Konferens

Fritidshemmens rikskonferens 2025

Utveckla ett lekfullt fritidshem med stöd av forskning och hjärtat i praktiken.

Elever som leker högst upp på en klätterställning

Är du sugen på pedagogisk påfyllnad helt utifrån ett fritidspedagogiskt perspektiv? Då är det här platsen för dig! Här möts forskare och praktiker som visar hur du kan låta leken ta plats, göra fritids till ett äventyr och stärka relationsarbetet.

Innehåll

•    Utveckling av äldre elevers fria lek – lekresponsiv undervisning
•    Modell för konflikthantering – relationstriangeln lotsar dig rätt!
•    Lajvpedagoik gör läroplanen till ett äventyr
•    Hybrid lek och hybrida läraktiviteter
•    Relationen mellan utveckling av mjuka förmågor och ämnesinnehåll

Lekfullt, lustfyllt och lärorikt – ett fritidshem där kreativiteten flödar

Fritidshemmet ger eleverna möjlighet att utvecklas i lekfulla sammanhang. Under konferensen du får ta del av spännande forskning om hybrid lek och lekrepsonsiv undervisning som hjälper dig att förstå och utveckla barnens lek på nya sätt. Du får också inspiration om hur du genom lajvpedagogik kan göra läroplanen till ett äventyr och skapa delaktighet och engagemang. Dessutom får du med dig en modell för relationsstärkande arbete och konflikthantering.

Konferensen leds av Jonas Wallman – moderatorn som sticker ut från mängden. Med sin gedigna bakgrund inom fritidshem gör han relevanta och konkreta kopplingar till vardagen. Med finurlighet och humor håller han energin på topp samtidigt som han skapar djupare reflektioner och insikter.

För dig som:

Arbetar på fritidshem och vill ta del av inspiration, verktyg och aktuell forskning för att utveckla verksamheten och skapa ett fritidshem där eleverna leker, utvecklas och mår bra. 

Föreläsningar under dagen

→ Hybrid lek – när det fysiska och digitala sammanflätas

Digitaliseringen av samhället har gjort att barns lek förändrats. Lek är idag ofta en hybrid praktik där fysiska och digitala element sammanflätas och kan många gånger upplevas svårare för vuxenvärlden att förstå och uppfattningen om vad som är lek kan skilja sig mellan barn och vuxna. Här får du utvidga din förståelse för lek och vilka konsekvenser den hybrida leken för med sig kopplat till deltagande, identitetsskapande och lärande. 

•    Hur kan vi förstå barns lek i hybrida verkligheter?
•    Hindrande eller möjliggörande av hybrid lek – hur ska vi förhålla oss?
•    Möjligheter med hybrid lek
•    Så kan vi skapa hybrida läraktiviteter 

Marina Wernholm
Fil. Dr. i pedagogik och lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet

→ Lajvpedagogik gör läroplanen till ett äventyr

Lukas Renklint
Lajvpedagog, lajvdesigner, författare

Victoria Mosshem
Leg lärare åk 7-9 i svenska, verksam som specialpedagog, lajvpedagog och författare

Under den här föreläsningen får du upptäcka ett kreativt, lekfullt och engagerande sätt att lära som gör tiden på fritids till ett äventyr samtidigt som det uppfyller fritidshemmets uppdrag i läroplanen. Du får tips och stöd i hur du vägleder, engagerar och utmanar eleverna genom kreativt skapande, socialt samspel och berättande. Föreläsarna visar på fördelarna med lajv och lajvpedagogik och ger dig guidning i hur du kan skapa egna pedagogiska lajv med dina elever. 

•    Lajvpedagogikens grunder – vad, hur och varför?
•    Utveckling av elevers mjuka förmågor
•    Nycklar för inkluderande lajv
•    Framgångsfaktorer och fallgropar
•    Så kommer du igång!

→ Den fria lekens kraft – att förstå, utveckla och legitimera äldre elevers lek

Leken har en central plats på fritidshemmet och stor betydelse för barns utveckling. I en aktionsforskningsstudie har forskare och fritidhemslärare tillsammans undersökt de äldre elevernas fria lek och utforskat hur vi kan förstå och tolka den, hur leken kan utvecklas och hur lärare kan förverkliga läroplanen genom den fria leken. Projektet har lett till att den fria leken legitimerats och får ta större plats, att elevernas delaktighet ökat och att lärarnas förhållningssätt till leken vidareutvecklats. Här får du ta del av studiens slutsatser och hur lärarna utvecklar verksamheten med leken i fokus.

