Omfamna det fritidshemspedagogiska perspektivet, där utbildning, undervisning och omsorg vävs samman till en helhet.
Vad kan begreppet utbildningsomsorg betyda i fritidshemmet och hur kan det användas som ett språkligt verktyg för att tala om professionens ”tysta kunskap”? Med hjälp av begreppet kan ni stärka det fritidspedagogiska yrkeskunnandet och stöd i att forma ett fritidshem med omsorg om elevernas välmående samtidigt som ni visar omsorg om deras utbildning och lärande.
Begreppet utbildningsomsorg har sitt ursprung i den engelska benämningen för fritidshem, school-age educare. Den här föreläsningen presenterar en forskningsstudie som utforskar hur begreppet kan synliggöra och utveckla fritidshemmets didaktiska uppdrag med lekande, lärande, utbildning och omsorg. Ni får förslag på hur ni kan ta er an begreppet på ert fritidshem genom att använda det som språkligt verktyg för att såväl förfina diskussioner som bredda dem och relatera till ert systematiska kvalitetsarbete.
Föreläsningen hjälper er att synliggöra och utveckla det som inte är mätbart i fritidshemmet kvalitetsarbete. Yrkesverksamma pedagoger vittnar om att begreppet fungerar som ett stöd i mötet med eleverna både vid spontana lärsituationer och situationsstyrda undervisningssituationer som vid konflikthantering. Ni får möjlighet att reflektera över er praktik och synliggöra det som pågår i ert fritidshem gällande utbildning och omsorg vilket bidrar till ökad medvetenhet och trygghet i yrkesrollen.
”Det var en bra föreläsning som inbjöd till många nya tankar och idéer att spinna vidare på. Jag tar framförallt med mig begreppet utbildningsomsorg. Ett bra sätt att beskriva fritidshemmet, hur vi väver samma omsorg med utbildning.”
”Många kloka idéer kom från din föreläsning och både jag och min rektor fick många idéer på hur vi kan utveckla vårt fritids.”