En skola för alla
I varje skola finns de – eleverna som inte passar in i den stora gruppen. Som behöver något annat. En mindre grupp. En chans att börja om. Det här är konferensen för att hitta lösningar för just dem.
Med en kombination av forskning, expertis och konkreta exempel får du stöd i att organisera lärmiljöer och undervisningsgrupper där alla elever får rätt förutsättningar för lärande och utveckling.
Stockholm & online 6 nov | Göteborg 11 nov

Konferensens innehåll
- Inkludering, likvärdighet och anpassningar – vad fungerar?
- Så lyckas vi med små undervisningsgrupper
- Internationell utblick – hur gör man i andra länder?
- Stabila strukturer som fungerar i praktiken
- Elevplaceringar – från kartläggning till åtgärd
Konferensen kommer inte ge dig snabba quick-fix. Vi fokuserar på hållbara, flexibla alternativ där elever får det stöd de behöver – en vecka, en termin eller längre. Och samtidigt: hur vi säkrar en bra arbetsmiljö för personalen som arbetar nära, varje dag.

Hur skapar vi lärmiljöer där alla elever kan delta och utvecklas på sina villkor?

Syftet med konferensen
- Stärka kvaliteten och strukturen i undervisningen.
- Säkerställa att alla elever får en likvärdig kunskapsutveckling.
- Tolka och omsätta nya läroplansintentioner i praktiken.
Små grupper, stora möjligheter
Att arbeta i små undervisningsgrupper öppnar nya möjligheter – men kräver också medveten planering och rätt förutsättningar. Hur skapar vi miljöer där varje elev får stöd för att utvecklas i sin takt och känna sig inkluderad? Och hur bygger vi en hållbar arbetsmiljö för dem som arbetar i små grupper – en miljö som främjar trygghet, kvalitet och kontinuitet?
Från forskning till praktik
Under dagen samlas forskare, skolledare och lärare för att utforska hur små grupper och andra anpassningar kan bli till fungerande lösningar. Under dagen lyfts aktuell forskning och konkreta exempel – vi blickar ut mot hur andra länder organiserar undervisning och lärmiljö för elever med behov av anpassat stöd. Vi diskuterar också undervisningens kvalitet, lärarens roll och hur vi bygger stabila strukturer som fungerar i praktiken.
Det blir en dag för lärande, praktiska strategier och reflektion. Välkommen!
Målgrupp
Skolledare, rektorer, lärare, specialpedagoger, huvudmän
Program
9.00 |
Välkommen & introduktion
Dagens moderatorer Cajsa Jahn och Malin Reuterswärd ger en översikt över dagens tema. |
Förmiddag: Perspektiv & policy
|
|
Nya läroplaner – ny spelplan för skolan
Utredare om hur SOU 2025:19 kan förändra vardagen för lärare och elever. |
|
Inkludering, likvärdighet och anpassningar – vad fungerar?
Gunnlaugur Magnússon, docent i pedagogik vid Uppsala universitet Gunnlaugur vill arbeta för bättre förutsättningar för lärare och elever genom att synliggöra utbildningsfrågornas komplexitet, skolpolitikens ytlighet samt genom att korrigera felaktigheter som florerar om skola och utbildning.
|
|
Vilka elever behöver små undervisningsgrupper?
Linda Sandell och Christina Duvhammar, Specialpedagogiska skolmyndigheten Det finns en hel del frågor som skolor behöver stöd i när det gäller organisation av lärmiljö och små undervisningsgrupper. Vad kan vi göra i den ordinarie lärmiljön, som låter fler elever lyckas? Hur kan vi tänka utifrån vår lokala kontext och ur olika perspektiv – vilka lösningar är möjliga för just oss? Linda och Christina utgår från några vanliga teman som många lärare och skolledare undrar över via tjänsten “fråga en rådgivare”.
|
|
Eftermiddag: Praktik, strategi & samverkan
|
|
Gå från kartläggning till åtgärd
Max Hjorton, övergripande specialpedagog i den centrala elevhälsan på Hisingen, Göteborg. Max delar med sig av ramar och insikter att utgå från i såväl förberedande som pågående arbete med elevplaceringar. Det är av stor vikt att göra rättssäkra och hållbara utredningar som kan ligga till grund för placeringar av elever. I detta behöver vi tänka in konsekvenser på olika plan, liksom både sociala och individuella faktorer.
|
|
Så lyckas vi med små undervisningsgrupper
Cajsa Jahn och Malin Reuterswärd - npf-experter, föreläsare och författare För till exempel elever med perceptionssvårigheter kan mindre sammanhang vara en viktig nyckel till utveckling och måluppfyllelse. Hur skapar vi en undervisningsmiljö där dessa elever verkligen kan utvecklas såväl kognitivt som socialt? Cajsa och Malin beskriver det samarbete som krävs för att skapa goda förutsättningar för varje individ.
|
|
Skolans ansvar och samverkan
Marina Lundin, speciallärare, och Madeleine Xoljé, specialpedagog. Marina och Madeleine har båda mångårig erfarenhet av arbete med särskild undervisningsgrupp, resursskola och utveckling av lärmiljöer inom grundskola, fritidshem och på gymnasium.
|
|
Avslutning och sammanfattning
Cajsa och Malin sammanfattar och avslutar dagen med sina bästa tips. |
|
16.15 |
Slut
|
Kontaktpersoner
Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor.
