För delaktighet, inflytande, social integration och gemenskap
I leken utvecklar barn sina förmågor, kunskaper och sociala färdigheter. Möjligheten att kunna utveckla leken ökar när barnen har tillgång till lekmaterial och utrustning som är kopplat till deras förmågor och intressen. Under den här föreläsningen beskrivs skillnaden mellan ett lekotek och en rastbod samt hur lekoteket kan användas som pedagogiskt verktyg där eleverna ges möjlighet till inflytande och delaktighet.
Vinsterna med ett utvecklat lekotek är många. Under föreläsningen går vi igenom vilka effekter man sett utifrån beprövad erafenhet samt vad forskningen säger. Ni får ni ta del av erfarenheter kring hur lekoteket kan bidra till en positiv normkultur där gemenskap, trygghet, rörelseglädje och relationer stärks. Tino Skovlund har varit med och utvecklat lekotek på flertalet skolor och delar här med sig av framgångsfaktorerna samt vilka möjligheter som finns på skolgården.
På ett konkret sätt tar vi oss igenom lekotekets metodik. Vi tittar på hur det kan utgöra hjärtat på skolgården där lek, rörelse och gemenskap frodas. Hur det blir ett verktyg för ökat inflytande och delaktighet där elevernas intressen står i centrum och hur ni kan stärka barnens självförtroende genom rutiner som de klarar att hantera på egen hand. Vi kikar också på vilket material som kan vara passande att låna ut och ger exempel på aktiviteter och lekar som bidrar till de positiva effekterna.
Föreläsningen ger er dessutom förslag på olika samarbetsmöjligheter för att möjliggöra ett välutvecklat lekotek. Ni får också en inblick i Boverkets intentioner kring friyta och lek samt hur ni kan göra skolgården till en mer tillgänglig arena för ökad rörelse och lek för fler barn.
Föreläsningen kan utökas till en hel- eller halvdag där vi även jobbar i olika workshops som hjälper er att komma i gång direkt med utvecklingen av lekoteket som pedagogiskt verktyg.
Tino är en riktigt eldsjäl inom utveckling av fritidshem. Han arbetade under många år på skolor i Karlstad där han utvecklade fritidsverksamheten genom bland annat utbyggnaden av lekotek. Han är idag en flitigt anlitad och mycket uppskattad föreläsare där han på ett verksamhetsnära vis sätter fingret på fritidshemmets möjligheter och potential. Idag arbetar han på Fritidsbanken som nationell samordnare för skola.