Utveckla ett lekfullt fritidshem med stöd av forskning och hjärtat i praktiken.
Är du sugen på pedagogisk påfyllnad helt utifrån ett fritidspedagogiskt perspektiv? Då är det här platsen för dig! Här möts forskare och praktiker som visar hur du kan låta leken ta plats, göra fritids till ett äventyr och stärka relationsarbetet.
• Utveckling av äldre elevers fria lek – lekresponsiv undervisning
• Modell för konflikthantering – relationstriangeln lotsar dig rätt!
• Lajvpedagoik gör läroplanen till ett äventyr
• Hybrid lek och hybrida läraktiviteter
• Relationen mellan utveckling av mjuka förmågor och ämnesinnehåll
Fritidshemmet ger eleverna möjlighet att utvecklas i lekfulla sammanhang. Under konferensen du får ta del av spännande forskning om hybrid lek och lekrepsonsiv undervisning som hjälper dig att förstå och utveckla barnens lek på nya sätt. Du får också inspiration om hur du genom lajvpedagogik kan göra läroplanen till ett äventyr och skapa delaktighet och engagemang. Dessutom får du med dig en modell för relationsstärkande arbete och konflikthantering.
Konferensen leds av Jonas Wallman – moderatorn som sticker ut från mängden. Med sin gedigna bakgrund inom fritidshem gör han relevanta och konkreta kopplingar till vardagen. Med finurlighet och humor håller han energin på topp samtidigt som han skapar djupare reflektioner och insikter.
Arbetar på fritidshem och vill ta del av inspiration, verktyg och aktuell forskning för att utveckla verksamheten och skapa ett fritidshem där eleverna leker, utvecklas och mår bra.
Digitaliseringen av samhället har gjort att barns lek förändrats. Lek är idag ofta en hybrid praktik där fysiska och digitala element sammanflätas och kan många gånger upplevas svårare för vuxenvärlden att förstå och uppfattningen om vad som är lek kan skilja sig mellan barn och vuxna. Här får du utvidga din förståelse för lek och vilka konsekvenser den hybrida leken för med sig kopplat till deltagande, identitetsskapande och lärande.
• Hur kan vi förstå barns lek i hybrida verkligheter?
• Hindrande eller möjliggörande av hybrid lek – hur ska vi förhålla oss?
• Möjligheter med hybrid lek
• Så kan vi skapa hybrida läraktiviteter
Marina Wernholm
Fil. Dr. i pedagogik och lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet
Lukas Renklint
Lajvpedagog, lajvdesigner, författare
Victoria Mosshem
Leg lärare åk 7-9 i svenska, verksam som specialpedagog, lajvpedagog och författare
Under den här föreläsningen får du upptäcka ett kreativt, lekfullt och engagerande sätt att lära som gör tiden på fritids till ett äventyr samtidigt som det uppfyller fritidshemmets uppdrag i läroplanen. Du får tips och stöd i hur du vägleder, engagerar och utmanar eleverna genom kreativt skapande, socialt samspel och berättande. Föreläsarna visar på fördelarna med lajv och lajvpedagogik och ger dig guidning i hur du kan skapa egna pedagogiska lajv med dina elever.
• Lajvpedagogikens grunder – vad, hur och varför?
• Utveckling av elevers mjuka förmågor
• Nycklar för inkluderande lajv
• Framgångsfaktorer och fallgropar
• Så kommer du igång!
Leken har en central plats på fritidshemmet och stor betydelse för barns utveckling. I en aktionsforskningsstudie har forskare och fritidhemslärare tillsammans undersökt de äldre elevernas fria lek och utforskat hur vi kan förstå och tolka den, hur leken kan utvecklas och hur lärare kan förverkliga läroplanen genom den fria leken. Projektet har lett till att den fria leken legitimerats och får ta större plats, att elevernas delaktighet ökat och att lärarnas förhållningssätt till leken vidareutvecklats. Här får du ta del av studiens slutsatser och hur lärarna utvecklar verksamheten med leken i fokus.
• Lekresponsiv undervisning – vad är det och vad kan det bli i fritidspedagogiskt perspektiv?
• Systematisk observation och reflektion av elevernas fria lek
• Att organisera med fokus på fri lek och elevers delaktighet
• Interaktiv verksamhetsplan – planering för den fria leken
• Vilka vinster har vi sett när vi jobbat mer systematiskt med den fria leken?
Lena Boström
Professor i pedagogik, Mittuniversitetet
Erika Forsberg
Lärare i fritidshem
Linda Evjén
Adjunkt Mittuniversitetet
Konflikter mellan elever på fritids är vanligt och en utmaning för personal att hantera. Hur du som vuxen tänker kring det som händer kommer i hög grad påverka hur du sedan förhåller dig till elevernas konflikt. Här får du ta del av en modell för hur du kan hjälpa dina elever genom att systematiskt arbeta relationsstärkande. I föreläsningen presenteras strategier och metoder för hur personal i fritidshemmet kan hantera och förebygga konflikter på ett empatiskt och effektivt sätt.
• Modell för strukturerat relationsarbete
• Samtalsstrukturer för samtal med elever
• Guidning för hur du hanterar och förebygger konflikter
• Hur kan du vara tydlig med dina förväntningar och samtidigt bygga relation med eleven?
Stefan Boström
Leg. Psykolog
Anna Bromark
Förstelärare
På Linnéuniversitetet pågår flera spännande forskningsprojekt inom det fritidpedagogiska fältet. Under den här föreläsningen tar vi avstamp i uppdragen att kompensera eleverna och komplettera skolan och visar hur den fritidspedagogiska kompetensen blir den kanske allra viktigaste på hela skolan.
• Att utveckla både mjuka förmågor och ämneskunskap
• Komplexiteten mellan fritt och styrt
• Kan läroplansmål och meningsfullhet gå hand i hand?
• Fritidshemmets bidrag till elevernas måluppfyllelse
Helena Ackesjö
fil. Dr. och docent i pedagogik på Linnéuniversitetet