Konferens

Rikskonferens GY25

Undervisning och bedömning – få perspektiv på hur du kan tänka kring betyg och bedömning enligt de nya ramarna och hur du utvecklar din undervisning.

gymnasielev som hjälper andra gymnasielever

Vi sätter undervisning och bedömning under lupp och ger perspektiv på hur du kan arbeta enligt de nya ramarna. Lyssna till utvecklingsledare och forskare, få konkreta råd och perspektiv, och utveckla din undervisning för att möta framtidens utmaningar. Tillsammans utforskar vi hur du kan skapa en helhetssyn på lärande och bedömning samtidigt som du stärker din professionella roll.

Konferensen hjälper dig att förstå och omsätta intentionerna i Gy25

  • Ämnesbetyg kräver ett nytt sätt att tänka kring planering och progression.
  • Betygskriterier ska främja långsiktigt lärande – hur gör vi det i praktiken?
  • Bedömning som ett verktyg för utveckling – inte bara ett underlag för betyg. 

Framtiden sitter i våra klassrum – hur undervisar vi den?

Gy25 ger dig som lärare större frihet att forma undervisningen – med fokus på lärande, långsiktighet och professionellt omdöme. Nya styrdokument med färre kriterier öppnar för konstruktivt utvecklingsarbete och genomtänkta didaktiska val i kollegiet. Samtidigt står vi inför en ny generation elever: Generation Z – nyfikna, snabbrörliga och vana vid ett digitalt flöde. För att möta deras drivkrafter och ge dem mod att ta sig an framtidens utmaningar, behöver vi skapa undervisning som motiverar, engagerar och visar på mening.  

Innehåll

  • Verktyg och strategier – tips att använda direkt i din undervisning och bedömning
  • Reflektion och samtal – öva, pröva och koppla till din yrkesvardag 
  • Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet  
  • En helhetssyn på lärande – bildning, kontext och framtidens utmaningar

Målgrupp

Lärare och skolledare i gymnasieskolan och vuxenutbildningen

Gå minst fyra personer så bjuder vi en kollega, läs mer här

Program

9.00 Inledning

Moderator Jesper Grönlund inleder med att rama in konferensens tema och sätter undervisning och bedömning i ett större perspektiv

→ 9.30 Gy25 – Vad innebär förändringarna för undervisning, bedömning och betygssättning?  

Pernilla Lundgren, föreläsare och utbildare 
Under föreläsningen går vi igenom de viktigaste förändringarna och diskuterar deras syfte och konsekvenser. Vad innebär de nya ämnesplanerna i praktiken? Vilka förändringar görs i betygskriterierna, och hur påverkar det lärarens arbete med undervisning, bedömning och betygssättning? I föreläsningen lyfts även de vanligaste frågorna om Gy25 - och vilka stötestenar som finns.  

→ 10.25 Paus

→ 10.50 Bedömning för lärande 

Jörgen Tholin, forskare och docent i pedagogik 
Dagens betygssystem har utformats av erfarenheter från förr men också det samhälle som vi lever i idag.  Hur har vårt betygssystem förändrats över tid och vilka överväganden har gjorts vid olika tillfällen? Olika argument har framförts för och emot betyg i allmänhet och för och emot olika betygssystem i synnerhet. Vad innebär detta för oss som undervisar elever inom ramen för Gy25?

Jörgen Tholin var tidigare statlig betygsutredare och ledde utredningsarbetet som ligger till grund för ämnesbetygreformen.  

→ 11.45 Gy25 – en möjlighet att utveckla undervisning och bedömning   

Jesper Grönlund, utvecklingsledare och författare. 
Hur kan vi undervisa med bildning i fokus? Jesper ger exempel, idéer och praktiska vägar framåt. Jesper resonerar kring hur undervisning, kunskapsinsamling och bedömning kan hänga samman till en helhet där varje elev får bästa möjliga förutsättningar att visa sina kunskaper.  

