Konferens

En skola för alla

Rätt stöd i rätt miljö – lyckas med särskilda undervisningsgrupper. Organisera lärmiljöer och undervisningsgrupper där alla elever får rätt förutsättningar för lärande och utveckling

Elever som ler i en bild tillsammans

Att arbeta i särskilda undervisningsgrupper öppnar möjligheter – och ställer krav på medveten planering och rätt förutsättningar. Hur skapar vi miljöer där varje elev får stöd att utvecklas i sin egen takt och känna sig inkluderad? Och hur bygger vi en hållbar arbetsmiljö för alla som arbetar i sådana grupper – en miljö som främjar trygghet, kvalitet och kontinuitet?

Nya läroplaner – ny spelplan för skolan

  • Vad gäller för att organisera särskilda undervisningsgrupper? 
  • Vad krävs för att särskilda undervisningsgrupper ska fungera i praktiken? 
  • Vilka internationella erfarenheter kan inspirera vårt utvecklingsarbete? 
  • Hur skapar vi stabila strukturer som är långsiktigt hållbara? 
  • Hur går vi från kartläggning av behov till konkreta åtgärder och elevplaceringar? 
  • Hur behåller vi elevens bästa i centrum i utvecklingsarbetet? 

 

Små grupper, stora möjligheter

Att arbeta i små undervisningsgrupper öppnar nya möjligheter – men kräver också medveten planering och rätt förutsättningar. Hur skapar vi miljöer där varje elev får stöd för att utvecklas i sin takt och känna sig inkluderad? Och hur bygger vi en hållbar arbetsmiljö för dem som arbetar i små grupper – en miljö som främjar trygghet, kvalitet och kontinuitet?

Från forskning till praktik

Under dagen samlas forskare, skolledare och lärare för att utforska hur små grupper och andra anpassningar kan bli till fungerande lösningar. Under dagen lyfts aktuell forskning och konkreta exempel – vi blickar ut mot hur andra länder organiserar undervisning och lärmiljö för elever med behov av anpassat stöd. Vi diskuterar också undervisningens kvalitet, lärarens roll och hur vi bygger stabila strukturer som fungerar i praktiken.
Det blir en dag för lärande, praktiska strategier och reflektion. Välkommen!

Gå minst fyra personer så bjuder vi en kollega, läs mer här

Målgrupp

Skolledare, rektorer, lärare, specialpedagoger, huvudmän.

Konferensprogram

8.15 Registrering med kaffe, te och smörgås

→ 9.00 Välkommen & introduktion 

Cajsa Jahn och Malin Reuterswärd 

→ Förmiddag: Perspektiv & policy 

→ 9.15 Framgångsfaktorer och tvärprofessionell samverkan – stabila strukturer som fungerar i praktiken

Alicia Eriksson, leg. speciallärare och specialpedagog. Ordförande i intresseföreningen för speciallärare och specialpedagoger. 

→ 9.30 Inkludering, likvärdighet och anpassningar 

Gunnlaugur Magnússon, docent i pedagogik vid Uppsala universitet
Gunnlaugur vill arbeta för bättre förutsättningar för lärare och elever genom att synliggöra utbildningsfrågornas komplexitet, skolpolitikens ytlighet samt genom att korrigera felaktigheter som florerar om skola och utbildning. 

  • Vad säger politiken, forskningen och debatten om små grupper och anpassad undervisning? 
  • Varför är frågan så polariserad? 
  • Hur ser det ut i andra länder? 
  • Vad krävs för att skolor ska kunna genomföra hållbara lösningar?  

→ 10.30 Paus

→ 11.00 Tillgängliga lärmiljöer som främjar elevers lärande

Linda Sandell och Christina Duvhammar, Specialpedagogiska skolmyndigheten

Linda och Christina har många års erfarenhet som rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM. De delar med sig av exempel på hur personal i förskola och skola kan utveckla tillgängliga lärmiljöer utifrån behov som identifierats i verksamheten. Under föreläsningen ges information om SPSM :s olika sätt att ge stöd. 

  • den pedagogiska, fysiska och sociala lärmiljön 
  • elevers delaktighet  
  • elevers behov i skolsituationen  

→ 11.45 Lunch

→ Eftermiddag: Praktik, strategi & samverkan 

→ 13. 00 Gå från kartläggning till åtgärd

Max Hjorton, övergripande specialpedagog i den centrala elevhälsan på Hisingen, Göteborg.
Max delar med sig av ramar och insikter att utgå från i såväl förberedande som pågående arbete med elevplaceringar. Det är av stor vikt att göra rättssäkra och hållbara utredningar som kan ligga till grund för placeringar av elever. I detta behöver vi tänka in konsekvenser på olika plan, liksom både sociala och individuella faktorer.  

  • Så gör vi rättssäkra och pedagogiskt hållbara placeringar utifrån evidensbaserade utredningar. 
  • Helhetslösningar som håller över tid.  

→ 13.45 Så lyckas vi med små undervisningsgrupper 

Cajsa Jahn och Malin Reuterswärd - npf-experter, föreläsare och författare
För till exempel elever med perceptionssvårigheter kan mindre sammanhang vara en viktig nyckel till utveckling och måluppfyllelse. Hur skapar vi en undervisningsmiljö där dessa elever verkligen kan utvecklas såväl kognitivt som socialt? Cajsa och Malin beskriver det samarbete som krävs för att skapa goda förutsättningar för varje individ.  

