Fortbildning för dig som arbetar inom årskurs 7-9

Fortbildningar med fokus på bland annat undervisningsskicklighet, betyg och bedömning, chatGPT som didaktiskt verktyg, npf, specialpedagogik samt språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Vår ambition är alltid att visa på hur forskning kan omsättas till framgångsrik undervisning och ge dig verktyg att börja använda direkt i klassrummet.

Kurser

Läs mer
En person jobbar på Ipad och med AI
Kurs Uppdrag

AI som språkstöd

Stötta flerspråkiga elever med hjälp av AI. Skapa språkutvecklande lektioner med digitala verktyg – och frigör tid för det som verkligen räknas.

Läs mer
Läs mer
Elev läser ett papper i skolkorridor
Kurs Uppdrag

Bemöta antidemokratiska uttryck och radikalisering

Strategier och verktyg för samtal om antidemokratiska uttryck och rasism med elever

Läs mer

Uppdrag

Läs mer
AI genererad bild
Kurs Uppdrag

ChatGPT som didaktiskt verktyg

Stärk din kompetens för att använda AI på ett ansvarsfullt sätt i undervisningen. Använd ChatGPT som ett didaktiskt stöd – med trygghet, kreativitet och professionellt omdöme.

Läs mer
Läs mer
Relationsfokus i skolan
Uppdrag

Relationsfokus i skolan

Från konflikt och frustration till samarbete och relation - så gör du!

Läs mer

Konferenser

Läs mer Lärare som samtalar i en cirkel
Konferens

Lärarnas forskningskonvent – STEM 2026

Vi bygger broar mellan undervisning och forskning

Läs mer
Läs mer
Konferens

Vägledarkalendariet – med mötet i fokus!

Kompetensutveckling för studie- och yrkesvägledare

Läs mer
Läs mer Elever som ler i en bild tillsammans
Konferens

En skola för alla

Rätt stöd i rätt miljö – lyckas med särskilda undervisningsgrupper. Organisera lärmiljöer och undervisningsgrupper där alla elever får rätt förutsättningar för lärande och utveckling

Läs mer

Föreläsningar

Läs mer Vuxen som ler med bild av kugghjul till vänster om bilden
Föreläsning

Aktiv samverkan för ökad skolnärvaro

Strategier och samverkansmetoder som hjälper grundskolans elever tillbaka till skolan

Läs mer
Läs mer Lärare som ler
Föreläsning

Det digiloga klassrummet

Variera, motivera och inkludera i undervisningen med analogt och digitalt stöd.

Läs mer
Läs mer Lärare som ler
Föreläsning

Digital undervisningsmiljö

Konkreta verktyg och smarta strategier för lärare i grund- och gymnasieskolan.

Läs mer

Artiklar

Läs mer Elev som sitter framför en dator med andra elever och ler
Artikel

Analysera utmaningar i SKUA-klassrummet

Problemträdet – en analysmodell

Läs mer
Läs mer Grupprabatt
Artikel

Att bygga starka arbetslag

Att skapa ett sammansvetsat och effektivt arbetslag är en viktig del av arbetet i förskolan och skolan. Här får du skatta din grupps teamprestationer och läsa mer om vad du kan göra för att stötta arbetslaget på vägen mot ett välfungerande team.

Läs mer
Läs mer
Artikel

"En skola för alla" – eller för några få?

Forskaren Gunnlaugur Magnússon riktar kritik mot hur inkluderingsdebatten förs i svensk skola – och efterlyser långsiktiga lösningar där små grupper inte blir en återvändsgränd.

Läs mer
Vuxen person som presenterar i ett möte
Vill ni att vi kommer till er?

Boka ett uppdrag!

Låt fortbildaren komma till er och skräddarsy innehåll, upplägg och omfattning utifrån era förutsättningar och behov. Med våra kvalitetssäkrade fortbildningspaket som grund ringar vi tillsammans in era behov och planerar insatsen för att ta er till ert önskade läge. Utvecklingsprocesser sätter vi igång tillsammans!

Jag hjälper dig att planera rätt insatser för att ta er från ert nuläge till önskat läge.

Hélène Welander Fortbildningsrådgivare
Boktips

Digital undervisningsmiljö – en handbok för alla lärare bakom skärmen

Läraren Helena Kvarnsell har i den här handboken samlat allt vi lärare behöver veta om den digitala tekniken för att få ett hållbart lärarliv. Både när gäller det undervisning, planering och bedömning.

Bokomslag Digital undervisningsmiljö – en handbok för alla lärare bakom skärmen
Bokomslag Demokratilärande i klassrummet
Boktips

Demokratilärande i klassrummet

Att individer, generationer och grupper konsumerar information på olika sätt och i olika medier kan öka klyftorna mellan oss och de uppfattningar vi har om världen. I kölvattnet av detta brus skapas utrymme för olika tolkningar och idéer. Tolkningar som blir ”sanningar” och som ofta presenterar enkla lösningar på svåra problem. /Anna Klockar och Mia Vestman