Så skapar du förändring som förstelärare
I år firar vi 10 år med Förstelärarnas rikskonferens, och vi passar på att reflektera över den resa vi gjort tillsammans. Som ett sätt att fira har vi tagit fram ett metodmaterial som vi gärna delar med dig. Det här är ett material du kan använda direkt i din skola för att stärka förändringsarbetet.
Som förstelärare har du en viktig roll i att leda kollegors lärande. Det här materialet är skapat för att ge dig konkreta verktyg att ta med in i det arbetet. Vi har också fokuserat på en av de vanligaste utmaningarna som många förstelärare lyfter: att hitta en metod där utvärdering och reflektion blir en naturlig del som driver arbetet framåt.
I en kort film pratar Anna Klockar och Micaela Psilander om utmaningar som kan uppstå i rollen som förstelärare och utvecklingsledare. Det handlar om att bryta invanda mönster och skapa engagemang i kollegiet. Med insikter från forskare och stöd från en nyligen genomförd enkät bland förstelärare utforskar vi både möjligheterna och hindren i uppdraget.
Förslag
Titta gärna på filmen tillsammans i förstelärargruppen eller med kollegorna. Vad väcker klippet för tankar, vilka utmaningar och behov finns i er verksamhet? Prova den iterativa metoden för att ta nästa steg i utvecklingsarbetet. Filmen är ungefär fyra minuter lång.
Vi vet ju att det kan bli succé när lärare leder kollegor och skolor som lyckas med det når bättre resultat.
Konferenstips!
Förstelärarnas rikskonferens äger rum på följande datum och platser:
27 mars: Göteborg
3 april: Stockholm
3 april: online
Konferensen konkretiserar hur samverkan och lärprocesser kan se ut inom ramen för kollegialt lärande. Vi utgår från konkreta och praktiknära exempel och evidensbaserad forskning. Hur kan vi skapa en tydlighet i rollen, så att det vi gör kan stråla genom verksamheten på ett gynnsamt sätt? Du får lyssna på forskare och förstelärare som hittat strategier för att utveckla fungerande processer som driver utveckling.