•    Lekresponsiv undervisning – vad är det och vad kan det bli i fritidspedagogiskt perspektiv?
•    Systematisk observation och reflektion av elevernas fria lek
•    Att organisera med fokus på fri lek och elevers delaktighet
•    Interaktiv verksamhetsplan – planering för den fria leken
•    Vilka vinster har vi sett när vi jobbat mer systematiskt med den fria leken?

Lena Boström
Professor i pedagogik, Mittuniversitetet

Erika Forsberg 
Lärare i fritidshem

Linda Evjén
Adjunkt Mittuniversitetet

→ Relationstriangeln – utveckla relationsarbetet med elever på fritids

Konflikter mellan elever på fritids är vanligt och en utmaning för personal att hantera. Hur du som vuxen tänker kring det som händer kommer i hög grad påverka hur du sedan förhåller dig till elevernas konflikt. Här får du ta del av en modell för hur du kan hjälpa dina elever genom att systematiskt arbeta relationsstärkande. I föreläsningen presenteras strategier och metoder för hur personal i fritidshemmet kan hantera och förebygga konflikter på ett empatiskt och effektivt sätt. 

•    Modell för strukturerat relationsarbete 
•    Samtalsstrukturer för samtal med elever
•    Guidning för hur du hanterar och förebygger konflikter
•    Hur kan du vara tydlig med dina förväntningar och samtidigt bygga relation med eleven?

Stefan Boström
Leg. Psykolog

Anna Bromark
Förstelärare 

→  Pedagogisk fingertoppskänsla – en spaning om undervisning i fritidshem

På Linnéuniversitetet pågår flera spännande forskningsprojekt inom det fritidpedagogiska fältet. Under den här föreläsningen tar vi avstamp i uppdragen att kompensera eleverna och komplettera skolan och visar hur den fritidspedagogiska kompetensen blir den kanske allra viktigaste på hela skolan. 

•    Att utveckla både mjuka förmågor och ämneskunskap
•    Komplexiteten mellan fritt och styrt
•    Kan läroplansmål och meningsfullhet gå hand i hand? 
•    Fritidshemmets bidrag till elevernas måluppfyllelse

Helena Ackesjö
fil. Dr. och docent i pedagogik på Linnéuniversitetet 

Tid och plats

Live

Malmö

19 nov. • 2025 9:00 - 16:30

3 950 kr/pers ex moms

Live

Göteborg

27 nov. • 2025 9:00 - 16:30

3 950 kr/pers ex moms

Live

Stockholm

3 dec. • 2025 9:00 - 16:30

3 950 kr/pers ex moms

Live

Online

3 dec. • 2025 9:00 - 16:30

3 550 kr/pers ex moms

Föreläsare

Helena Ackesjö

Helena Ackesjö

fil. Dr. och docent i pedagogik på Linnéuniversitetet

Helenas kunskapsintresse är utbildning för barn i skolstartsålder, och forskningen fokuserar framför allt lärares arbete i förskola, förskoleklass och fritidshem/skola samt barns övergångar mellan de olika skol- och verksamhetsformerna men även lärares uppdrag, arbete och villkor. Helena arbetar återkommande med uppdrag från Skolverket, Skolinspektionen och Utbildningsdepartementet i frågor som rör hennes forskningsområden.

Marina Wernholm

Marina Wernholm

Fil. Dr. i pedagogik och lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet

Centrala teman i Marinas forskning är barns deltagande och lärande i hybrid lek samt hur barns skapande av digitala animationer i de tidiga skolåren kan bidra till meningsskapande. Hennes kunskapsintresse rör digitala verktyg som en del av barns livsvärld och lärande i förskola, förskoleklass och fritidshem. Hon har skrivit boken Barns hybrida lek i fritidshemmet.

