Konferens

Förskolans rikskonferens 2025

Vi tar avstamp i det hoppfulla och lekfulla. Lek, kreativitet, innovation och framtidstro, hur tar det plats i förskolans lärandeuppdrag?

Förskolebarn som åker på trehjuling

Stärk förskolan som en plats där barnen får möjlighet att utveckla sina egna tankar, idéer och känslor genom lek och skapande, där de får verktygen för att förstå sin omvärld och sina egna förmågor. Här visar framstående forskare och praktiker vägen, med förundran som den röda tråden.

Innehåll

  • Gör barnen till aktiva medskapare i sitt eget lärande
  • Hur ser en förskola ut där estetik och hoppfullhet genomsyrar vardagen?
  • Projektarbeten som drivs av lekfullhet, barns delaktighet och inflytande
  • Handlingskraft, motståndskraft och förmåga att handskas med omvärlden
  • Hållbar utveckling vart är vi nu och vart är vi på väg?

Hoppfull och lekfull förskola med plats för förundran

Förskolan är en plats fylld av lek, kreativitet, upptäckter och lärande. I år fokuserar konferensen på centrala frågor som: Hur kan vi sätta barnen i fokus och skapa en förskola som uppmuntrar deras kreativitet och lärande? Vilket lärande ska vi erbjuda? Vad innebär handlingskraft för barn? 
På scenen står tre professorer och tre praktiker – en perfekt mix som ger dig forskning, inspiration och konkreta exempel på hur du kan erbjuda en utbildning av hög kvalitet – där barnen är aktiva deltagare och lärande sker genom meningsfulla upplevelser.

Konferensprogram

08:15    Incheckning
Kaffe/te med smörgås

09.00    Konferensen inleds
Moderator Katarina Larsson inleder dagen

→ 09.15    Förundran – kreativitetens kraft och grunden för bildning

Gunilla Dahlberg, Professor Emerita Stockholms universitet
Gunillas föreläsning handlar om förskolan som ett didaktiskt rum där barn och lärare ges möjlighet att inte bara möta det som är på förhand givet och bestämt, utan där det även ges förutsättningar för att möta det oförutsedda, det oväntade och överraskande. Med början i Aristoteles tanke om förundran som en kraft för tänkande och reflektion tar hon oss vi vidare till forskning och filosofi som talar om förundran som en kraft som ger oss makt att handla. Med ett etiskt-estetiskt perspektiv lyfter hon fram begrepp som händelsen, affekt, vitalitetsformer, estetisk vibration och belyser dem genom barnens och lärarnas utforskande och lärande. Allt som allt ett tänkande som skulle kunna återvitalisera bildningstänkandet i en ny tid.

  • Hur kan vi ’tona in’ i det som ständigt pågår i vardagslivet på en förskola?
  • Vilka nya former av kunskap och lärande kan utvecklas när vi som lärare är uppmärksamma och sensitiva på det som pågår här och nu – i händelsen?
  • Vilka erbjudanden behövs i miljön?

→ 10.20    Paus med kaffe och frukt

→ 10.40    Vågar vi låta leken ta plats?

Åsa Lernberg förskollärare och utvecklingsledare och Louise Messer förskollärare och utvecklingsledare
Vad är pedagogernas ansvar för att alla barn ska kunna delta och uppleva glädje i leken tillsammans med andra barn på förskolan? Att få leka är barns rättighet och leken kan bli en viktig del i förskolans demokratiuppdrag. Läroplanen är tydlig med att lek är viktig i utbildningen men den säger inget om hur vi pedagoger egentligen bör agera kring och förhålla oss till barnens lek. På Tunaparkens förskola arbetar vi med att skapa ett medvetet arbetssätt och förhållningssätt kring leken. Vi tar avstamp i den sociala leken med barn och pedagoger som aktörer.

  • Varför ett utvecklingsarbete om lek och hur det kan genomföras
  • Vad är det som pedagogerna gör för att möjliggöra, stimulera och locka till lek för alla barn?
  • Så möjliggör, stimulerar och lockar vi till lek för alla barn
  • Vad har vi identifierat som viktigt för att låta leken ta plats

→ 12:00    Lunch

→ 12.45    Barns behov av förundran för lärande och utveckling

Gustaf Gredebäck, Professor vid Uppsala universitet, Uppsala Child and Babylab
Gustafs föreläsning kommer bland annat att handla om små barns utveckling och behovet av förundran, men även barns sårbarhet och vikten av det kompensatoriska uppdraget.  Han kommer att dela med sig av sina erfarenheter från pågående forskningsprojekt som undersöker övergångar mellan skolformer, tidiga former av matematik i förskolan och hur programmering kan läras ut utan digitala skärmar.  Forskning har genomförts i Uppsala, men också tillsammans med familjer i Bhutan, Zimbabwe, Turkiet och Uganda. I det senare fallet bland familjer som lever under svåra omständigheter i flyktingläger.

  • Barns behov av förundran för lärande och utveckling
  • Barns sårbarhet och det kompensatoriska uppdraget
  • Internationell utblick – barn som lever under svåra omständigheter

→ 13.40    Paus

→ 13.50    Med hjärtat i jorden – från förundran till handlingskompetens

Anna Thoresson, förskollärare, utepedagog, föreläsare och författare, Frida förskola Vänersborg
När barn får möta naturen med hela kroppen växer både relationer, kunskaper och handlingskraft. Det börjar i förundran och nyfikenhet på den värld vi är en del av – maskarna i jorden, de första vårblommorna i rabatten och trädens löv som skiftar färg om hösten… Naturen lockar till lustfyllt utforskande, och med tiden flätas våra erfarenheter samman till en rik och komplex kunskapsväv. Vi rör oss bortom det mätbara, i en värld där livet och lärandet är på riktigt.

