Här är alla vi på Lärarfortbildning AB. Klicka gärna på den person du vill veta mer om.
anna.boman@lararfortbildning.se
Telefon 08-737 65 81
anna.klockar@lararfortbildning.se
Telefon 070-140 21 08
anna.sebardt@lararfortbildning.se
Telefon 073-057 75 10
anna.maria.thunman@lararforlaget.se
Telefon 08-737 65 76
helene.welander@lararfortbildning.se
Telefon 070-564 28 04
katarina.larsson@lararfortbildning.se
08-737 65 20
lena.rosada@lararfortbildning.se
Telefon 08-737 65 28
marie.adle@lararfortbildning.se
Telefon 08-737 68 16
susanne.svensson@lararfortbildning.se
08-737 68 47
ylva.thorell@lararfortbildning.se
08-737 68 05
Förskollärare, grundskollärare, speciallärare, specialpedagog & utbildare
Alicia är mycket engagerad och har ett genuint intresse av att driva utvecklingsfrågor som rör både förskola och grundskola. Arbete med utbildning på flera olika nivåer både inom förskola, grundskola och som universitetsadjunkt ger en bred arena och ett helhetsperspektiv på skolutveckling och lärande. Strävan efter att varje barn får möjlighet att nå sin fulla potential är av betydelse. Att alla som arbetar inom förskola och skola alltid verkar för att skapa en skola för alla, där varje individ är viktig. För att på ett meningsfullt och inspirerande sätt arbeta med barn behöver man många gånger som pedagog vara uppfinningsrik, det är viktigt att kompetensutvecklingen är kopplad till pedagogernas yrke och känns relevant.
Alicia brinner för mötet med både pedagog och barn i den lärande processen. I mötet sker utveckling, att få vara en del i utvecklingen hos engagerad pedagog är en stor inspirationskälla för Alicia. Vår verksamhet inom förskola och skola ska alltid leda till att barnets och elevens lärande stimuleras till fortsatt meningsfull utveckling. Lusten att lära är ofta förknippad med motivation som leder till god måluppfyllelse.
Anna Morell är utbildad fritidspedagog och specialpedagog, Anna har arbetat i olika verksamheter över åren och mött elever i de olika skolformerna grundskolan och anpassad grundskola. Hon har stor erfarenhet av att möta och jobba tillsammans med elever med autism och intellektuell funktionsnedsättning. Anna har jobbat som lärare på anpassad grundskola, varit övergripande specialpedagog både på skola och i ett centralt elevhälsoteam, samt också arbetat som biträdande rektor i den anpassade grundskolan.
Annas främsta kompetenser är autism, intellektuell funktionsnedsättning, delaktighet och tydliggörande pedagogik. Anna har varit fortbildare för lärarfortbildning sedan 2021 hon är även sedan 15 år tillbaka utbildare i autismspecifika utbildningar.
Anna är en tydlig och konkret föreläsare. Hon lägger vikt vid att skapa förståelse för ämnet genom att involvera deltagaren i olika övningar och workshops. Annas föreläsningar är tydliga, konkreta och skapar engagemang.
Sagt om Anna:
”Extremt duktig och lättlyssnad föreläsare. Lugn, konkret och tydlig. Heja!”
”Tyckte att föreläsningen var strålande! Både innehållsmässigt och framförandet!”
”Tydligheten och lugnet i framförande tilltalade mig, samt väldigt fint bemötande vid frågor eller funderingar”.
Fortsätt vara inspirerande och tydlig som idag!”
”Superbra! Bra föreläsare som höll igång oss, toppen med praktiska uppgifter emellanåt”.
Anna är förskollärare med särskilt fokus på utomhuspedagogik och hållbar utveckling. Till vardags arbetar hon som utepedagog och möter i sitt arbete barngrupper i åldern ett till fem år. Som fortbildade står Anna stadigt i både forskning och sin egen mångåriga beprövade erfarenhet. Hon brinner för barns rätt att få förundras, erfara och utforska världen med alla sina sinnen. Anna uppskattas för sin förmåga att visa hur undervisningen utomhus kan ske i meningsfulla sammanhang, där barnen får möjlighet att bygga kunskaper som sätter sig i både kroppen och knoppen. Utomhus är världen på riktigt!
Anna har också skrivit och medverkat i flera böcker riktade till förskolans yrkesgrupper. I boken Barn, natur och hållbar utveckling – med hjärtat i jorden berättar hon om utomhuspedagogikens betydelse för barns möjligheter att knyta an till naturen och utveckla ett varsam ekologiskt förhållningssätt. Utomhuspedagogik och hållbar utveckling genomsyrar också de två kapitel hon skrivit i antologierna Den röda tråden och Varsamt och nyfiket. Anna utsågs till Årets Lärarförfattare 2023.
Sagt om Anna:
”Anna är en fantastisk, trevlig, kunnig, inspirerande föreläsare.”
”Anna är saklig, förklarande och tydlig att lyssna på.”
”Anna lyckades verkligen inspirera oss till att börja arbeta mer med det pedagogiska rummet utomhus.”
”Mina pedagoger är mycket nöjda och känner att de är på rätt väg i processerna och att de har fått mycket inspiration för arbetet framåt.”
Legitimerad lärare för grundskolan & gymnasiet, ACC-certifierad coach
Annica är övertygad om att lärare som stöd för varandra är en alldeles för outnyttjad resurs. Många lärare samtalar mycket med varandra både informellt och formellt, men alltför ofta stannar det där och leder inte framåt. Hon är övertygad om att vi kan vässa oss själva som samtalspartners och därmed få våra samtal att bli mer professionella och leda till utveckling av såväl undervisning som mentorskap.
Annica brinner dessutom för språkutveckling i alla ämnen för att effektivt stötta eleverna i kunskapandet. Hennes många klassrumsbesök har gjort henne övertygad om att eleverna ska vara de som jobbar hårdast i klassrummet. Annica har genom sitt coacharbete sett att även små förändringar i undervisningen kan leda till stora förändringar.
Förskollärare, författare, utvecklingsledare och utbildare
Annika är förskollärare med lång erfarenhet av att arbeta i förskoleklass. Annika värnar om att utveckling och lärande ska ske i meningsfulla sammanhang. Nya kunskaper får ett annat värde när de kan knytas samman med tidigare kunskaper och erfarenheter. När man tar tillvara barnens vardag och egna intressen i skolans undervisning skapar det också ett större engagemang och lust att lära.
Om det är skolans uppgift att forma aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer behöver verksamheterna utformas så att barnen är delaktiga och upplever att de har en reellt inflytande över sin utbildning. På så sätt ges de möjligheten att utveckla sina förmågor och demokratiska verktyg. Målsättningen är att bidra till att alla barn under förskoleklassens år har utvecklat en stor tilltro till sin egen förmåga, inför den fortsatta utbildningen.
