Låt barnen utmanas och utvecklas i modiga miljöer där leken bjuder på pirr i magen.
Barn utforskar världen genom lek. Ett viktigt element är oförutsägbarheten och mycket av leken handlar om att prova nya saker och överskrida gränser. Barn behöver få testa sina förmågor för att förstå vad de kan nu och vad de behöver lära sig och öva på. Risker är möjligheter till lärande.
Riskfylld lek inte behöver vara farlig. Därför behöver vi i både förskola och skola tänka på att inte enbart skapa trygga miljöer, utan även modiga miljöer som utmanar och utvecklar barnen. Lek och lärande är inte heller motsatser. De förstärker varandra. Även om vi vuxna har olika värderingar och övertygelser så är det bra att vi börjar prata om värdet av den riskfyllda leken och undervisningen. Är den riskfyllda leken till och med grundläggande för barnens utveckling?
Suzanne har mer än 30 års erfarenhet inom förskola och skola som pedagog, rektor och skolchef. Hennes bok Riskfylld lek och undervisning belyser värdet av den riskfyllda leken och utmanar en del vuxna värderingar och övertygelser. Suzanne utbildar pedagoger till lekaristor i en global satsning och är även internationell pedagogisk- och lekkonsult. Hon vägleder arbete med att skapa miljöer för demokratiskt lärande och lek.
Suzanne är aktuell med sin bok Riskfylld lek och undervisning som har fått högsta betyg av Btjs recensent:
Betyg 5- briljant!
"En aktuell och viktig bok för alla som arbetar tillsammans med de yngsta samhällsmedborgarna."
BTJ-häftet
Fortsätt ert kollegiala lärande genom att köpa till boken Riskfylld lek och undervisning till specialpris i samband med bokning av föreläsningen.
Reflektionsfrågor finns att ladda ner här