Lena Boström

Lena Boström

Professor i pedagogik, Mittuniversitetet

Lena är professor i pedagogik och excellent lärare vid Mittuniversitetet. Hon har under de senaste tio åren bedrivit forskning i fritidshemmets kontext både nationellt och internationellt. Hon har skrivit många vetenskapliga artiklar om olika aspekter inom fritidshemspedagogik exempelvis om lärmiljöer, didaktik, ledarskap och lekens utveckling. Lena deltar aktivt i flera forskningsprojekt inom fritidshemmets kontext, exempelvis Att utforska leken med hjälp av aktionsforskning, Ledarskapet i fritidshemmet samt Likvärdiga lärmiljöer i fritidshem.

Victoria Mosshem

Victoria Mosshem

Leg lärare åk 7-9 i svenska, verksam som specialpedagog, lajvpedagog och författare

Victoria arbetar sedan 7 år som lärare och specialpedagog på en resursskola med NPF-profil och har använt spel, fantasi och lajvpedagogik som läs- och skrivfrämjande samt relationsbyggande metod. Hon har arbetat med utbildning i normkreativitet, HBTQIA+ frågor och visuella stöd samt handledning i utvecklingsprojekt inom skola med fokus på bl a tillgängliga lärmiljöer, bemötande och inkluderande undervisning. Numera arbetar Victoria också halvtid med Kreativet Stockholm. Tillsammans med Lukas Renklint är hon aktuell med boken Lajvpedagogik på fritidshemmet.

Lukas Renklint

Lukas Renklint

Lajvpedagog, lajvdesigner, författare

Lukas är en av de mest erfarna lajvpedagogerna i Sverige, med 17 års erfarenhet av lajvdesign och 7 år som professionell lajvpedagog och kulturaktör. Han har också författat två barnböcker och har arbetat i många år som föreläsare och med utbildning i HBTQIA+ frågor. De senaste åren har Lukas arbetat deltid med fantasibaserat lärande och kreativt skapande som en del av elevhälsan för att stötta elever med NPF, och resterande tid med Kreativet Stockholm. Tillsammans med Victoria Mosshem är han aktuell med boken Lajvpedagogik på fritidshemmet.

Erika Forsberg

Erika Forsberg

Lärare i fritidshem

Erika är lärare i fritidshem på Bergsåkersskola i Sundsvall. Hon har medverkat i aktionsforskningsstudien Fritidshemmet: den fria leken utforskas genom aktionsforskning där hon tillsammans med sina kollegor fått undersöka hur den fria leken kan utvecklas. Nu har hon tillsammans med Lena Boström och Linda Evjen gått vidare till nästa studie Att leda fritidshemmets undervisning; ledarskapet utforskas genom aktionsforskning. Erika har 30 års erfarenhet från reklambranschen innan hon skolade om sig till fritids- och bildlärare.

Linda Evjen

Linda Evjen

Adjunkt Mittuniversitetet

Linda har i 16 år arbetat som lärare i fritidshem. Hon har de senaste 9 åren undervisat vid Mittuniversitetet och är sedan 6 år även programansvarig för grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem. Den verksamhetsnära undervisningen, som arbetet med värdegrund och uppdrag, drama och lek, är hennes främsta intresseområden. Hon har tillsammans med Lena Boström genomfört forskningsstudien Fritidshemmet: den fria leken utforskas genom aktionsforskning och har nu gått vidare till nästa steg där de ska utforska fritidslärarens ledarskap.

Stefan Boström

Stefan Boström

Leg. Psykolog

Stefan Boström är legitimerad psykolog och specialist i pedagogisk psykologi. Han har arbetat både i lokal och central elevhälsa samt i särskilda undervisningsgrupper. Idag är han verksam i Uppsala kommuns centrala Barn- och elevhälsa som projektledare, samt i egen regi som föreläsare och handledare. Stefan är tillsammans med Anna Bromark författare till boken Relationsfokus i skolan – så når du elever som utmanar.

Anna Bromark

Anna Bromark

Förstelärare

Anna är förstelärare på en f-6-skola och har arbetat som klass- och ämneslärare samt i särskilda undervisningsgrupper med elever i grundskolans alla årskurser. Hon har lång erfarenhet av att hjälpa elever som sticker ut ur mängden att utvecklas genom relationsbyggande arbete. Anna är tillsammans med Stefan Boström också författare till boken Relationsfokus i skolan – så når du elever som utmanar där de delar med sig av konkreta modeller som kan användas som stöd för strukturerat relationsarbete och konflikthantering.