Annsofie Engborg, gymnasielärare, lärarfortbildare och författare
Annsofie är utbildad gymnasielärare i svenska och svenska som andraspråk med lång erfarenhet av vuxenutbildning. Hon har arbetat i både kommunal och upphandlad regi. Hon har även arbetat som förlagsredaktör och producent för pedagogiskt material i olika format – böcker, tidning, film och podd.
Sedan 2020 har Annsofie arbetat hos oss med fortbildning och utvecklingsstöd för rektorer och pedagogisk personal inom förskola, skola och vuxenutbildning. Med en nylig examen i språkdidaktik är hon väl insatt i aktuell forskning och beprövad erfarenhet i samma forskningsområde.
Med vuxnas lärande, andraspråksutveckling, språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt samt organisationsutveckling och kollegialt lärande som specialområden bidrar Annsofie med värdefull kunskap i samtliga skolformer där elever och/eller personal har svenska som andraspråk. Som fortbildare uppskattas hon för sin förmåga att fortbilda deltagare på ett deltagaraktivt sätt
Sagt om Annsofie
Hon undervisade med stort engagemang och tydlighet! Hon vet vad hon prata om, och har passion för det. Jag skulle gärna vilja se henne jobba med samtal i sina klasser.
Tydlig, kunnig och intressant att lyssna på. Gav många tips.
Annsofie hade gjort en bra organisering av dagen med tydlig uppdelningen i tidsintervaller och ett behagligt tempo.
Utbildare och grundskollärare
Camilla är läraren som brinner för det relationella ledarskapet. Hon har förmågan att se varje elev. Genom en medveten och anpassad undervisning skapar hon förutsättningar för varje elev att lyckas.
Att kunna läsa och skriva är helt avgörande för hur eleverna hänger med i undervisningen och lyckas i framtiden. Elever som inte får rätt stöd från början, som kanske får vänta på hjälp eller en åtgärd, kommer efter i undervisningen. Camilla stödjer lärare i att erövra de pedagogiska verktyg som ger en fungerande förstagångsinlärning och en adekvat återinlärning. Att överföra forskning till en pedagogisk konsekvens, att ge läraren ökad kompetens och att garantera måluppfyllelse för eleverna ser Camilla som en av skolans viktigaste uppgifter.
Grundskollärare och utbildare
Carina brinner för skolutveckling, ledarskap och att ständigt se möjligheter till förbättringar inom förskola och grundskola. Hon är grundskollärare med de naturorienterande ämnena, teknik och matematik i fokus, samt en mästare i utomhuspedagogik.
Carina är även författare och blev utnämnd till årets alumn 2012 vid Linköpings universitet för sitt sätt att föreläsa och undervisa på ett kreativt, lustfyllt och inspirerande vis som berör. Carina undervisar också mastersstudenter vid Linköpings Universitet. Hon är även certifierad coach både för personlig coaching och gruppcoaching inom kognitiv metod. Varje möte och utbildningstillfälle är unikt och speciellt där varje pedagog är unik.
Utbildare, programchef, förstelärare och gymnasielärare
Carina har lång erfarenhet av att undervisa och driva utvecklingsarbete i gymnasieskolan. Hon brinner för de naturvetenskapliga ämnena och skolutveckling och anser att det viktigaste i allt lärande är medveten närvaro. Det är i mötet mellan människor som nya tankar och kunskap föds och grundar för goda relationer. Hon trivs bäst när hon kan vara med och förflytta perspektiv både hos elever och lärare. För att kunna nå varje människas inneboende potential behövs en tillit och tro på individen. Carina har fokuserat på det som gör elever motiverade och engagerade – och som leder till goda skolresultat.
”Det är det som är det bästa med läraryrket och all kompetensutveckling – att vi har så stor möjlighet att påverka människor i grunden. Det är bara vår fantasi som sätter gränser för vad vi kan åstadkomma!”
Hon anser att det viktigaste målet med skolutveckling är att vi utvecklar goda världsmedborgare för en hållbar framtid. Hon har också undervisat i programmering och använt digitala verktyg för att skapa en lustfylld undervisning med ett nyfiket, kreativt och undersökande arbetssätt.
Emiilie är utbildad textilkonsthantverkare, förskollärare, ateljérista och är under pågående utbildning till Expressive Art terapeut. De senaste åren har hon drivit eget företag med fokus på att stödja och utveckla förskolan och dess lärare i utvecklingen av lärmiljöer och estetiska lärprocesser. Inom företaget arbetar hon också som konstnär och avslutade nyligen ett community art projekt där dans och skapande låg till grund för att stötta barns tidiga berättande.
Emiilie strävar alltid efter ett lärande baserat på inkluderande arbetssätt som motiverar individuella och kollektiva lärprocesser. Med stöd av ett transdisciplinärt arbetssätt blandar Emiilie dans, drama, musik och skapande samt material för att möta varje individ i stunden.
Som fortbildare är hon generös med sina erfarenheter och hoppas kunna inspirera deltagare.
Sagt om Emiilie
“Att få använda sina kreativa förmågor, väcker sinnet och aktiverar hjärnan. Trygg och tillåtande miljö̈”
“Väldigt bra att luras in i skapandet. Väldigt härligt och givande”
“Bra struktur, en märker att du brinner för det du gör”
“Jag uppskattade mycket att se på vilka sätt man kan gå utanför boxen när det gäller skapande, reflektion och dokumentation”
“Väldigt bra upplägg. Väckte viljan att våga”
Lärare, rektor, utvecklingsstrateg, rektorsutbildare
Emma Dahl är högstadielärare i grunden och har det senaste decenniet arbetat med skolutveckling i olika roller: som verksamhetsutvecklare på förvaltningsnivå, utvecklingsstrateg på regionnivå, rektor och rektorsutbildare.
Efter flera år som rektor arbetar hon numera med att stötta rektorer och övrig skolpersonal i utvecklingsarbetet. Det görs dels genom olika uppdrag och kurser, men också via en deltidsanställning som utbildningsledare på rektorsutbildningen vid Karlstads universitet, samt som processtödjare inom Samverkan för bästa skola/Riktade insatser.
Emma har en masterexamen i utbildningsledarskap med specialisering på skolutveckling i praktiken och rektors roll i skolutveckling. Hon är även diplomerad coach.
