Det finns ett stort värde i att tidigt lägga grunden för avkodning och strategier för läsförståelse. Men det finns alltid en risk för att hamna i generella och rentav klyschiga formuleringar kring detta. Vi talar mycket om vikten av läsning, men det gäller att vi också får till strukturen för att öva i vardagen.
Läsförståelsestrategier är medvetna mentala handlingar som en läsare använder för att komma ihåg det lästa. Därför behöver vi ge eleverna verktyg för hur de ska tänka under läsningen. Våra elever behöver få göra, inte bara höra. Det är grunden för avkodning, läsförståelse och skrivande. Vägen från teori till praktik behöver vara kort. Eleven behöver nöta och öva grunderna många, många gånger. Det räcker inte att vi talar om vikten av läsning. Vi måste leva som vi lär. Redan i förskoleklassen har vi möjlighet att lägga grunden för elevernas läs- och skrivförmåga. Läsförståelse är en demokratifråga, och hänger nära samman med skolframgång.
I skolan ser vi det hos våra elever som saknar grunder i avkodning och strategier för läsförståelse. Skolan har ett läsfrämjande uppdrag. Därför behöver vi fokusera på läsning i skolans alla ämnen. Vi talar mycket om vikten av läsning, men det gäller att vi också får till strukturen för att öva i vardagen. Att skapa en plan för detta arbete gör stor skillnad för våra elever. Det handlar bland annat om att tidigt öva rytm och betoning i ord och meningar. Då kan vi skapa förståelse och flyt i läsningen. En viktig del i detta är att träna elever på att uppfatta ordsegment.
Genom specifika och regelbundna övningar kan vi säkerställa en likvärdig och effektiv läsundervisning för alla elever:
Genom att anpassa undervisningen efter elevers olika behov och inlärningsstilar är det möjligt att tidigt identifiera och stödja elever som kämpar, vilket minskar risken för senare inlärningssvårigheter.
Elever som har svårt att läsa kan uppleva en rad olika tankar och känslor som påverkar deras lärande och motivation. Här är några vanliga upplevelser och vad som kan ta kraft för eleverna:
Bland våra elever finns det också elever som inte förstår hur lite de förstår när de läser. Kanske inte heller läraren vet det. Dessa elever har bara utvecklat en ytlig förståelse. Då är det svårt att veta vad man egentligen ska ha läsningen till. Genom att förstå grunderna men också elevernas utmaningar, kan lärare och föräldrar ge stöd och anpassa sina strategier för att hjälpa eleverna att komma vidare för att bygga upp en positiv upplevelse kring läsning.