12.15 Lunch 

13.15 När framtiden sitter i ditt klassrum  

Katarina Pietrzak, forskare på RISE
Hur undervisar vi generation Z, och hur hjälper vi våra elever att hantera samtiden och möta framtidens krav? Vi pratar motivation, drivkrafter och digital kompetens i en snabbt föränderlig värld.  

14.10 GY25 och AI   

Nima Zaerzadeh, lärare och grundare av AI Education
Hur kan AI avlasta och stärka skolpersonal i implementeringen av GY25? Nima visar hur tekniken kan bidra till en mer effektiv planering, stödja bedömning och skapa bättre förutsättningar för likvärdighet – oavsett elevens behov. Han ger konkreta exempel på hur AI kan bli ett verktyg som underlättar införandet av de nya ämnesplanerna och stärker det pedagogiska uppdraget. 

14.45 Paus 

15.15 Bedömning är mer än bara betyg  

Jesper Grönlund, utvecklingsledare och författare
Bedömning handlar om mer än att sätta ett betyg – det handlar om att förstå, vägleda och utveckla. Jesper sätter in bedömningen i ett större sammanhang.

15.45 Sammanfattning och avslutning

Moderator Jesper Grönlund sammanfattar och knyter ihop dagen. 

16.00 Dagen avslutas

Tid och plats

Föreläsare

Jesper Grönlund

Jesper Grönlund

Utvecklingsledare, lärare och författare

Jesper är en efterfrågad och kunnig fortbildare inom Gy25. Han är erfaren utvecklingsledare inom bedömning och skolors utvecklingsarbete. Jesper är också författare till boken Bedömning i gymnasieskolan – mer än bara betyg. I ljuset av Gy25 uppstår ett naturligt tillfälle för oss att föra dialoger om bedömning och betygsättning. Under dagen lyfter Jesper viktiga perspektiv som ramar in såväl reformen som helheten kring bedömningsarbete. För bedömning är mer än bara betyg.

Pernilla Lundgren

Pernilla Lundgren

Föreläsare och utbildare

Pernilla Lundgren är en av Sveriges ledande experter inom bedömning och betygssättning. Pernilla är forskarutbildad och har en bakgrund som gymnasielärare, och har i många år arbetat på Skolverket där hon bland annat ansvarat för framtagningen av allmänna råd betygssättning. Hennes arbete kännetecknas av en strävan att göra det komplexa begripligt och att bygga broar mellan teori och praktik. Hon är en uppskattad föreläsare och utbildare med förmågan att förklara bedömningsfrågor på ett tydligt och konkret sätt.

Jörgen Tholin

Jörgen Tholin

Forskare och docent i pedagogik

Jörgen Tholin är forskare och docent i pedagogik vid Göteborgs universitet. Han är tidigare bland annat grundskollärare, högskolerektor och universitetsdirektör. Han har också varit statlig betygsutredare i ämnesbetygreformen.

Katarina Pietrzak

Katarina Pietrzak

Forskare

Katarina Pietrzak är forskare på RISE inom Livslångt lärande och är involverad i flera forskningsprojekt inom området. Katarina är också aktiv i samverkan med akademin och som ledamot i en av grupperna i regeringens samverkansråd för livslångt lärande och kompetensförsörjning.

Foto: Niklas Carlborg, RISE

Nima Zaerzadeh

Nima Zaerzadeh

Föreläsare och förstelärare

Nima Zaerzadeh är en engagerad föreläsare med fokus på AI i undervisning och skolutveckling. Med sin bakgrund som gymnasielärare, förstelärare inom AI och erfarenhet av att arbeta med elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, har han en djup förståelse för skolans vardag och behov. Nima grundade AI Education med målet att göra AI tillgängligt och användbart för hela skolan – från undervisning till utvecklingsarbete. Han brinner för att kombinera teknik med pedagogik och för att skapa en skola där alla elever ges möjlighet att lyckas.