Utöver sin gedigna teoretiska förankring har Emma bred erfarenhet av att leda och driva utvecklingsarbete i praktiken (som rektor, verksamhetsutvecklare och utvecklingsstrateg). Hennes styrka är att kombinera teori och praktik, alltså att tillämpa forskningen i den praktiska verkligheten och få skolutveckling att hända.
Emma brinner för att inspirera och rusta rektorer och mellanledare genom att hjälpa dem att bygga långsiktigt hållbara strukturer och en kultur som gör ledaruppdraget roligare, och samtidigt bidrar till skolutveckling.
Sagt om Emma
”Du inspirerar med ditt sprudlande och engagerande sätt!”
”Du är otroligt inspirerande och lyfter viktiga ämnen i rollen som rektor. Många bra mentala verktyg och exempel för ett mer hållbart ledarskap”.
”Jag tycker som du föreläser och din energi som du strålar till andra har jag inga ord för. Du är så entusiastisk och trevlig i ditt sätt att man bara vill lyssna på dig och glömmer tiden.”
”Superbra anförande. Mycket energi och givande. Väldigt viktiga kunskaper att ta med sig i yrket”.
”Jordnära och med humor”.
Lärare i förskolan, Utvecklingsledare, Kommundoktorand, Läromedelsförfattare och Utbildningskonsult
Erika är utbildad lärare i förskolan med lång erfarenhet från yrket. Hon har arbetat utifrån många olika roller i förskolan, vilket ger en bred förståelse för olika utmaningar och behov inom förskolans utbildning och undervisning. Erika arbetar idag som samverkansdoktorand, vilket innebär ett delat uppdrag som utvecklingsledare för förskolorna i Ny köpings kommun och forskarstudier på Centrum för praktisk kunskap vid Södertörns högskola. Hennes forskning berör professionskunskap, kollektiva lärprocesser och utvecklingsarbete i förskolan.
Sedan 2013 har Erika även arbetat med fortbildning och utvecklingsstöd för förskolor runt om i landet. Systematiskt kvalitetsarbete, förskolans uppdrag, hållbar utveckling, reflektion, dokumentationsuppdraget, förskolans lärmiljöer, utomhuspedagogik och naturvetenskapsdidaktik hör till Erikas främsta områden. Hon har också fördjupad kunskap om förskolepersonals kollegiala lärande och professionsutveckling. Erika har skrivit ett flertal böcker inom dessa områden. Som fortbildare uppskattas hon för sitt engagemang, sin blandning av forskning och inspiration samt att hon delar med sig av vardagsnära exempel från sin egen praktik.
Sagt om Erika
Erika Wallin har ett smittande engagemang som sprider kunskap som är lätt att ta till sig och konkretisera.
Jag uppskattade att Erika tog upp konkreta exempel från sina egna erfarenheter.
Hon var engagerad och kunnig.
Lärare och specialpedagog
Ida har lång erfarenhet av att arbeta med skolutvecklingsfrågor och utveckling av elevhälsoteam. Hennes drivkraft och mål i arbetet är att vända problem och utmaningar i verksamheter till något utvecklas.
Hon har erfarenhet av att arbeta med olika uppdrag, från utredningar av verksamhetens behovssituationer till att utveckla och förändra skolans systematiska kvalitetsarbete i praktiken.
Utbildare och leg. förskollärare
Jeanette är en av Lärarfortbildnings fortbildare med lång erfarenhet av att utbilda ledare inom förskolan. Hon har jobbat som förskolechef, är idag kvalitetsstrateg och fortbildare med stor nyfikenhet, optimism samt gedigen kunskap om vad som krävs för att lyckas i ledarrollen.
Jeanette ser värdegrundsarbete, kollegialt lärande, kvalitetsarbete med delaktighet i organisation och struktur som framgångsfaktorer. Hon drivs av att få andra att växa i sin profession, få vara kreativ i tanke och handling samt att skapa en verksamhet där diskussioner får ta plats. Allt byggt på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund.
Grundskollärare, specialpedagog, speciallärare och författare
Jenny Karlsson är i grunden grundskollärare och har utbildat sig till specialpedagog och speciallärare, hon har även en magister i specialpedagogik och en master i didaktik. Jenny har erfarenhet från grundskolan, särskild undervisningsgrupp, gymnasiet och har jobbat inom centrala elevhälsan.
Jenny arbetar sedan 2025 som föreläsare och författare för skolor och förskolor runt om i landet. Hon tycker det är viktigt med en systematik i arbetet kring hur man kan arbeta med lärmiljö, sin kommunikation samt ge rätt sorts stöd. Elever med en NPF är något Jenny brinner extra för. Nyfikenhet på eleven anser hon vara en framgångsfaktor för att komma längre i sin profession och i sitt arbete. En styrka på Jennys föreläsningar är hennes talande elevexempel och gedigna praktiska kunskap. Hon ser även till att kunskap under hennes föreläsningar kan omvandlas till praktisk kompetens.
Sagt om Jenny:
”Mycket bra information (bra = användbara verktyg, tydliggörande synsätt, utvecklande för den egna yrkesrollen ‐ att våga se på sig själv utifrån och våga förändra)”
”Tydlig och kompetent. Hon var trevlig, kunnig och hon hade ett engagemang som visade att hon tycker om att jobba med det hon gör. Hon pratade om verkliga händelser. ”
”Mycket bra information och var en riktigt intressant föreläsning där man verkligen fick upp ögonen nya perspektiv och nytänk på vissa saker och situationer. ”
”Bra variation. Lätt att sitta och lyssna på. Många konkreta och tydliga exempel man kan känna igen sig i. Vänder på situationer, så man får tänka till.”
”Bra med teori varvat med diskussioner! Mycket bra information kring hur man kan tänka och hur man ska jobba med situationer och att förebygga. Att alla elever besitter förmågor och att de behöver få visa dem.”
Fritidspedagog, biträdande rektor
Jonas är fritidspedagog med lärarlegitimation med många året i yrket. Han har hunnit testa på det mest som har med fritidspedagogik, barn och ungdomar att göra: fritidshem, skola, mindre undervisningsgrupp, fritidsgård, socialtjänsten, träningsskola, utredningshem, skoldaghem m.m. Jonas brinner för fritidshemmet och har upptäckt att fritidspedagogik är ungefär som ett Alga-spel – det fungerar utmärkt för alla i åldern 6-99. Nu arbetar Jonas som biträdande rektor inom förskolan men har även här kunnat dra nyttja av fritidspedagogiken så åldersklassificeringen på fritidpedagogik kanske ska ändras till 0-99.
2014 utsågs Jonas till "årets fritidspedagog" och har sedan dess arbetat som föreläsare och fortbildare på Lärarfortbildning. Han har hållit kurser om rasten och om fritidspedagogik men också skrivit en bok och flitigt anlitats om krönikör. De senaste åren har Jonas varit moderator när Fritidshemmets rikskonferens rullar ut på turné.
