elevens lärande – och sambandet mellan hälsa och välbefinnande
Eleven har bara en chans att få en lyckad skolgång. De tidiga skolåren behöver präglas av trygghet och en känsla av att kunna lyckas. Tidiga skolmisslyckanden leder ofta till en ond spiral. Men det finns mycket vi kan göra för att undvika detta. En stor del handlar om det relationella lärarledarskapet. Denna kurs fokuserar på hållbara sammanhang och sambandet mellan hälsa, trygghet och lärande. Vi fördjupar förståelsen för hur skolan kan påverka det psykiska måendet och hur lärande och hälsa utvecklas i relationen mellan individ och omgivning.
Kursen ger kunskap och insikt i hur du som lärare kan arbeta med relationen: lärare – elev och elev – elev, både i klassrummet och på skolans övriga arenor. Innehållet uppmärksammar också hur du som lärare kan utveckla känslan av sammanhang och öka elevens välmående. Det handlar bland annat om att använda friskfaktorer och vitaliseringseffekter. Elever som mår bra lär sig helt enkelt mer.
Utgå från friskfaktorer i din undervisning
Som lärare har du ett ansvar att skapa trygghet och bygga tillitsfulla relationer. Det bygger på ett medvetet förhållningssätt och bemötande, men handlar också om ett tydligt ledarskap. Positiva känslor påverkar våra välbefinnandehormoner vilket gör att engagemang, nyfikenhet och lärandefokus ökar. Det i sin tur ökar känslan av trygghet och delaktighet, vilket ger möjlighet till mer motiverade elever och ökad studiero.
Bli en relationsskapare
Lärarens relationskompetens innefattar att främja omsorg, förtroende och respekt – att skapa en känsla av meningsfullhet; att positivt se eleven och skapa sammanhang. Sambandet mellan hälsa, välbefinnande och lärande är väl etablerat – och relationskompetensen är en hälsofrämjande faktor som lyfts fram i forskning.
Hantera konflikter och analysera bakomliggande faktorer
Eleven visar sina behov i skolan genom sitt beteende. När eleven har svårigheter att hantera en situation uppstår stress. Eleven gör förmodligen det mest begripliga i situationen för att få kontroll över sig själv, men valen kan bli obekväma för omgivningen och konflikter kan uppstå. Att hantera en icke önskvärd situation kräver förståelse bakom elevens beteende samt ett medvetet val av bemötande och förhållningssätt. Vi behöver visa och erbjuda strategiska beteenden som fungerar i samråd med eleven. Att kunna hantera stress och beteendeproblematik handlar om att förstå orsakerna som ligger bakom elevens beteende.
Vi varvar teorier på vetenskaplig grund med reflektions- och samtalsövningar.
Målgrupp
Lärare i förskoleklass och grundskola
Ett alternativ till uppdragsfortbildning är att gå en av våra öppna kurser.
Till kursprogrammet