Konferens

Förskolans yngsta barn 2025

Konferensen där 1–2 åringarna har huvudrollen. Utifrån det lilla barnets perspektiv undersöker vi förskolans vardag och uppdrag.

Förskole lärare som pratar med förskole barn i en soffa

Att arbeta med 1–2-åringar är att ta ansvar för framtidens första steg. Konferensen ger dig redskap att lyfta deras röster – inte genom att tala för dem, utan genom att möjliggöra deras eget uttryck. Här möts relationell professionalitet, aktuell forskning och pedagogisk fingertoppskänsla i en gemensam reflektion över det yngsta lärandets möjligheter.

Innehåll

  • Hur organiserar vi de yngsta barnens bästa förskola?
  • Utveckla barnets förmåga att hantera känslor och stötta vägen till självständighet
  • Språkstärkande och lustfylld undervisning för de yngsta barnen
  • Utveckla din relationella förmåga på ett professionellt plan
  • Att vara de yngsta barnens språkrör och göra deras röster hörda
  • Få lek och undervisning att samspela med de yngsta barnens behov

Hur skulle förskolan se ut om de alla yngsta barnen fick bestämma?

I det som vid första anblick kan tyckas vara vardagens små gester – ett ögonkast, en rörelse, en tystnad – gömmer sig de pedagogiska handlingar som stöttar det lilla barnet utveckling. 
På denna konferens möter du forskare och praktiker som tillsammans utforskar hur vi kan göra de yngstas perspektiv synligt och hur vi formar en förskola där trygghet, lek, språk och känslor sammanvävs i en pedagogisk väv som både bär och formar barnets relation till sig själv, till andra och till världen. Du får nya insikter, djupare förståelse och flera tankevändor om hur de yngsta barnens perspektiv går att förstå. Samtidigt som konferensen kommer bekräfta att det riktigt viktiga, ibland mycket små sakerna, redan görs.

För dig som …

… arbetar på yngrebarnsavdelning och vill utveckla de nyckelkompetenser, förmågor och förhållningssätt som krävs för att göra barnens och vårdnadshavarnas första möte med förskolan till det allra bästa. 

Konferensprogram

→ Registrering
→ Konferensen inleds:

Moderator Katarina Larsson hälsar välkomna och inleder dagen.

→ Det är i ögonhöjd det magiska sker

Susanna Anderstaf, doktorand i pedagogik, lärarutbildare och legitimerad förskollärare
En pedagog som tar de yngsta barnens röster på allvar, vilket innebär att möta varje barn med omsorgsfull respekt. Som med värme och humor bidrar till ett relationellt förhållningssätt, där vi möts som människor och är varandras tillgångar. Vi är alla berättelser, delvis formade av möten med andra vi haft i livet. Med vilken berättelse möter du våra yngsta i förskolan? 

  • Vikten av att möta barnen med respekt, humor och emotionell närvaro
  • Hur din egen berättelse och erfarenhet påverkar ditt pedagogiska möte med barnen
  • På vilka sätt kan vi märkvärdiggöra de små gesternas ögonblick i förskolan

→ Fika

→ De yngsta förskolebarnens ordförråd och språkutveckling. Arbetssättet SEMLA

Anna Palmer, docent i förskoledidaktik och lektor
Den här föreläsningen handlar om hur en språkstärkande och lustfylld undervisning kan genomföras för de yngsta barnen. Du får exempel på hur språket kan praktiseras på lekfulla sätt i spännande miljöer och utvecklas genom kommunikation, kroppsspråk och olika uttrycksformer. I högkvalitativa en-till-en-samtal mellan pedagoger och barn, med för barnen intressanta material, stöttas såväl språk som ordförråd. Inom ramen för socio-emotionellt och materiellt lärande (förkortas SEMLA) i upplevelsebaserade lek- och lärmiljöer stärks barnens mångspråkiga identitet utifrån individuella förutsättningar och behov. 