Fritidspedagogiken är det absolut mest använda verktyget Jonas har i sitt bälte och när ha talar om rast och hur man kan skapa en lärande miljö men samtidigt värna om barnets egna fria tid så är det med det fritidspedagogiska och relationella som grund. Som fortbildare uppskattas Jonas för sitt engagemang, kunnande och medryckande sätt att måla upp igenkännande bilder för deltagarna. Lite humor och en hel del östgötska kommer på köpet!
Sagt om Jonas
Jonas hade ett seriöst men lättsamt sätt att presentera ämnet. Gott om tydliga exempel.
Tydlig, engagerad och inspirerande. Lätt att lyssna på.
Han bjöd på sig själv och hade en mycket fin presentation.
Katarina är utbildad förskollärare med lång erfarenhet från yrket. Hon har arbetat i såväl kommunal som friståendeverksamheter och på föräldrakooperativ, vilket ger en bred förståelse för olika driftsformers utmaningar och behov. Hon har även arbetat som förskolechef.
Katarina har sedan 2009 arbetat med fortbildning och utvecklingsstöd för förskolor runt om i landet. Hon är drivande i framtagning av olika fortbildningar på Lärarfortbildning och är mycket väl insatt i aktuell forskning, omvärldsförändringar som påverkar förskolan och aktuella utmaningar och behov.
Systematiskt kvalitetsarbete, delaktighet och inflytande samt de yngsta barnens utbildning hör till Katarinas främsta områden. Hon har också fördjupad kunskap inom förskollärarens yrkesroll och ledarskap. Som fortbildare uppskattas hon för sin förmåga att väva samman teori och praktik, sin lyhördhet och sitt inspirerande sätt att förmedla kunskap.
Sagt om Katarina
Kursledaren var professionell i utförandet och kändes jordnära, bekräftade deltagare på ett bra sätt och det märktes att hon varit i barngrupp många år.
Katarina är fantastisk att lyssna på, stort engagemang och full av energi.
Jag uppskattade hennes sätt att tala och tempo i talet! Lätt att lyssna och hålla fokus.
Katarina hade ett bra upplägg där hon fick igång det kreativa. Hon förklarar bra och väver in många praktiska exempel.
Förskollärare, specialpedagog
Kristina är utbildad förskollärare och specialpedagog och har lång erfarenhet av arbete i förskolan, både som förskollärare och som specialpedagog under de senaste tio åren. Hon har varit handledare i Läslyftet och Specialpedagogik för lärande samt gått Skolverkets utbildning till språk-, läs- och skrivutvecklare i förskolan.
Sedan 2021 är Kristina fortbildare för Lärarfortbildning och håller kurser inom barns språkutveckling och specialpedagogik i förskolan. Hon brinner särskilt för barns rätt till språk och för att skapa goda förutsättningar för barn i behov av särskilt stöd. Som fortbildare beskrivs Kristina ofta som lugn, tydlig och pedagogisk – med förmågan att göra innehållet tillgängligt för alla deltagare. Hennes drivkraft är att bidra till en likvärdig förskola där alla barn får möjlighet att lyckas.
Sagt om Kristina
Hon upplevdes kompetent, lugn, tydlig och behaglig att lyssna på.
Tydlig i sitt innehåll och att förmedla ut det. Bra avvägd dag med pauser och reflektionstillfällen.
Tyckte att hon var tydlig och bra och att man förstod och hängde med på vad hon sa. En bra föreläsare.
Kunnig och inspirerande med fötterna i verksamheten. Många bra exempel och tips
som var relevanta. Hade önskat henne som specialpedagog alla dar i veckan.
Lärare, rektor, förvaltningschef, föreläsare, chefsutbildare och organisationskonsult
Lars är utbildad grundskollärare, gymnasielärare, rektor och förändringsledare, med en fördjupad kompetens inom organisation, ledarskap och systematiskt kvalitetsarbete. Han har lång erfarenhet av att utbilda medarbetare och ledare inom alla yrkeskategorier och på alla nivåer i en organisation. Lars arbetar med alla skolformer, från förskola till högskola.
Den egna erfarenheten, som resulterat i flera kvalitetsutmärkelser och ledarskapspriser, har sedan 2010 använts för att arbeta med huvudmän, förskolor, skolor och arbetslag runt om i landet. Lars skräddarsyr alltid sina föreläsningar, utbildningar och konsultinsatser efter dialog med sina kursdeltagare och uppdragsgivare. Lars självklara utgångspunkt är alltid barn och elevers välbefinnande och lärande. All kompetensutveckling måste ytterst leda till en högre måluppfyllelse.
Lars förmåga att skapa en positiv, prestigelös och utvecklande lärmiljö, oavsett om det är en storföreläsning för 500 deltagare eller en utbildning för 10 kursdeltagare, är hans främsta kvalitet. Roligt, medskapande, konkret och evidensbaserat är ledord när Lars fortbildar.
Sagt om Lars
"Helt fantastisk föreläsning!! Stärkande, djupdykande, grymt glad över att du tar upp så viktiga ämnen som ju är så avgörande i alla sammanhang. Absolut bästa föreläsningen jag har varit på under mina 30 år som lärare. Imponerad!!" "TACK
Bästa utbildningen hittills som jag som arbetsplatsledare har varit med om. Många konkreta tips samt många verktyg som jag kommer att använda i mitt arbete. Tack så mycket! Väldigt inspirerande och lärorikt."
Lärare, rektor, rektorsutbildare
Lena Göthe har lång erfarenhet som lärare i både skola och förskola, som rektor, skolutvecklare och fortbildare. Hon undervisar idag mest på Göteborgs universitet, på rektorsprogrammet och i kurser kring undervisningsutveckling.
Lena har i hela sitt yrkesliv haft undervisningspraktiken och den professionella kompetensen i centrum för sina prioriteringar. För henne handlar därför skolutvecklingsbegreppet om skolans huvudprocess - undervisningen. Det är alltid det vi vet, och inte det vi tycker som bildar utgångspunkten. Att veta handlar i sin tur om att utgå från de observationer och uppföljningar som vi kollegialt och kontinuerligt gör av elevernas lärande, mitt i planering, genomförande och uppföljning av undervisningen.
Lenas främsta kompetensområden är undervisningsnära kollegialt lärande, ledning av lärares lärande pedagogiskt ledarskap för rektorer och systematiskt kvalitetsarbete mitt i skolans vardag.
Sagt om Lena
Lena är otroligt professionell och hon har gett många bra exempel på samtalsmodeller, som man kan ha användning av.
