Undervisning och bedömning – få perspektiv på hur du kan tänka kring betyg och bedömning enligt de nya ramarna och hur du utvecklar din undervisning.
Nu är vi i gång – Gy25 har börjat landa i skolans vardag. Lyssna till utvecklingsledare och forskare, få konkreta råd och perspektiv, och utveckla din undervisning för att möta framtidens utmaningar. Tillsammans utforskar vi hur du kan skapa en helhetssyn på lärande och bedömning samtidigt som du stärker din professionella roll.
Gy25 ger dig som lärare större frihet att forma undervisningen – med fokus på lärande, långsiktighet och professionellt omdöme. Nya styrdokument med färre kriterier öppnar för konstruktivt utvecklingsarbete och genomtänkta didaktiska val i kollegiet. Samtidigt står vi inför en ny generation elever: Generation Z – nyfikna, snabbrörliga och vana vid ett digitalt flöde. För att möta deras drivkrafter och ge dem mod att ta sig an framtidens utmaningar, behöver vi skapa undervisning som motiverar, engagerar och visar på mening.
Lärare och skolledare i gymnasieskolan och vuxenutbildningen
Jesper Grönlund är dagens moderator. Han inleder med att rama in konferensen tema och sätter bedömning i ett större perspektiv - bedömning är mer än bara betyg!
Pernilla Lundgren, föreläsare och utbildare.
Under föreläsningen går vi igenom de viktigaste förändringarna och diskuterar deras syfte och konsekvenser. Vad innebär de nya ämnesplanerna i praktiken? Vilka förändringar görs i betygskriterierna, och hur påverkar det lärarens arbete med undervisning, bedömning och betygssättning? I föreläsningen lyfts även de vanligaste frågorna om Gy25 - och vilka stötestenar som finns.
Katarina Pietrzak, forskare på RISE.
Hur undervisar vi generation Z, och hur hjälper vi våra elever att hantera samtiden och möta framtidens krav? Vi pratar motivation, drivkrafter och digital kompetens i en snabbt föränderlig värld.
Jesper Grönlund, utvecklingsledare och författare.
Hur kan vi undervisa med bildning i fokus? Jesper ger exempel, idéer och praktiska vägar framåt. Jesper resonerar kring hur undervisning, kunskapsinsamling och bedömning kan hänga samman till en helhet där varje elev får bästa möjliga förutsättningar att visa sina kunskaper.
Jesper Grönlund, utvecklingsledare och författare.
Bedömning handlar om mer än att sätta ett betyg – det handlar om att förstå, vägleda och utveckla. Jesper sätter in bedömningen i ett större sammanhang.