Could not render component of type: bodyHeroProduct
This likely happened because the partial view blockgrid/Components/bodyHeroProduct could not be found.
Visst är väl utevistelsen magisk? Full med möjligheter till undervisning och spännande upptäckter tillsammans med barnen. Vill du utveckla era miljöer för att skapa ännu mer magi? Då är det här konferensen för dig! Utifrån olika perspektiv visar vi hur den fysiska miljön kan stimulera barnens nyfikenhet och hur du som aktiv pedagog blir medforskare och möjliggörare.
Livesänd digital konferens, torsdag 19 mars 2026
Den inspelade konferensen finns tillgänglig under 7 dagar. Du kan dela upp innehållet och titta på föreläsningarna vid olika tillfällen.
Under utevistelsen kan vi verkligen låta barnen lära och utvecklas genom alla sinnen. Hela läroplanen kan ta plats i en odlingslåda, ett byggprojekt eller en fartfylld lek. Med utemiljöer som är uppbyggda för barnen och deras utforskande kan du skapa möjligheter och förutsättningar för mängder av undervisningssituationer där barnens nyfikenhet stimuleras på ett lekfullt sätt.
Hur miljöerna är utformade är givetvis en möjliggörande faktor för en kvalitativ utevistelse. Men utan en aktiv pedagog sker ingen magi. I relation till olika perspektiv kommer vi att belysa pedagogens roll och förhållningssätt. Du får exempel på hur du kan agera när utemiljön är ett pedagogiskt rum som alla andra – och när utemiljön ger andra möjligheter än innemiljön.
Gå minst fyra personer så bjuder vi en kollega, läs mer här
→ 13.00 Välkommen
Fredrika Mårtensson, docent och universitetslektor i miljöpsykologi, SLU, Alnarp
En förskolegård kan vara en plats som barnen längtar ut till och som de vistas i dag efter dag utan att tröttna på. Utemiljön är viktig för lek, rörelse och naturmöten, men också för deras chans att skapa sig favoritplatser som sätter mer varaktiga avtryck i deras liv. Men lokala förhållanden och omgivningar ger olika förskolor olika förutsättningar. Vad är minimikraven på utformningen av förskolegårdar och hur kan man bäst ta tillvara platsens förutsättningar?
Emelie Danielson, rektor och huvudman
Julia Bodén, förskollärare
Genom att organisera gården i olika zoner kan du skapa goda förutsättningar för leklust, upptäckarglädje och utforskande. Den här föreläsningen visar hur zonerna kan organiseras för olika syften, hur du kan iordningställa miljöerna, vilket material du kan erbjuda och vad effekterna blir. Du får också inblick i hur du som pedagog bör agera i de olika zonerna för att skapa tid, rum och ro för barnens lek.
→ 14.00 Paus
Pernilla Unevik, specialpedagog, sensomotorisk tränare, kvalitetsutvecklare och konsult
Rörelse och motorik har fått förstärkt fokus i revideringen av läroplanen. De oftast mer fria ytorna utomhus ger goda möjligheter för barnen att springa, klättra, hoppa och leka. Den här föreläsningen ger dig förståelse för vilka motoriska färdigheter barnen bör utveckla under sin tid i förskolan och hur du skapar förutsättningar för det i utemiljön.
Suzanne Axelsson, pedagogisk konsult och författare
Riskfylld lek är inte nödvändigtvis farlig. Kanske är den till och med grundläggande för barnens utveckling? Barnen behöver få pröva sig fram och överskrida gränser. Först då kan de förstå vad de kan nu och vad de behöver öva sig på. Den här föreläsningen visar hur du kan utforma miljön för ett ge möjligheter till pirr i magen och hur du kan stötta barnen att utforska sina förmågor.
→ 15.10 Paus
Moa Bäversten, förskollärare, författare och föreläsare
Utevistelsen är en stor tillgång för att stärka barnens språkutveckling, det gäller att ta vara på möjligheterna! Föreläsningen ger dig konkreta exempel på hur du kan iscensätta utemiljön så den sjuder av språk, hur du agerar språkligförebild utomhus och hur barnens berättande får ta plats i utemiljön.
Anna Thoresson, förskollärare, utepedagog och författare
Hur kan en av vår tids viktigaste frågor bli en naturlig del i utevistelsen? Här får du exempel på hur du genom att skapa återkommande naturmöten, platsrelationer och en processinriktad undervisning med långa tidsperspektiv ger barnen möjlighet att bli kompisar med naturen och utveckla ett mer varsamt ekologiskt förhållningssätt.
→ 16.20 Avslutning och sammanfattning
→ 16.30 Slut för idag!