Lenas proffsiga sätt att leda oss genom dessa dagar, hur hon fångade just våra frågor och dilemman. Du är min nya förebild!
Att Lena bjuder på sina egna erfarenheter av tillkortakommanden i att utveckla sitt ledarskap. En bra blandning av övning och teori.
Rak, tydlig och trygg! Hon hade höga förväntningar på oss vilket höll oss på tå och var positivt för vårt lärande.
Lärare, specialpedagog, beteendeanalytiker och rektor
Linda brinner för skolutveckling och lärande. Genom att medvetandegöra hur problemskapande beteende kan uppstå i våra lärmiljöer hjälper Linda skolor och fritidshem att öka kunskaperna om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), språkstörning och språklig sårbarhet. Hon förmedlar hur man systematiskt kan arbeta med kvalitativa insatser som erbjuds i lärmiljön och gör skillnad för alla elever. Linda har erfarenhet som rektor och goda kunskaper om skolan, skolans styrdokument och aktuell forskning. Hon har även gedigen erfarenhet kring att skapa en tillgänglig lärmiljö under elevens hela skoldag, vad som egentligen är extra anpassningar och särskilt stöd.
Med avstamp i den dagliga verksamheten öppnar Linda upp för diskussion och dialog om den komplexa skoldagen vi alla verkar inom. Linda har lång erfarenhet av specialpedagogisk handledning och är lyhörd, öppen och duktig på att skapa relationer för att hitta lösningar på de utmaningar skolpersonalen möter.
I sitt dagliga uppdrag arbetar hon främst med handledning, rådgivning och konsultation till grundskolorna och grundsärskolans elevstödjare, fritidspersonal, lärare, elevhälsa, rektorer och förvaltning.
Pedagogisk utvecklare och lärare i svenska som andraspråk
Linda Martins har lång erfarenhet av att arbeta med nyanlända och flerspråkiga elever som lärare i svenska som andraspråk och förstelärare i språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i grundskolan och på SFI. Som pedagogisk utvecklare har hon fortsatt sitt arbete, på förvaltningsnivå, med att utveckla grundskolors och fritidshems undervisning till att bli mer språkutvecklande genom kollegialt lärande. Centralt för hennes arbete är skolans kompensatoriska uppdrag där alla elever ska får möjlighet att lyckas. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt är en väg att gå för att sträva mot detta.
Linda har också erfarenhet av att fortbilda lärare i användandet av digitala lärarresurser för kreativt skapande, språklig utveckling och formativ återkoppling på fritids och i grundskolan. Hon brinner för att leda skolutveckling som gör skillnad för eleverna!
Lärare i fritidshem, universitetsadjunkt
Line Isaksson är legitimerad lärare i fritidshem, föreläsare och universitetsadjunkt i pedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping samt doktorand i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Hon har över tjugo års erfarenhet av undervisning i skola och fritidshem samt haft ett flertal uppdrag inom kompetensutveckling för personal i olika kommuner.
Line har medverkat i arbetet med att ta fram läroplanstexten för fritidshem och har varit aktiv i forskningsprocesser kopplade till den egna fritidshemspraktiken. Hon samarbetar regelbundet med Skolverket i frågor som rör undervisning i fritidshem. Hennes främsta intresseområden är undervisning och didaktik med särskilt fokus på språk och kommunikation, integration, interkulturalitet och flerspråkighet.
Sagt om Line
Hon var väldigt påläst om fritidshemmet och ämnet.
Line var lugn och behaglig att lyssna på. Hon såg hela tiden till att alla var med.
Line var verkligen engagerad och kompetent.
Tydlig och kunnig. Lyhörd och anpassade sig efter oss deltagare.
Jag fick med mig kunskap, idéer och tankar för mitt vidare arbete i fritidshemmet.
Vilken expertkompetens kopplat till språkutveckling fritidshem!
Madleen Thyren, gymnasielärare, rektor
Madleen har arbetat i skolans värld i över 20 år – som gymnasielärare, rektor och gymnasiechef inom både kommunal och fristående verksamhet. Med en magisterexamen i utbildningsledning, och med lång erfarenhet av att starta, leda och utveckla skolor har hon en god förståelse för både människor och organisationer i förändring. Hon har byggt skolor från grunden – såväl innehållsmässigt som fysiskt – och drivit utveckling som gör verklig skillnad.
Hon tror på kraften i det professionella och coachande samtalet – där människor blir lyssnade på, växer och tar ansvar. Hennes ledarskap vilar på nära och tillitsfulla relationer, en trygg självkännedom och en vilja att se andra lyckas. Att skapa en arbetsmiljö där människor trivs, känner sig sedda och blir inspirerade att bidra.
Med energi, nyfikenhet och en stark tro på individens och gruppens förmåga har hon alltid sökt vägar framåt – i vardagen, i förändringen, och i viljan att göra skillnad på riktigt.
Sagt om Madleen
Otroligt inspirerande och kompetent med en mängd av erfarenhet. Gillar verkligen alla dina exempel du delar med dig av. Har lärt mig massor som jag kommer att ta med mig
Inlyssnande, tydliga svar. God kompetens.
Madleen bjöd på sig själv och var mycket tydlig och rak.
Det var en bra blandning av fakta, teorier, modeller och egna erfarenheter. Bra röst och tonläge och tydlighet.
Tydlig och kunnig
Lärare i anpassad gymnasieskola och läromedelsförfattare
Marcus är utbildad grundskole- och gymnasielärare och har även arbetat som läromedelsförfattare av specialpedagogiska läromedel och som skolledare för anpassad grundskola. Hans spetskompetens ligger inom den anpassade skolan där han har lång erfarenhet av att undervisa, i både ämnen och ämnesområden. Han har specialpedagogisk kompetens och fortbildar inom betyg och bedömning för anpassad skola, tydliggörande pedagogik och lågaffektivt bemötande. Marcus har under sin tid som lärare hållit fortbildning inom bedömning internt och externt för personal inom anpassad gymnasieskola med början 2013, och sedan 2022 för Lärarfortbildning. Marcus har också arbetat som lärare för elever med rörelsehinder vilket medför kompetens inom de anpassningar som denna målgrupp behöver inklusive (T)AKK. Han har också varit verksam som gymnasielärare på det individuella programmet med ansvar för att utveckla läxhjälpsverksamheten på skolan för elever i behov av stöd.
Marcus föreläsningar är praktikorienterade med en gedigen teoretisk grund. Innehållet består av en väl avvägd blandning av rön från forskning, exempel från undervisning samt tydliggörande modeller som Marcus utvecklat under sin långa lärarbana i anpassad skola. Regelbundna reflektionsfrågor och möjlighet att diskutera med varandra under fortbildningens gång är ett uppskattat inslag. Fortbildningarna avslutas ofta med en laborativ uppgift där kollegiet får tillämpa innehållet från dagen.
