Konflikthantering

– från låsning till lösning för ledare och chefer i förskola och skola
Välkommen till en kurs för ledare i skola och förskola där du lär dig kommunicera och agera i situationer av motstånd eller konflikt.
  • Bli trygg i att hantera konflikter
  • Bemöt behoven som skapat konflikten
  • Fördjupa dig i Susan Wheelans forskning om gruppers utveckling

Om kursen

Det är utmanande att leda andra. Oftast handlar det om roliga utmaningar men då och då ställs vi inför situationer som kräver mer av oss: konflikter. En väl hanterad konflikt kan ge en grupp eller organisation ny energi och möjlighet till spännande utveckling. En mindre bra hanterad sådan kan orsaka stora skador. För att lyckas i ditt ledarskap är det viktigt att du känner dig trygg i hur du ska hantera konflikter så att du inte förvärrar dem, bränner ut dig själv eller skadeskjuter de personer som berörs. Välkommen till en kurs för ledare och chefer i skola och förskola som vill lära sig kommunicera och agera i situationer av motstånd eller konflikt.

Målgrupp

Skolledare, förskolechef, arbetslagsledare, andra ledar- och chefsfunktioner i skola och förskola

Innehåll

Hur och varför uppstår en konflikt?
Helt plötsligt verkar det uppstå massa konflikter, nötningar och motstånd i gruppen. Varför blir det så? Vid andra tillfällen känns det omöjligt att ha en konstruktiv dialog med en eller flera av dem du leder. Du får utstå kritik för ditt ledarskap och dina motiv missförstås och ifrågasätts. Under kursen lär du dig vad konflikten kan vara ett uttryck för och i vilka situationer den kan uppstå. Du får fördjupa dig i Susan Wheelans forskning om gruppers utveckling, och då framför allt fas två som handlar specifikt om konflikters orsaker och uttryck. Du får också kunskap om hur vi förebygger och hanterar konflikter genom vår kommunikation.

Hur tar ni er ur en konflikt?
Alla konflikter är inte högljudda men de representerar olika behov som ställs mot varandra. När konflikten väl är ett faktum behöver du hitta vägar att omvandla den till ett samtal om hur vi löser problem. Du behöver kunna återupprätta förtroende och skapa en fungerande relation som möjliggör för er att få ett hållbart samarbete igen. Under kursen får du träna på att lyssna och att identifiera och bemöta behov som ligger till grund för konflikten. Du får lära dig hur ni går från låsning till lösning helt enkelt.

Hur genomför du ett lösningsfokuserat samtal med syfte att bryta konflikten?
Att genomföra dessa samtal kan väcka starka känslor i oss. Varför blir det så? Med god förberedelse kan samtalet till och med öppna dörrar till något nytt. Vi går igenom hur du förbereder dig inför samtalet och hur du kan lägga upp samtalet.

Genomförande

Fortbildningen bygger på teoretisk genomgång, dialog och reflektion samt konkreta verktyg som kan tillämpas i vardagen.

Mål

Du lär dig hur du kommunicerar och agerar i situationer av motstånd eller konflikt, samt grundläggande samtalsmetodik så att du kan hålla ett lösningsfokuserat samtal.

Kontaktpersoner

Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor.

Kursadministratör

Mattias Olsson

Välj kursort!

Stockholm, 6 november 2018
09.00-16.30 | 4.700 kr exkl moms
Boka
Vi är som mest 30 deltagare per kurs och du får ett kursintyg efter avslutad fortbildning. Lunch och kaffe ingår i priset.
Vi har samlat alla våra ledarskapskurser på ett och samma ställe under samlingsnamnet Spirado. Namnet är sprunget ur tanken om att växa och göra. Unna dig en energikick – välkommen till Spirado.

Här hittar du hela Spirados kursutbud >>