Vi använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för statistiska ändamål och för att kunna visa dig mer personligt anpassat innehåll på vår hemsida.
Läs mer om cookies och vår integritetspolicy här.Fortbildning för elevassistenter
Lär er att:
- Utmana eleven till ökat lärande
- Leda lärande utifrån hjärnans krav och olika lärprocesser
- Bli tydliga ledare och utveckla relationskompetens


Ge elevassistenterna de verktyg de behöver
Elevassistenter behöver veta vilka kunskaper och förmågor som ska utvecklas för att kunna utmana eleverna att nå sin fulla potential. Att förstå lärprocesser och hur hjärnan styr vår inlärning är också centralt. Allt detta tillsammans med en ökad relationskompetens ger eleverna god självkänsla, en trygg miljö och ökat lärande.



Hur formar vi ett bra pedagogiskt samarbete mellan lärare och assistent?
Om samsyn inte finns äventyrar det elevernas kunskapsutveckling. Att tillsammans med eleven veta vilka förmågor och färdigheter som ska utvecklas och att ge respons på visat lärande är en nödvändighet för att eleven ska kunna nå sin fulla potential. Fortbildningen tydliggör läroplanens kunskapsuppdrag och konkretiserar det lärandet som ska följa på det.

Hur blir elevassistenten en tydlig ledare för elevens lärande?
En otydlig ledare skapar osäkra elever. Att curla eleven och inte utmana tillräckligt berövar elevens möjligheter att nå sin fulla potential. Vad är hjärnans krav på skolans undervisning och vilka kritiska faktorer finns i lärprocesserna? Medveten, tydlig och strukturerad undervisning möjliggör en progression i elevens utveckling.

Hur utvecklar jag ett förhållningssätt och bemötande som gör skillnad för eleven?
Hjärta och hjärna hänger samman och otrygghet påverkar vårt beteende negativt. Vi måste skapa goda relationer och förtjäna elevens uppmärksamhet för att lärande ska kunna ske. Det ställer stora krav på relationellt ledarskap och att kunna lösa konflikter utan att sätta någon på den anklagades bänk.
Målgrupp
Elevassistenter i grund- och gymnasieskolan
Vår pedagogiska idé

Därför är det här med frågor extra spännande. Våra fortbildningar tar sin utgångspunkt i de tre klassiska frågorna vad, varför och hur? Som grund har vi våra styrdokument och aktuell forskning men det är först när vi omsätter den kunskapen i en användbar praktik som det gör skillnad. Det är här våra fortbildare kommer in med sin erfarenhet och det grundläggande målet är att våra kurser ska besvara frågan Hur gör vi för att få det att fungera i praktiken?
Fortbildningen varvar teoripass med reflektioner och gruppövningar. Deltagarna har möjlighet att ställa frågor och få svar. Ni kommer att få en mängd tips, idéer och inspiration att prova på nya arbetssätt. Vi vill att ni ska kunna använda era nya kunskaper redan dagen efter fortbildningen och att det ni lär er kommer att göra skillnad för er undervisning och era elever.