Sagt om Marcus:
”Innehållet var väldigt bra och tydligt. Välplanerat och genomtänkt efter våra behov, lyssnat in bra och märks att Marcus har egna erfarenheter.”
”En mycket kunnig och uppskattad föreläsare.”
”En mycket bra fortbildningsdag. Våra lärare är mycket nöjda med både innehåll och genomförande. Jag tycker också att arbetsuppgifterna är bra och vi kan även jobba vidare med dem på egen hand vilket är toppen!”
”Lärarna var mycket nöjda!”
”Bra föreläsare som var tydlig och intressant att lyssna på. Bra blandning av att lyssna och diskutera!”
Speciallärare, föreläsare och författare
Maria Björsell är speciallärare med lång erfarenhet av att arbeta med läs- och språkfrämjande projekt. Maria arbetar som speciallärare, SvA och språkutvecklare i Värmdö kommun. Centralt driver hon Värmdö kommuns språkutveckling inom ramen för Likvärdig skola. Utöver det är Maria föreläsare och författare till fortbildningsböcker, läromedel, lärarhandledningar och skönlitterära lättlästa böcker.
Marias många möten med elevers olika behov, lärstilar och förutsättningar har inspirerat henne att utveckla traditionella skoluppgifter till språk- och kunskapsutvecklande lekar. Vilka hon som skolcoach, föreläsare och författare sprider till föräldrar, pedagoger i förskola och skola, bokbranschen och beslutsfattare.
Utbildare och leg. förskollärare
Maria har lång erfarenhet som förskollärare, förskolechef och verksamhetsutvecklare. Hon brinner för att utveckla förskolan, professionen och ledarskapet. Ju mer vi använder oss av varandras kompetenser, desto bättre resultat får vi.
Centralt för Maria är att se konkreta resultat för barnen av att utvecklas. Det är min övertygelse att ju mer vi använder oss av ett prestigelöst givande och tagande av varandras kompetenser desto bättre blir helhetsresultatet. Maria brinner för värdegrundsfrågor, att koppla läroplanens alla intentioner med vardagens händelser och funderar mycket på hur och när ett lärande sker hos vuxna hon träffar. Brinner för att utveckla förskolan, professionen i den och ledarskapet för den!
Förskollärare, specialpedagog, gymnasielärare, ICF Coach, föreläsare, mentor, rektor.
Marianne har en lång och bred erfarenhet från skolans värld. Hon har arbetat som förskollärare, gymnasielärare och specialpedagog inom flera olika skolformer från förskola till gymnasieskola.
Sedan 2006 har Marianne arbetat som skolledare inom grundskola och förskola. 2018 är Marianne diplomerad och certifierad ledarskapscoach och har sedan dess kombinerat sitt skolledaruppdrag med coaching, mentorskap, föreläsningar och fortbildningar runt om i Sverige.
Marianne har fokus på det hållbara medarbetarskapet och ledarskapet. Hon lyfter fram vikten av att vi tillsammans måste skapa förutsättningar genom, val, medvetenhet, mod och självledarskap så verksamheten får kraft och energi över tid. Vi är ju vår egen arbetsmiljö.
Hon är uppskattad för sin förmåga att knyta teori till vardag, vara tydlig och konkret, få det att kännas möjligt. Hon skapar en hög igenkänningsfaktor som gör det lätt att omsätta hennes föreläsningar till sin egen vardag. Hon blandar allvar och humor så man lämnar hennes föreläsningar med en härlig energi.
Sagt om Marianne
Marianne var en fantastisk föreläsare. Hon pratade fritt och ledigt på ett sätt som hela tiden fångade mitt intresse.
Marianne gav kraft och energi att fortsätta vårt arbete.
Förskollärare, specialpedagog, lärarutbildare, författare, läromedelsutvecklare
Marie är förskollärare och utbildad specialpedagog med inriktning intellektuell funktionsnedsättning, hon har en magister i pedagogik med inriktning specialpedagogik och lång erfarenhet av att arbeta i den anpassade skolan. Marie har en gedigen erfarenhet av fortbildning för lärare och övrig personal i den anpassade skolan och har sedan 2016 arbetat för Lärarfortbildning och genomfört många uppskattade kurser och uppdragsutbildningar runt om i Sverige.
Grunden när Marie fortbildar är kopplingen mellan grundläggande forskning och pedagogisk praktik: en fungerande kommunikation, trygga relationer och ett motiverande sammanhang. Genom att visualisera och konkretisera det lärande som ska ske får vi delaktiga och motiverade elever.
Marie sätter fokus på det livslånga lärandet och menar att det handlar om att kombinera akademisk och social utveckling samtidigt som vi ger eleven möjlighet att utveckla sin självständighet. Som fortbildare uppskattas Marie för sin förmåga att inspirera och dela med sig av autentiska exempel från sin egen praktik. Hon upplevs som äkta och trovärdig eftersom hon fortfarande jobbar ute i verksamheten.
Sagt om Marie
Marie är aktuell och väl förankrad. Hon tar upp aktuella frågor ur vår verklighet. Fortbildningen är klockren
Marie är mycket inspirerande, direkt ur verkligheten
Marie är en bra föreläsare
Marie gav mig många konkreta tips på hur jag kan jobba med elevernas delaktighet och samtidigt få det förankrat i läroplanen
Marie är väldigt tydlig, konkret och enkel att förstå
Direkt anpassat för oss i den anpassade skolan
Lärare och skolutvecklare
Mia Vestman är legitimerad lärare och har arbetat som pedagogisk utvecklare och lärare i över tjugo år. Mia är fortbildare för Lärarfortbildning AB och driver även det egna företaget Språk och pedagogik, där hon skapar lärmaterial och läromedel, samt stöttar den pedagogiska processen ute på skolor. Mia har i sin verksamhet stort fokus på språk och kommunikation, och hur vi i samspel kan utvecklas och komma vidare tillsammans.
Mia är medförfattare till böckerna Tryggt lärarskap: resiliens i undervisning och skolvardag samt Demokratilärande i klassrummet. Med bred erfarenhet av skolutveckling, organisation, processledning, ledarskap och lärande relationer arbetar Mia för att skapa långsiktiga och hållbara resultat med språket i fokus. En central del i detta handlar om att skapa motivation och struktur, för att varje elev ska lyckas så bra som möjligt – och för att varje lärare ska trivas och må bra på jobbet.