  • Bemötande, relationer och NPF-kompetens. 
  • Hela skoldagen i fokus – inte bara lektionstid.
  • Bedömning och lärande i praktiken. 

→ 14.30 Paus

→ 15.00 Skolans ansvar och samverkan

Marina Lundin, speciallärare och författare, och Madeleine Xoljé, specialpedagog och författare.
Marina och Madeleine har båda mångårig erfarenhet av arbete med särskild undervisningsgrupp, resursskola och utveckling av lärmiljöer inom grundskola, fritidshem och på gymnasium.   

  • Att skapa fungerande lösningar genom gemensamt ansvar .
  • Vad gäller för den som ska starta eller driva en särskild undervisningsgrupp? 
  • Hur grupperar vi elever utifrån behov och möjligheter?
  • Vad vet vi om vad som fungerar långsiktigt? 

→ 15.45  Avslutning och sammanfattning

Cajsa och Malin sammanfattar och avslutar dagen med sina bästa tips.  

→ 16.00    Tack för idag!

 

Tid och plats

Live

Stockholm

6 nov. • 2025 9:00 - 16:30

3 500 kr/pers ex moms

Live

Online

6 nov. • 2025 9:00 - 16:30

3 500 kr/pers ex moms

Föreläsare

Cajsa Jahn

Cajsa Jahn

NPF-expert, föreläsare och författare

Cajsa Jahn har mer än 20 års rutin av att arbeta i skolans värld runt elever med NPF och är ett etablerat namn runt om i Sverige inom detta område, i synnerhet som föreläsare och författare till flertalet NPF-böcker. Cajsa är även flitigt anlitad som handledare till skolor och har i samarbete med SPSM utvecklat en modell för ärendehandledning.

Malin Reuterswärd

Malin Reuterswärd

NPF-expert, föreläsare och författare

Malin Reuterswärd har mer än 20 års rutin av att arbeta i skolans värld runt elever med NPF och är ett etablerat namn runt om i Sverige inom detta område, i synnerhet som föreläsare och författare till flertalet NPF-böcker. Malin är även flitigt anlitad som handledare till skolor och har i samarbete med SPSM utvecklat en modell för ärendehandledning.

Gunnlaugur Magnússon

Gunnlaugur Magnússon

Docent i pedagogik, Uppsala universitet

Gunnlaugur Magnússon undervisar främst vid lärarutbildningarna och speciallärarprogrammet vid universitetet. Han har forskat om ett flertal ämnen och har publicerat mängder med artiklar, bokkapitel, böcker och andra texter om inkludering, om internationell och nationell policy, om högre utbildningens pedagogik, om rektorers, speciallärares och specialpedagogers arbete, samt om skolans marknadisering och skolreformer.

Som son till två lärare och med sin lärarexamen i grunden, vill Gunnlaugur arbeta för bättre förutsättningar för lärare och elever genom att synliggöra utbildningsfrågornas komplexitet, skolpolitikens ytlighet samt genom att korrigera felaktigheter som florerar om skola och utbildning.

Linda Sandell

Linda Sandell

Rådgivare, SPSM

Linda Sandell är rådgivare hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM. Hon arbetar bland annat med tjänsten Fråga en rådgivare, dit lärare och skolledare kan vända sig för att få tips och råd gällande lärmiljö och anpassningar.

 Christina Duvhammar

Christina Duvhammar

Rådgivare, SPSM

Christina Duvhammar är rådgivare hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM. Hon arbetar bland annat med tjänsten Fråga en rådgivare, dit lärare och skolledare kan vända sig för att få tips och råd gällande lärmiljö och anpassningar.

Max Hjorton

Max Hjorton

Specialpedagog, Centrala elevhälsan, Hisingen Göteborg

Max Hjorton arbetar med utredningar som övergripande specialpedagog i den centrala elevhälsan på Hisingen, Göteborg. Han har också arbetat i ett samverkande närvaro-team och är specialiserad inom frågor som rör problematisk skolfrånvaro, tillgänglig lärmiljö, anpassningar för elever med NPF-diagnoser samt kartläggning/utredning av behov för verksamhet och elev. Max är också redaktör för boken Aktiv samverkan för ökad skolnärvaro (Lärarförlaget) tillsammans med Sirkka Persson.

Foto: Sean Choen

Marina Lundin

Marina Lundin

Speciallärare och författare

Marina Lundin är speciallärare med mångårig erfarenhet av arbete med särskild undervisningsgrupp, resursskola och utveckling av lärmiljöer inom grundskola, fritidshem och på gymnasium. Tillsammans med Madeleine Xoljé är hon författare till boken Särskild undervisningsgrupp (Liber) som ger vägledning i hur man organiserar, startar och driver en särskild undervisningsgrupp. Författarna redogör för vilka riktlinjer, lagar och förordningar som gäller och hur man bedömer vilka elever som bör få särskilt stöd i en särskild undervisningsgrupp.

Madeleine Xoljé

Madeleine Xoljé

Specialpedagog och författare

Madeleine Xoljé är specialpedagog med mångårig erfarenhet av arbete med särskild undervisningsgrupp, resursskola och utveckling av lärmiljöer inom grundskola, fritidshem och på gymnasium. Tillsammans med Marina Lundin är hon författare till boken Särskild undervisningsgrupp (Liber) som ger vägledning i hur man organiserar, startar och driver en särskild undervisningsgrupp. Författarna redogör för vilka riktlinjer, lagar och förordningar som gäller och hur man bedömer vilka elever som bör få särskilt stöd i en särskild undervisningsgrupp.