En skola för alla
Att arbeta i särskilda undervisningsgrupper öppnar möjligheter – och ställer krav på medveten planering och rätt förutsättningar. Hur skapar vi miljöer där varje elev får stöd att utvecklas i sin egen takt och känna sig inkluderad? Och hur bygger vi en hållbar arbetsmiljö för alla som arbetar i sådana grupper – en miljö som främjar trygghet, kvalitet och kontinuitet?
Stockholm & online 6 nov | Göteborg 11 nov

Nya läroplaner – ny spelplan för skolan
- Vad gäller för att organisera särskilda undervisningsgrupper?
- Vad krävs för att särskilda undervisningsgrupper ska fungera i praktiken?
- Vilka internationella erfarenheter kan inspirera vårt utvecklingsarbete?
- Hur skapar vi stabila strukturer som är långsiktigt hållbara?
- Hur går vi från kartläggning av behov till konkreta åtgärder och elevplaceringar?
- Hur behåller vi elevens bästa i centrum i utvecklingsarbetet?
Det blir en dag för lärande, praktiska strategier och reflektion. Välkommen!

Hur skapar vi lärmiljöer där alla elever kan delta och utvecklas på sina villkor?

Från forskning till vardag
Under dagen möts forskare, skolledare och lärare för att utforska hur särskilda grupper och andra anpassningar kan bli fungerande lösningar i vardagen. Vi lyfter aktuell forskning och inspirerande exempel – och blickar ut mot hur undervisning och lärmiljö organiseras i andra länder för elever som behöver anpassat stöd.
Vi diskuterar undervisningens kvalitet, lärarens roll och hur vi skapar stabila strukturer som håller över tid. Dagen bjuder på kunskap, praktiska strategier och reflektion – verktyg att ta med direkt in i det egna arbetet.
Målgrupp
Skolledare, rektorer, lärare, specialpedagoger, huvudmän
Program
9.00 |
Välkommen & introduktion
Dagens moderatorer Cajsa Jahn och Malin Reuterswärd ger en översikt över dagens tema. |
Förmiddag: Perspektiv & policy
|
|
Framgångsfaktorer och tvärprofessionell samverkan – stabila strukturer som fungerar i praktiken
Alicia Eriksson, leg. speciallärare och specialpedagog. Ordförande i intresseföreningen för speciallärare och specialpedagoger. |
|
Inkludering, likvärdighet och anpassningar – vad fungerar?
Gunnlaugur Magnússon, docent i pedagogik vid Uppsala universitet Gunnlaugur vill arbeta för bättre förutsättningar för lärare och elever genom att synliggöra utbildningsfrågornas komplexitet, skolpolitikens ytlighet samt genom att korrigera felaktigheter som florerar om skola och utbildning.
|
|
Tillgängliga lärmiljöer som främjar elevers lärande
Linda Sandell och Christina Duvhammar, Specialpedagogiska skolmyndigheten Linda och Christina har många års erfarenhet som rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM. De delar med sig av exempel på hur personal i förskola och skola kan utveckla tillgängliga lärmiljöer utifrån behov som identifierats i verksamheten. Under föreläsningen ges information om SPSM :s olika sätt att ge stöd.
|
|
Eftermiddag: Praktik, strategi & samverkan
|
|
Gå från kartläggning till åtgärd
Max Hjorton, övergripande specialpedagog i den centrala elevhälsan på Hisingen, Göteborg. Max delar med sig av ramar och insikter att utgå från i såväl förberedande som pågående arbete med elevplaceringar. Det är av stor vikt att göra rättssäkra och hållbara utredningar som kan ligga till grund för placeringar av elever. I detta behöver vi tänka in konsekvenser på olika plan, liksom både sociala och individuella faktorer.
|
|
Så lyckas vi med små undervisningsgrupper
Cajsa Jahn och Malin Reuterswärd - npf-experter, föreläsare och författare För till exempel elever med perceptionssvårigheter kan mindre sammanhang vara en viktig nyckel till utveckling och måluppfyllelse. Hur skapar vi en undervisningsmiljö där dessa elever verkligen kan utvecklas såväl kognitivt som socialt? Cajsa och Malin beskriver det samarbete som krävs för att skapa goda förutsättningar för varje individ.
|
|
Skolans ansvar och samverkan
Marina Lundin, speciallärare och författare, och Madeleine Xoljé, specialpedagog och författare. Marina och Madeleine har båda mångårig erfarenhet av arbete med särskild undervisningsgrupp, resursskola och utveckling av lärmiljöer inom grundskola, fritidshem och på gymnasium.
|
|
Avslutning och sammanfattning
Cajsa och Malin sammanfattar och avslutar dagen med sina bästa tips. |
|
16.15 |
Slut
|