Artikel

Inkluderande undervisning - forskning och praktik i samspel

Vi har pratat med kursledarna bakom den nya fortbildningen som kopplar forskning till praktik och ger lärare verktyg att använda direkt i undervisningen.

Elever som räcker upp handen i ett klassrum

Forskning och praktik i samspel – en kurs för inkluderande undervisning

Att skapa en inkluderande undervisning handlar om att ge alla elever möjlighet att lyckas. Men hur kan lärare konkret arbeta med detta i klassrummet? Vi har pratat med kursledarna bakom den nya fortbildningen som kopplar forskning till praktik och ger lärare verktyg att använda direkt i undervisningen.

Varför ska man gå den här kursen?  

– I ett dynamiskt och komplext yrke kan lärare vilja få presenterat konkreta exempel och strategier att använda direkt i klassrummet dagen efter. Vi vill dela med oss av det som vi vet har evidens för elevers lärande och som kan göra skillnad.  Kursen tar upp och visar flera olika strategier för olika syften. Det blir en blandning och brygga mellan teori och praktik.  

Vilket är ert bästa råd för att öka inkluderingen i klassrummet? 

– Inkludering hänger ihop med att lärmiljön är tillgänglig. En tillgänglig lärmiljö är vårt bästa råd och det finns flera exempel på hur det kan skapas i boken som vi har skrivit tillsammans. Ett sätt är att öka trygghet, studiero och tillgänglighet, och på samma gång med det, förbättra inkluderingen. Vi inleder vår bok med att skriva fram hur relationer kan byggas upp med olika metoder, och det är ett medvetet förhållningssätt, för inga lärmiljöer blir tillgängliga utan fungerande relationer.

Nämn en sak som kan stärka elevers lärande, och som går ganska snabbt att genomföra. 

– Att bygga upp en tillitsfull relation, att visa att man bryr sig om och tror på att eleven kan.  När vi sänder ut signaler till eleverna att vi tror på dem, att de kan och att vi vill dem väl kan det fungera bättre i klassrummet. Relationen påverkar motivationen. Motivation i sin tur påverkar elevernas inlärning.  

Varför skrev ni den här boken? 

– Vi hoppas och önskar att innehållet kan bidra till att elever får fler och likvärdiga möjligheter i skolan. Innehållet kan vara en pusselbit bland flera och vår förhoppning var att den skulle kunna utgöra en konkret handbok.