Sagt om Mia
Mia är mycket kunnig i sitt ämne.
Man märkte att hon var väl insatt och mer än välbekant med ämnet. Det bästa var alla praktiska tips som man fick med sig.
Förskollärare och utbildare
My arbetar idag som förskollärare med ett utbildningsansvar inom flerspråkighet. Att stå med en fot i praktiken och en i teorin tycker My är en perfekt kombination då detta går hand i hand.
Hon brinner för att skapa en förskola som berikar istället för begränsar och ser ett interkulturellt förhållningssätt som en förutsättning för att lyckas i sitt arbete på bästa sätt. Mys Magisterexamen inom Barn- och ungdomsvetenskap har gett henne en otroligt omvärldsanalytisk förmåga där hon står stadigt inom forskningsgrenen Barn - och ungdomar. Centralt i hennes arbete är att arbeta språkutvecklande och se till att alla barn får den chans och de förutsättningar de har rätt till. My lägger mycket tid på att läsa facklitteratur och att hålla sig uppdaterad i vetenskapen.
Som fortbildare hoppas hon på att kunna inspirera till ett interkulturellt och språkutvecklande arbetssätt.
Förskolechef, pedagogisk utvecklingsledare
My Swahn har en lång och gedigen erfarenhet som fortbildare och föreläsare och har en förmåga att både kunna inspirera, beröra och engagera med tydliga exempel, igenkänning, praktiska verktyg och positiv energi.
Idag arbetar hon som pedagogisk utvecklingsledare och inspirerar mer än 15 000 följare via Instagramkontot @förskolanskreativamiljoer. Hennes passion och drivkraft är att skapa kreativa, inkluderande och undervisande miljöer och att utveckla och implementera metoder, strategier och förändringsprocesser som främjar barns lärande och utveckling och arbetslagets gemensamma samsyn.
My har genom sitt arbete som förskolechef, ateljérista och förskollärare inom fristående och kommunal verksamhet utvecklat en unik kombination av praktiskt ledarskap och kreativ kompetens.
Sagt om My
”My var en helt fantastisk föreläsare och hade ett stort hantverk i att skräddarsy fortbildningen så att den passade oss till punkt och pricka! Vi är toppnöjda!”.
”Mys erfarenhet skapade positiv igenkänning och gav oss många gemensamma skratt! En mycket bra och kreativ dag tillsammans!”
”Jättebra dag! Många uttryckte att det var en bra blandning mellan att se var man redan står och kunna vara trygg i det, men också att få nya vinklar där man kan utmana sig mer. Toppen!”
”Stort Tack till My som kryddade vår dag med sina kunskaper och erfarenheter i området! Vi fick en stor portion inspiration och nytt engagemang till vårt fortsatta arbete!”
Förskollärare, lärare i förskoleklass
Nathalie Lindgren är utbildad förskollärare med en lång erfarenhet från yrket. Hon började jobba i förskolans värld men har nu över 20 års erfarenhet av att jobba i skolans värld, framförallt i förskoleklass och på fritids.
Nathalie har sedan 2021 arbetat som fortbildare på Lärarfortbildning hon föreläser runt om i landet på olika skolor och i olika kommuner, men håller även utbildningar online. Nathalie Lindgren är även författare till boken ”Stationsarbete för undervisning och kartläggning i förskoleklass” som kom ut 2022.
Stationsarbete, bildstöd i undervisningen, språklig medvetenhet och differentierad undervisning är de områden som Nathalie Lindgren har störst fokus på. Som fortbildare uppskattas hon för att vara en engagerad och inspirerande föreläsare som delar med sig av många praktiska tips och egna erfarenheter. Hennes struktur och tydlighet är något annat som uppskattas.
Sagt om Nathalie
"Nathalie är en mycket bra föreläsare som är väldigt strukturerad, tydlig och engagerad."
"Det märks att Nathalie jobbar med det hon föreläser om – hon uppmuntrar till att prova och att det är ok när allt inte blir rätt på en gång."
"Nathalie ger många konkreta tips som man kan prova med en gång."
"Hon är otroligt inspirerande och hon ger en bra blandning mellan teori och praktik – hennes energi smittade av sig på oss andra."
"Nathalie var väl förberedd, och kunde förmedla sina kunskaper på ett intressant sätt, hon bjöd på sig själv och på de utmaningar som hon själv stött på."
"Nathalie är lugn och metodisk och tar tid för att svara på alla våra frågor."
Förskollärare och specialpedagog
Hon ser möjligheter bakom utmaningar och menar att det alltid finns ett skäl till problemskapande beteende, men också att man systematiskt kan arbeta medvetet med ett reflekterande förhållningssätt och framgångsrika metoder. Att hitta nyckeln till varje enskilt barn och därigenom ändra barnets sammanhang till det bättre är något hon brinner för. Pernilla har bred kunskap av barn i behov av särskilt stöd och öppnar gärna upp för att olikheter är en styrka hos såväl barn som arbetslag.
Hon är bra på att skapa tillit i relationer. Hon värnar om alla barns rätt att bli lyssnad till, respekterade och tagna på allvar. Pernilla har en gedigen kunskap av specialpedagogisk handledning. Hon vill öppna upp för diskussioner om hur man pratar om barn och vilka förhållningssätt olika synsätt kan leda fram till. För att uppnå målet ”en förskola för alla” måste en gemensam syn om hur vi skapar en verksamhet utifrån de barn man faktiskt har i gruppen. I detta blir läroplanen en bra utgångspunkt. Pernilla är tydlig, lyhörd och konkret. Hon har fördjupad erfarenhet inom NPF, (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar), motorikens utveckling och sinnenas samspel samt språkfrämjande arbetssätt.
Lärare, civilekonom och författare
Peter är legitimerad lärare och civilekonom och arbetar som koordinator på Folkuniversitetet. Han har arbetat på universitetet, Komvux, yrkeshögskola, gymnasiet samt med folkbildning, och är flitigt anlitad som föredragshållare inom ChatGPT.
Peter har tillsammans med Thomas Edwall skrivit boken ChatGPT för lärare: En handbok om AI i undervisningen.
Sara Ramsfeldt är utbildad lärare i åk 4-9 i matematik och naturvetenskap
Som matematikutvecklare i Skärholmens stadsdel i början av 2000-talet utvecklade hon intresse för och engagemang i hur undervisningen kan anpassas för elever som inte har svenska som förstaspråk. Språkets ovärderliga betydelse för kunskapsutvecklingen är centralt för Sara. I hennes undervisning är därför aktiviteter som kombinerar språk- och ämnesutveckling självklara inslag.
