NPF-säkrad lärmiljö 2020
Välkommen till konferensen som vill sprida kunskap, förhållningssätt och verktyg för att skapa en tillgänglig och likvärdig lärmiljö för alla elever. Med hjälp av några av de bästa föreläsarna inom området får du fördjupa din kunskap och förståelse samt fylla på din verktygslåda inför mötet med elever med NPF-svårigheter.

Om konferensen

Den årliga mötesplatsen för en mer tillgänglig skola
Vad vet vi egentligen om vilka utmaningar en elev med NPF möter under skoldagen? Har vi pedagoger de redskap vi behöver för att göra dagen begriplig och hanterbar för eleven? Under konferensen får du fördjupa dina kunskaper om svårigheterna, men framförallt får du konkret stöd i hur du kan möta eleven och anpassa din undervisning.
Den årliga konferensen samlar några av landets främsta föreläsare med olika perspektiv på en tillgänglig skola och skapar en viktig arena för kunskaps- och erfarenhetsutbyte.
Innehåll
08.15 |
Registrering
Kaffe/te med smörgås |
09.00 |
Välkommen
Moderator Lena Rosada hälsar välkommen. |
09.05 |
Hjärnan och dess funktioner vid NPF
David Edfelt, leg. psykolog, utbildare och författare Hos personer med NPF jobbar och fungerar hjärnan lite annorlunda, det vet vi idag. Här får du fördjupande kunskaper om vad det är som fungerar annorlunda och varför – men framför allt vilka konsekvenser det får för lärandet och skolgången. David Edfelt förklarar på ett lättbegripligt sätt med en tydlig koppling till skolans vardag och ger dig insikter som underlättar förståelsen för dina elevers skilda förutsättningar.
|
10.30 |
Att aldrig ge upp!
Jenny Edvardsson, lärare svenska och historia åk 7-9 samt gymnasiet I sitt arbete möter Jenny många elever med NPF och får arbeta hårt med elevernas motivation, självbild och lärande. Ibland kan det vara svårt att nå fram till alla elever. Det gäller att tänka annorlunda, utgå från elevens erfarenheter och erbjuda mycket stöttning. Jenny använder relationen som ett av sina främsta verktyg – här delar hon med sig av sin undervisning och ger dig sina bästa framgångstips.
|
11.30 |
Lunch
|
12.30 |
Tillgänglig undervisning – att lyfta blicken från individ till lärmiljö
Ida Necovski, specialpedagog, föreläsare och författare För att alla elever ska få samma möjlighet till utveckling, lärande och hälsa behövs kunskaper om arbetssätt som utgår från individens behov, strukturerade kartläggningar och tydliggörande pedagogik. Därutöver behövs mängder av olika anpassningar och metoder att jobba med i klassrummet. Det är lätt att snabbt försöka hitta lösningar när vi vill stötta en elev att nå målen. Men hur ska vi hitta rätt lösningar om vi inte först har hittat behoven? Under föreläsningen få vi veta mer om de pedagogiska konsekvenser NPF-diagnoser medför samt hur vi hittar rätt anpassningar och stöd vid olika svårigheter.
|
14.00 |
Ett klassrum för en mer likvärdig undervisning
Malin Valsö, leg. Psykolog, skolorganisationsutvecklare och författare Forskning visar att den fysiska miljön har stor betydelse för inlärningen och en dålig fysisk miljö drabbar de svagaste eleverna hårdast. Samtidigt är det hos dessa elever vi ser den allra största vinningen när den fysiska miljön förbättras. Det finns mycket vi kan göra med små medel för att förbättra arbetsmiljön oavsett vilka förutsättningar vi har i utgångsläget. Här får du kunskapen du behöver för att skapa ett klassrum som bidrar till en mer likvärdig undervisning.
|
14.45 |
Paus
|
15.15 |
En känslokompetent skola med beredskap att hantera starka känslor
Tuija Lehtinen eller Jenny Jakobsson Lundin, skolpsykologer och författare Under den här föreläsningen får vi följa Marcel som har diagnoserna språkstörning, ADD, trotssyndrom och bipolär sjukdom. Han har svårt att anpassa sig till skolans krav och uttrycker ofta ett hotfullt beteende mot såväl lärare som andra elever. Vi kommer med Marcel som fallbeskrivning undersöka hur psykologiska kunskaper kan översättas i pedagogisk praktik för att ge verktyg i både klassrummet och på organisatorisk nivå.
|
16.30 |
Avslutning
Konferensen avslutas |
Föreläsare
Kontaktpersoner
