Artikel

Så får ni effektivare möten

Här får du sex praktiska tips för att skapa goda förutsättningar och en agenda som hjälper er att hålla fokus.

Vuxen person som presenterar i ett möte

Tid är värdefullt

Gemensam mötestid kan vara svårt att få till. Därför är det viktigt att era möten blir så effektiva som möjligt.

Leder du kollegorna? Vår arbetslagsledarutbildning ger dig verktygen du behöver för att utveckla välfungerande arbetslag.

Här är sex tips för bättre möten:

  1. Ordna en tydlig mötesmiljö
    Det bästa är att ha ett särskilt rum för möten där ni kan sätta upp dokumentation och sitta bekvämt runt ett bord. Skapa ett rum som tydligt signalerar den möteskultur ni vill ha. Om det inte är möjligt, se då till att åtminstone ha möjlighet att sprida ut dokumentationen på bord eller väggar där ni befinner er.

  2. Ha med utrustning för anteckningar
    Papper och penna, dator eller annat verktyg för anteckningar ska vara självklart för alla deltagare.

  3. Kom alltid förberedda
    Var tydlig redan i mötesinbjudan med vad deltagarna behöver läsa eller ta med sig till mötet. Det sparar tid och hjälper alla att komma igång snabbt.

  4. Säkerställ ostörd mötestid
    Fundera över vad ni behöver göra för att mötet inte ska avbrytas. Är det vanligt med korta avbrott av kollegor som tittar in? Skapa en kultur där mötestiden respekteras. Kanske behövs en skylt på dörren eller en alternativ kaffestation om ni brukar ha möten i personalrummet.

  5. Använd en tydlig agenda
    Utgå från vår enkla agendamall och anpassa den efter era behov. Det hjälper er att fokusera på rätt saker och använda mötestiden effektivt.

  6. Utse roller under mötet
    En samtalsledare ser till att ni följer agendan. Tänk på om ni även behöver roller som sekreterare, tidshållare eller en "kaninhålsvakt" – en person som ser till att ni inte fastnar i oviktiga detaljer.

Välfungerande arbetslag är navet i kvalitetsarbetet. Vill ni stärka era arbetslag och skapa hållbar pedagogisk utveckling?

Läs mer om utbildningen här