Konferensen där 1–2 åringarna har huvudrollen. Utifrån det lilla barnets perspektiv undersöker vi förskolans vardag och uppdrag.
Att arbeta med 1–2-åringar är att ta ansvar för framtidens första steg. Konferensen ger dig redskap att lyfta deras röster – inte genom att tala för dem, utan genom att möjliggöra deras eget uttryck. Här möts relationell professionalitet, aktuell forskning och pedagogisk fingertoppskänsla i en gemensam reflektion över det yngsta lärandets möjligheter.
I det som vid första anblick kan tyckas vara vardagens små gester – ett ögonkast, en rörelse, en tystnad – gömmer sig de pedagogiska handlingar som stöttar det lilla barnet utveckling.
På denna konferens möter du forskare och praktiker som tillsammans utforskar hur vi kan göra de yngstas perspektiv synligt och hur vi formar en förskola där trygghet, lek, språk och känslor sammanvävs i en pedagogisk väv som både bär och formar barnets relation till sig själv, till andra och till världen. Du får nya insikter, djupare förståelse och flera tankevändor om hur de yngsta barnens perspektiv går att förstå. Samtidigt som konferensen kommer bekräfta att det riktigt viktiga, ibland mycket små sakerna, redan görs.
… arbetar på yngrebarnsavdelning och vill utveckla de nyckelkompetenser, förmågor och förhållningssätt som krävs för att göra barnens och vårdnadshavarnas första möte med förskolan till det allra bästa.
Moderator Katarina Larsson hälsar välkomna och inleder dagen.
Susanna Anderstaf, doktorand i pedagogik, lärarutbildare och legitimerad förskollärare
En pedagog som tar de yngsta barnens röster på allvar, vilket innebär att möta varje barn med omsorgsfull respekt. Som med värme och humor bidrar till ett relationellt förhållningssätt, där vi möts som människor och är varandras tillgångar. Vi är alla berättelser, delvis formade av möten med andra vi haft i livet. Med vilken berättelse möter du våra yngsta i förskolan?
Anna Palmer, docent i förskoledidaktik och lektor
Den här föreläsningen handlar om hur en språkstärkande och lustfylld undervisning kan genomföras för de yngsta barnen. Du får exempel på hur språket kan praktiseras på lekfulla sätt i spännande miljöer och utvecklas genom kommunikation, kroppsspråk och olika uttrycksformer. I högkvalitativa en-till-en-samtal mellan pedagoger och barn, med för barnen intressanta material, stöttas såväl språk som ordförråd. Inom ramen för socio-emotionellt och materiellt lärande (förkortas SEMLA) i upplevelsebaserade lek- och lärmiljöer stärks barnens mångspråkiga identitet utifrån individuella förutsättningar och behov.
Sara Krokström, förskollärare och utvecklingsledare
En självreflekterande pedagog som har förmågan att tillsammans med arbetslaget organisera de yngsta barnens bästa förskola. Sara Krokström är förskollärare som brinner lite extra för de yngsta barnen och deras rätt till en förskola där upptäckande, utforskande och lustfylldhet står i fokus. Vad är viktigt på riktigt? Idag arbetar Sara som utvecklingsledare i Upplands Väsby kommunala förskolor där hon får möjlighet att bidra till att fler barn får en förskola med hög kvalitet.
Sara Eliasson, förskollärare och årets Ulla-Britta Bruun-stipendiat 2024
Lek, samspel och delaktighet är viktiga utgångspunkter, när vi organiserar för undervisning i samspel med de yngsta barnen. Att omsätta teoretiska lärandeteorier i konkret undervisning med de yngsta barnen i förskolan kräver ett lyhört förhållningssätt, ämneskunskap och dessutom kunskap om hur de yngsta barnen lär sig och vilken kunskap som är viktig för just dem att utveckla. Nyckelbegrepp i hur vi organiserar pedagogisk utbildning och undervisning för 1-3-åringarna är:
Anna Träff, "Relagogistan" förskollärare och föreläsare
Att arbeta med de yngsta barnen innebär att möta starka känslor – både deras och våra egna. Hur påverkas du av barnens uttryck, och hur kan du vara den trygga bas de behöver? Genom att spegla istället för att korrigera, och främja istället för att kontrollera, kan vi ge näring åt barnets självkänsla och stärka deras förståelse för sig själva och sin omvärld.
Ett hållbart arbetslag skapar en trygg start på barnets utbildningsresa. När vi möts i engagemang, vilja och lust att växa tillsammans med barnen, då har vi goda förutsättningar att skapa hållbara arbetslag som känner arbetsglädje. En gynnsam plattform för att utveckla ett samarbete som driver kvaliteten på barnens förskola framåt.