  • Hur kan språkutvecklingen bli både lekfull och utforskande
  • Värdet av att möta barnen i samtal med utgångspunkt i material som barnen uppskattar
  • Hur skapar du lustfylld undervisning för de yngsta barnen

→ Lunch

→ Att bygga den bästa förskolan för de yngsta – med trygghet, nyfikenhet och samspel i fokus

Sara Krokström, förskollärare och utvecklingsledare
En självreflekterande pedagog som har förmågan att tillsammans med arbetslaget organisera de yngsta barnens bästa förskola. Sara Krokström är förskollärare som brinner lite extra för de yngsta barnen och deras rätt till en förskola där upptäckande, utforskande och lustfylldhet står i fokus. Vad är viktigt på riktigt? Idag arbetar Sara som utvecklingsledare i Upplands Väsby kommunala förskolor där hon får möjlighet att bidra till att fler barn får en förskola med hög kvalitet. 

  • Att ta vara på och förvalta de yngsta barnens rätt till inflytande och delaktighet
  • Vikten av välorganiserade lärmiljöer som stimulerar utforskande och upptäckarlust
  • Pedagogen som ett fyrtorn i stormen (lugn, trygg och tydlig) 

→ Bensträckare

→ Undervisning på de yngsta barnens villkor

Sara Eliasson, förskollärare och årets Ulla-Britta Bruun-stipendiat 2024
Lek, samspel och delaktighet är viktiga utgångspunkter, när vi organiserar för undervisning i samspel med de yngsta barnen. Att omsätta teoretiska lärandeteorier i konkret undervisning med de yngsta barnen i förskolan kräver ett lyhört förhållningssätt, ämneskunskap och dessutom kunskap om hur de yngsta barnen lär sig och vilken kunskap som är viktig för just dem att utveckla. Nyckelbegrepp i hur vi organiserar pedagogisk utbildning och undervisning för 1-3-åringarna är:

  • Barn i aktivitet som utgångspunkt för motorik, självständighet och koncentration
  • Vad innebär inbäddad undervisning
  • Lekinramning av undervisning - hur kan det organiseras för de yngsta barnen

→ Fika

→ Med barnens perspektiv i centrum – en relationell pedagogik

Anna Träff, "Relagogistan" förskollärare och föreläsare
Att arbeta med de yngsta barnen innebär att möta starka känslor – både deras och våra egna. Hur påverkas du av barnens uttryck, och hur kan du vara den trygga bas de behöver? Genom att spegla istället för att korrigera, och främja istället för att kontrollera, kan vi ge näring åt barnets självkänsla och stärka deras förståelse för sig själva och sin omvärld.

Ett hållbart arbetslag skapar en trygg start på barnets utbildningsresa. När vi möts i engagemang, vilja och lust att växa tillsammans med barnen, då har vi goda förutsättningar att skapa hållbara arbetslag som känner arbetsglädje. En gynnsam plattform för att utveckla ett samarbete som driver kvaliteten på barnens förskola framåt.

  • Hur dina egna känslor påverkar ditt möte med barnen och hur du hanterar det
  • Strategier för att stärka barnets självkänsla genom spegling och bekräftelse
  • Arbetsglädje - skapas i möten med barn och kollegor, det som blir vårt VI.

Tid och plats

Live

Online

23 okt. • 2025 9:00 - 16:30

3 550 kr/pers ex moms

Föreläsare

Susanna Anderstaf

Susanna Anderstaf

Doktorand i pedagogik, lärarutbildare och legitimerad förskollärare

Doktorand i pedagogik med inriktning förskola, lärarutbildare och legitimerad förskollärare.

Anna Palmer

Anna Palmer

Docent i förskoledidaktik och lektor

Docent i Förskoledidaktik, lektor vid avdelningen för förskollärarutbildning och förskoleforskning Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen Stockholms universitet

Sara Krokström

Sara Krokström

Förskollärare och utvecklingsledare

Förskollärare och utvecklingsledare i Upplands Väsby kommunala förskolor

Sara Eliasson

Sara Eliasson

Förskollärare

Förskollärare, Göteborgs Högre Samskola och årets Ulla-Britta Bruun-stipendiat

Anna Träff

Anna Träff

"Relagogistan" förskollärare och föreläsare

”Relagogistan” Förskollärare med stor och bred erfarenhet bl a drivit privat förskola, jobbat på särskola, förskolechef, kvalitetsutvecklare och familjebehandlare inom socialtjänsten.