Strategier och samverkansmetoder som hjälper grundskolans elever tillbaka till skolan
Lär dig framgångsrika strategier för samverkan kring problematisk skolfrånvaro. Få praktiska verktyg och strukturer som möjliggör effektivt tvärprofessionellt samarbete med elever, vårdnadshavare och externa instanser.
Problematisk skolfrånvaro är en komplex fråga och en av nycklarna för att kunna hjälpa elever att återvända till skolan handlar om att utveckla en aktiv samverkan. Samverkan både inom skolan, med elev och föräldrar och med andra instanser som möter dessa elever.
Sirkka Persson är tidigare rektor och i dag verksamhetsutvecklare. Hon har en gedigen praktisk erfarenhet av arbete med elever i problematisk skolfrånvaro. Hon besvarar i den här föreläsningen frågor som många söker svar på idag:
Skola, socialtjänst och hälso- och sjukvård har olika uppdrag, men många gånger också ett gemensamt ansvar för elever med problematisk frånvaro. När vi samverkar brukar det leda till att vi kan samordna våra insatser. Alla verksamheter har sina egna planer, exempelvis en vårdplan, ett åtgärdsprogram med mera. När vi samordnar så synkar vi insatser från våra egna planer utifrån kännedom om vad andra instanser gör. Det här ställer nya krav på kunskap om varandras verksamheter och uppdrag.
Sirkka Persson ger dig kunskap om hur en aktiv samverkan kan fungera i praktiken. Ni får förslag på hur ni kan arbete för en ökad skolnärvaro.
Föreläsningen vänder sig till alla som arbetar i grundskolan.
Sirkka Persson ger en bild av hur en aktiv samverkan går till i praktiken.
För att en aktiv samverkan ska fungera både främjande, förebyggande och åtgärdande behöver vi ha kunskap om varandras verksamheter och förståelse för varandras uppdrag. Vi behöver också skapa strukturer för att tydliggöra för alla hur, var och när vi ska mötas och aktivt samverka.
Sirkka Persson är redaktör för antologin Aktiv samverkan för skolnärvaro och författare till Från hemmasittare till återvändare. Föreläsningen grundar sig på hennes omfattande erfarenhet av elever i problematisk skolfrånvaro.