Sedan 2009 är Sara även frilansande förlagsredaktör, läromedelsförfattare och lärarfortbildare. Hon har tagit fram populära matematik- och naturvetenskapsserier och har föreläst om och handlett utbildningar om språkets betydelse för kunskapsutvecklingen. I samarbete med kollegor från bland annat Stockholms universitet har hon utformat modulen Språk i matematik för förskoleklass till gymnasiet, inom Skolverkets Matematiklyft.
Sagt om Sara
Hon var tydlig och lätt att förstå.
Mycket duktig kursledare, tydlig och engagerande, motiverad och inspirerande.
Förskollärare
Sofia är utbildad förskollärare med lång erfarenhet av yrket och många år i barngrupp. Hon har även arbetat som IKT-pedagog och varit en drivande kraft i utvecklingen av digitaliseringen inom Norlandia Förskolor. Sedan 2019 har Sofia arbetat med fortbildning på olika sätt. Hon har föreläst och hållit workshops om digitalisering, estetik och systematiskt kvalitetsarbete för förskolor runt om i landet.
Lärmiljöer, skapande och digitala verktyg är områden där Sofia har särskilt stor kompetens och engagemang. Hon har också ett starkt engagemang för relationsskapande och ser trygga, nära relationer med barnen som en förutsättning för att lärande ska bli meningsfullt.
Som fortbildare uppskattas hon för sin förmåga att inspirera och väcka nya idéer kring förskolans komplexa uppdrag. Att hon fortfarande arbetar i barngrupp ses som en stor tillgång – det gör att hennes insatser vilar på en stark förankring i den pedagogiska vardagen.
Sagt om Sofia
Hon delade generöst med sig av sina egna erfarenheter. Ett bra och intressant upplägg.
Väldigt tydlig och inspirerande!
Susanne Weiner Ahlström, grundskollärare, speciallärare, lärarutbildare och läromedelsförfattare
Susanne är utbildad grundskollärare och med en spetskompetens inom specialpedagogik. Hon har lång erfarenhet av undervisning på grundskolans alla stadier och har arbetat som speciallärare i många år. Sedan 2006 har hon undervisat på Kungliga Musikhögskolan med inriktning specialpedagogik samt kopplingen mellan språk och musik. Susanne har gedigen erfarenhet av fortbildning för lärare och rektorer inom områden som skolutvecklande kvalitetsarbete, specialpedagogik, lärarledarskap, relationskompetens samt evidensbaserad läs- och skrivundervisning.
Grunden när Susanne fortbildar är att omsätta vetenskaplig grund i skolpraktiken och ledstjärnan är hjärnans krav på skolans pedagogik. Hon sätter fokus på lärarskicklighet och på de förutsättningar som gör eleven undervisningsbar. Att all fortbildning ska leda till en förbättrad undervisningspraktik och positivt påverka elevernas lärande är en självklarhet för Susanne. Hennes förmåga att fånga publiken, inspirera och entusiasmera uppskattas av såväl lärare som skolledare.
Sagt om Susanne
Susanne var en otrolig lärare som inspirerade att fortsätta utvecklingen i vår verksamhet. Hon bidrar till yrkesstolthet vilket leder till bra saker för verksamheten i stort.
Susanne är intressant att lyssna på hon är kunnig och har erfarenhet och delar med sig med verkliga exempel. Intressant upplägg som både bidrog till både igenkänning och nya tankesätt.
Susanne var väldigt proffsig och härlig. Hon gjorde utbildningen!
Jag är verkligen glad att jag fick gå denna utbildning, Susanne var en fantastisk föreläsare. Så jag vill egentligen bara ha mer!
Thomas Edwall är legitimerad lärare och föreläsare inom didaktik och AI i skolan
Sedan examen från Göteborgs universitet har han undervisat på både grundskola och gymnasium. Thomas är aktuell som författare till den uppskattade boken ChatGPT för lärare, där han guidar pedagoger i att effektivt använda AI för att förbättra undervisningen och stärka elevernas lärande.
Idag arbetar Thomas på Torslandaskolan 7–9 där han undervisar i historia, samhällskunskap, religionsvetenskap, geografi och svenska. Hans arbete kännetecknas av nytänkande och ett passionerat intresse för att integrera moderna tekniker och digitala verktyg i klassrummet. Thomas föreläser regelbundet om hur AI kan stärka pedagogiska strategier och möter ofta lärare från hela Sverige för att inspirera till utveckling och innovation i skolan, alltid med målet att ge eleverna bästa möjliga undervisning.
Sagt om Thomas
Kunnig, tydlig, pratade verkligen om det kursen utlovade. Sakkunnig och det var otroligt matnyttigt.
Thomas var mycket entusiastisk och gav mycket praktiska exempel från sin egen undervisning.
Gymnasielärare, programansvarig och förstelärare med fokus på sammanhållet lärande
Thomas har arbetat som gymnasielärare i 18 år på såväl stora som mindre skolenheter. Han har även hunnit med att undervisa på grundskolans senare år. Under de senaste tio åren har Thomas i sin roll som förstelärare arbetat med särskilt fokus på att bygga ett holistiskt perspektiv på utbildningen och därmed skapa ett mer sammanhållet lärande för eleverna via de lärarlag och program som han ansvarar för i rollen som programansvarig.
Som fortbildare har har Thomas föreläst, handlett och stöttat skolor från Skåne till Norrbotten. Fortbildningar kring sammanhållet holistiskt lärande, språk och kunskapsutvecklande arbetssätt samt implementering av nya skolreformer så som GY25 är Thomas särskilda kompetensområden.
Thomas anlitas flitigt av en rad skolor i hela landet och i utvärderingar framhålls hans höga kompetens, förmåga att lyssna och skräddarsy upplägg utifrån den enskilda skolans kontext och önskemål samt varierande upplägg med såväl intressanta föreläsningar som givande workshops som särskilt uppskattade aspekter av fortbildningen.
Leg. lärare i fritidshem/fritidspedagog
Tino har arbetat med fritidshemmet i fokus i 21 år och centralt för honom är fritidspedagogiken. Han brinner för leken och använder rasten som en arena för gemenskap och utveckling. Tino arbetar för att skapa trygghet, goda relationer och ser vikten av att skapa en röd tråd mellan fritidshemmet och rastverksamheten. Han tycker även att det är viktigt att skapa tillit och en känsla av sammanhang.
Tino är duktig på att se och utveckla barnens förmågor och deras intressen. Han samverkar med kultur- och föreningslivet för att bygga broar mellan verksamheterna som gynnar barnen. I detta arbete stärks barnens självkänsla och när barnen är trygga så vågar de mer. Hans pedagogik bygger på engagemang som väcker barnens entreprenörskap.