Utmana vithetsnormen och utforma ett antirasistiskt arbete med utgångspunkt i våra olika hudtoner.
I Sverige har vi länge haft en ”färgblind” inställning till hudton och utseende. Det har gjort det svårt att tala om ämnet på ett naturligt sätt och många pedagoger känner osäkerhet – rädslan för att säga fel, göra fel eller trampa snett blir ofta ett hinder. Men barn ser hudfärg och påverkas av de normer och föreställningar som omger dem. Hur kan vi skapa en verksamhet där alla barn känner sig trygga i sin identitet, oavsett hudton?
Under föreläsningen får ni ta del av hur en förskola på ett medvetet och aktivt sätt har arbetat för att motverka etnisk diskriminering och rasistiska beteenden. Arbetet innebar att hantera skam, synliggöra okunskap och söka efter praktiknära forskningsunderlag. Med hjälp av Barnkonventionen, ett uppdaterat språkbruk och teoretiska kunskapsbegrepp visar föreläsarna hur antirasistiskt arbete kan ta form i vardagen.
Sverige har på kort tid gått från att vara ett av Europas mest homogena länder till ett av de mest mångfaldspräglade. Ändå saknar vi en tydlig didaktik och praktik för att hantera frågor om hudfärg och identitet. Den här föreläsningen visar hur vi kan skapa en mer medveten och inkluderande förskola – där barnens identitetsutveckling stärks och olikheter blir en självklar del av lärandet.
Föreläsarna är aktuella med boken Färgmedveten pedagogik i förskolan – om hudton, identitet och antirasism i förskolan som kommer i början av 2026.