Föreläsning

Konflikter och medling i förskolan

När konflikthantering blir både meningsfullt och utvecklande.

Konflikter finns där människor finns. Det kan vara utmanande och svårt, men de kan också vara bra tillfällen för lärande och utveckling. Att hantera konflikter är en förmåga vi behöver träna på hela livet. I den här föreläsningen får du verktyg för att medla mellan barn – inte genom att ta över, utan att genom att vägleda dem.

Innehåll

  • Medling som kreativ process med barnen i centrum
  • Behovsbaserad konflikthantering och känslors betydelse
  • Att främja lärande utifrån läroplansmålen – mitt i konfliktsituationen
  • Konflikthantering som demokratifrämjande arbete
  • Att förebygga våld och andra kränkningar

Få verktyg som omvandlar konfliktsituationer till meningsfullt lärande

Konflikter som hanteras väl kan bidra till lärande och stärkta relationer. Barn ges möjlighet att förstå känslor och behov och att visa omsorg om varandra. Deras kreativa potential tas till vara när de får vara delaktiga i att hitta en lösning som alla inblandade är tillfreds med.

I den här föreläsningen delar Elin Larsson, förskollärare och författare till Konflikter och kreativitet i förskolan, sina erfarenheter av hur vuxnas förhållningssätt kan göra skillnad i barns samspel. Du får konkreta exempel och användbara verktyg som hjälper dig att medla mellan barn på ett sätt som stärker både trygghet, delaktighet och empati – mitt i den pedagogiska vardagen.

För dig som ...

... vill ta chansen att tillsammans med kollegor djupdyka i medlingens lärande och läkande potential och ge både er själva och barnen verktyg för att skapa möten som bidrar till att utveckla förmågan att kommunicera, reflektera och förstå sig själva och varandra.

Målgrupp:

Förskollärare, barnskötare, rektor, specialpedagoger och andra stödfunktioner.

Fält markerade med * är obligatoriska

Föreläsare

Elin Larsson

Förskollärare och utvecklingspedagog

Elin Larsson är förskollärare och utvecklingspedagog med fokus på normkritik och värdegrund. Hon har en master i pedagogik, föreläser nationellt och utsågs till Årets lärarförfattare 2024. Hon är aktuell med boken Konflikter och kreativitet i förskolan och hon medverkar också i antologin Normkritiska perspektiv i pedagogisk verksamhet – förskola, fritidshem och skolans tidigare år.