Den här föreläsningen handlar om sambanden mellan:

  • förundran och tid – att lära genom att “hålla på”
  • estetik och kunskap – kan det också vara så här?
  • relationer och handlingskompetens – att bli kompis med naturen

→ 15.00    Paus med kaffe, te och fikabröd

→ 15.20    Hopp och framtidstro i förskolan

Mia Heikkilä är professor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning mot förskolan, vid Stockholms universitet.
Vår samtid är präglad av osäkerhet och ovisshet om många stora frågor, och ibland kan det vara svårt att veta hur man ska hantera det. Förskolan kan kännas långt från dessa frågor, men är det verkligen så? I den här föreläsningen kommer fokus vara på hur hopp och framtidstro skulle kunna bli synligt i förskolans verksamhet och hur förskolans undervisning kan vara en arena för att stärka barnens och vuxnas hopp och framtidstro. Utgångspunkt tas i vikten av delaktighet, relationer, kunskap, resiliens och likvärdighet. Föreläsningen kommer också innehålla förslag på riktning för pedagogers och lärares arbete i förskolan för att reflektera över dessa frågor och tydligt vara ett stöd för barnen, och för sig själva.

  • Att ge barnen i förskolan hopp och framtidstro i samtiden
  • Redskap för arbete för hopp och framtidstro
  • Pedagogiken och didaktiken som kärna

→ 16.20    Dagen avslutas, moderator Katarina Larsson sammanfattar och avslutar

Tid och plats

Live

Malmö

18 nov. • 2025 9:00 - 16:30

3 950 kr/pers ex moms

Live

Göteborg

26 nov. • 2025 9:00 - 16:30

3 950 kr/pers ex moms

Live

Stockholm

2 dec. • 2025 9:00 - 16:30

3 950 kr/pers ex moms

Live

Online

2 dec. • 2025 9:00 - 16:30

3 550 kr/pers ex moms

Föreläsare

Gunilla Dahlberg

Gunilla Dahlberg

Professor emerita, Stockholms universitet

Gunilla Dahlberg har länge varit en tongivande forskarröst inom förskoleforskning både nationellt och internationellt" som har ingivit hopp, vetgirighet, innovation och nytänk hos många som valt förskolan som arbetsplats. Hon är författare till många mycket uppskattade böcker som flitigt används både i förskollärarutbildningar och bland yrkesverksamma. Böckerna Från kvalitet till meningsskapande och Ethics and Politics in Early Childhood Education färdas idag runt världen och väcker med sitt kritiskt granskande perspektiv nya tankar kring både utvärdering och synen på barn och förskola utifrån ett etiskt, estetiskt och politiskt perspektiv.

Louise Messer och Åsa Lernberg

Louise och Åsa Messer och Lernberg

Förskollärare och utvecklingsledare

Louise Messer är förskollärare och utvecklingsledare på Tunaparkens förskola i Uppsala. Louise har ett stort intresse för lekens plats i förskolans utbildning.

Åsa Lernberg förskollärare och utvecklingsledare på Tunaparkens förskola i Uppsala. Hon har ett stort intresse för lekens plats i förskolans utbildning. Åsa läser till Specialpedagog, och har en magister i utvecklingsarbete i förskolan (Demokratiarbete med förskolans yngsta barn).

Gustaf Gredebäck

Gustaf Gredebäck

Professor vid Uppsala universitet, Uppsala Child and Babylab

Gustaf har ett stort intresse av barn och spädbarns kognitiva, sociala och emotionella utveckling och bedriver bland annat forskning om förskolans betydelse för barns utveckling. Han undersöker hur det aktiva barnets egna utforskande stärker utvecklingen och gör globala utblickar kring barns utveckling i olika politiska och kulturella system. Gustav undersöker också skydds- och riskfaktorer för barn som växer upp i krig, med föräldrar som inte mår bra, eller i samhällen under förändring.

Anna Thoresson

Förskollärare, utepedagog, föreläsare och författare

Anna Thoresson, förskollärare, utepedagog, föreläsare och författare, Frida förskola Vänersborg. Anna har mångårig erfarenhet av utomhuspedagogiskt arbete och ett särskilt fokus på hållbar utveckling. Till vardags arbetar hon som utepedagog med barngrupper i åldern 1 – 5 år. Hon vann priset Årets lärarförfattare 23 och har bl.a. gett ut boken Barn, natur och hållbar utveckling – med hjärtat i jorden.

Mia Heikkilä

Mia Heikkilä

Professor i barn- och ungdomsvetenskap

Mia Heikkilä är professor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning mot förskolan, vid Stockholms universitet. Hon är även knuten till Åbo Akademi i Finland. Hennes pågående forskning berör områden som resiliens, pedagogiskt ledarskap, närvaro och frågor om social rättvisa. Hon har under lång tid bland annat fungerat som expert till skolmyndigheterna och Regeringskansliet i en rad olika utredningar. Hennes nya bok handlar om hopp och framtidstro i förskolan (Natur & Kultur, 2025).