Rätt stöd i rätt miljö – lyckas med särskilda undervisningsgrupper. Organisera lärmiljöer och undervisningsgrupper där alla elever får rätt förutsättningar för lärande och utveckling
Att arbeta i särskilda undervisningsgrupper öppnar möjligheter – och ställer krav på medveten planering och rätt förutsättningar. Hur skapar vi miljöer där varje elev får stöd att utvecklas i sin egen takt och känna sig inkluderad? Och hur bygger vi en hållbar arbetsmiljö för alla som arbetar i sådana grupper – en miljö som främjar trygghet, kvalitet och kontinuitet?
Att arbeta i små undervisningsgrupper öppnar nya möjligheter – men kräver också medveten planering och rätt förutsättningar. Hur skapar vi miljöer där varje elev får stöd för att utvecklas i sin takt och känna sig inkluderad? Och hur bygger vi en hållbar arbetsmiljö för dem som arbetar i små grupper – en miljö som främjar trygghet, kvalitet och kontinuitet?
Under dagen samlas forskare, skolledare och lärare för att utforska hur små grupper och andra anpassningar kan bli till fungerande lösningar. Under dagen lyfts aktuell forskning och konkreta exempel – vi blickar ut mot hur andra länder organiserar undervisning och lärmiljö för elever med behov av anpassat stöd. Vi diskuterar också undervisningens kvalitet, lärarens roll och hur vi bygger stabila strukturer som fungerar i praktiken.
Det blir en dag för lärande, praktiska strategier och reflektion. Välkommen!
Gå minst fyra personer så bjuder vi en kollega, läs mer här
Skolledare, rektorer, lärare, specialpedagoger, huvudmän.
Cajsa Jahn och Malin Reuterswärd
Alicia Eriksson, leg. speciallärare och specialpedagog. Ordförande i intresseföreningen för speciallärare och specialpedagoger.
Gunnlaugur Magnússon, docent i pedagogik vid Uppsala universitet
Gunnlaugur vill arbeta för bättre förutsättningar för lärare och elever genom att synliggöra utbildningsfrågornas komplexitet, skolpolitikens ytlighet samt genom att korrigera felaktigheter som florerar om skola och utbildning.
Linda Sandell och Christina Duvhammar, Specialpedagogiska skolmyndigheten
Linda och Christina har många års erfarenhet som rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM. De delar med sig av exempel på hur personal i förskola och skola kan utveckla tillgängliga lärmiljöer utifrån behov som identifierats i verksamheten. Under föreläsningen ges information om SPSM :s olika sätt att ge stöd.
Max Hjorton, övergripande specialpedagog i den centrala elevhälsan på Hisingen, Göteborg.
Max delar med sig av ramar och insikter att utgå från i såväl förberedande som pågående arbete med elevplaceringar. Det är av stor vikt att göra rättssäkra och hållbara utredningar som kan ligga till grund för placeringar av elever. I detta behöver vi tänka in konsekvenser på olika plan, liksom både sociala och individuella faktorer.
Cajsa Jahn och Malin Reuterswärd - npf-experter, föreläsare och författare
För till exempel elever med perceptionssvårigheter kan mindre sammanhang vara en viktig nyckel till utveckling och måluppfyllelse. Hur skapar vi en undervisningsmiljö där dessa elever verkligen kan utvecklas såväl kognitivt som socialt? Cajsa och Malin beskriver det samarbete som krävs för att skapa goda förutsättningar för varje individ.
Marina Lundin, speciallärare och författare, och Madeleine Xoljé, specialpedagog och författare.
Marina och Madeleine har båda mångårig erfarenhet av arbete med särskild undervisningsgrupp, resursskola och utveckling av lärmiljöer inom grundskola, fritidshem och på gymnasium.
Cajsa och Malin sammanfattar och avslutar dagen med sina bästa tips.