En skola för alla

Rätt stöd i rätt miljö – lyckas med särskilda undervisningsgrupper

Att arbeta i särskilda undervisningsgrupper öppnar möjligheter – och ställer krav på medveten planering och rätt förutsättningar. Hur skapar vi miljöer där varje elev får stöd att utvecklas i sin egen takt och känna sig inkluderad? Och hur bygger vi en hållbar arbetsmiljö för alla som arbetar i sådana grupper – en miljö som främjar trygghet, kvalitet och kontinuitet? 

 

Stockholm & online 6 nov | Göteborg 11 nov

Nya läroplaner – ny spelplan för skolan

  • Vad gäller för att organisera särskilda undervisningsgrupper? 
  • Vad krävs för att särskilda undervisningsgrupper ska fungera i praktiken? 
  • Vilka internationella erfarenheter kan inspirera vårt utvecklingsarbete? 
  • Hur skapar vi stabila strukturer som är långsiktigt hållbara? 
  • Hur går vi från kartläggning av behov till konkreta åtgärder och elevplaceringar? 
  • Hur behåller vi elevens bästa i centrum i utvecklingsarbetet? 

Det blir en dag för lärande, praktiska strategier och reflektion. Välkommen! 

 

Hur skapar vi lärmiljöer där alla elever kan delta och utvecklas på sina villkor?

Från forskning till vardag  

Under dagen möts forskare, skolledare och lärare för att utforska hur särskilda grupper och andra anpassningar kan bli fungerande lösningar i vardagen. Vi lyfter aktuell forskning och inspirerande exempel – och blickar ut mot hur undervisning och lärmiljö organiseras i andra länder för elever som behöver anpassat stöd. 

Vi diskuterar undervisningens kvalitet, lärarens roll och hur vi skapar stabila strukturer som håller över tid. Dagen bjuder på kunskap, praktiska strategier och reflektion – verktyg att ta med direkt in i det egna arbetet. 

Målgrupp

Skolledare, rektorer, lärare, specialpedagoger, huvudmän

Program

9.00 Välkommen & introduktion 

Dagens moderatorer Cajsa Jahn och Malin Reuterswärd ger en översikt över dagens tema.

Förmiddag: Perspektiv & policy 
Framgångsfaktorer och tvärprofessionell samverkan – stabila strukturer som fungerar i praktiken

Alicia Eriksson, leg. speciallärare och specialpedagog. Ordförande i intresseföreningen för speciallärare och specialpedagoger. 

Inkludering, likvärdighet och anpassningar – vad fungerar?

Gunnlaugur Magnússon, docent i pedagogik vid Uppsala universitet

Gunnlaugur vill arbeta för bättre förutsättningar för lärare och elever genom att synliggöra utbildningsfrågornas komplexitet, skolpolitikens ytlighet samt genom att korrigera felaktigheter som florerar om skola och utbildning. 

  • Vad säger politiken, forskningen och debatten om små grupper och anpassad undervisning?  
  • Varför är frågan så polariserad?  
  • Hur ser det ut i andra länder?  
  • Vad krävs för att skolor ska kunna genomföra hållbara lösningar?  
Tillgängliga lärmiljöer som främjar elevers lärande

Linda Sandell och Christina Duvhammar, Specialpedagogiska skolmyndigheten

Linda och Christina har många års erfarenhet som rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM. De delar med sig av exempel på hur personal i förskola och skola kan utveckla tillgängliga lärmiljöer utifrån behov som identifierats i verksamheten. Under föreläsningen ges information om SPSM :s olika sätt att ge stöd. 

  • den pedagogiska, fysiska och sociala lärmiljön 
  • elevers delaktighet  
  • elevers behov i skolsituationen  
Eftermiddag: Praktik, strategi & samverkan 
Gå från kartläggning till åtgärd

Max Hjorton, övergripande specialpedagog i den centrala elevhälsan på Hisingen, Göteborg. 

Max delar med sig av ramar och insikter att utgå från i såväl förberedande som pågående arbete med elevplaceringar. Det är av stor vikt att göra rättssäkra och hållbara utredningar som kan ligga till grund för placeringar av elever. I detta behöver vi tänka in konsekvenser på olika plan, liksom både sociala och individuella faktorer.  

  • Så gör vi rättssäkra och pedagogiskt hållbara placeringar utifrån evidensbaserade utredningar.  
  • Helhetslösningar som håller över tid.  
Så lyckas vi med små undervisningsgrupper 

Cajsa Jahn och Malin Reuterswärd - npf-experter, föreläsare och författare

För till exempel elever med perceptionssvårigheter kan mindre sammanhang vara en viktig nyckel till utveckling och måluppfyllelse. Hur skapar vi en undervisningsmiljö där dessa elever verkligen kan utvecklas såväl kognitivt som socialt? Cajsa och Malin beskriver det samarbete som krävs för att skapa goda förutsättningar för varje individ.  

  • Bemötande, relationer och NPF-kompetens.  
  • Hela skoldagen i fokus – inte bara lektionstid. 
  • Bedömning och lärande i praktiken. 
Skolans ansvar och samverkan

Marina Lundin, speciallärare och författare, och Madeleine Xoljé, specialpedagog och författare.

Marina och Madeleine har båda mångårig erfarenhet av arbete med särskild undervisningsgrupp, resursskola och utveckling av lärmiljöer inom grundskola, fritidshem och på gymnasium.   

  • Att skapa fungerande lösningar genom gemensamt ansvar . 
  • Vad gäller för den som ska starta eller driva en särskild undervisningsgrupp?  
  • Hur grupperar vi elever utifrån behov och möjligheter? 
  • Vad vet vi om vad som fungerar långsiktigt? 
Avslutning och sammanfattning

Cajsa och Malin sammanfattar och avslutar dagen med sina bästa tips.  

16.15 Slut

Cajsa Jahn
Cajsa Jahn
NPF-expert, föreläsare och författare
Malin Reuterswärd
Malin Reuterswärd
NPF-expert, föreläsare och författare
Gunnlaugur Magnússon
Gunnlaugur Magnússon
Docent i pedagogik, Uppsala universitet
Linda Sandell
Linda Sandell
Rådgivare, SPSM
Christina Duvhammar
Christina Duvhammar
Rådgivare, SPSM
Max Hjorton
Max Hjorton
Specialpedagog, Centrala elevhälsan, Hisingen Göteborg
Marina Lundin
Marina Lundin
Speciallärare och författare
Madeleine Xoljé
Madeleine Xoljé
Specialpedagog och författare

Kontaktpersoner

Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor.

Stockholm, 6 november 2025
9.00-16.30 | 3 500 kr ex moms
BOKA
Livesänd
Onlinekonferens live, 6 november 2025
9.00-16.30 | 3 500 kr ex moms
BOKA
Göteborg, 11 november 2025
Kl 9.00 - 16.30 | 3 500 kr ex moms
BOKA

I samarbete med