Vad är det som är kärnan i förskolans kvalitet? Och hur leder du kvalitetsarbete som gör skillnad för barnen?
Att leda i förskolan handlar om att göra det osynliga synligt, att skapa mening, riktning och mod i vardagen. Den här konferensen ger dig fördjupning, verktyg och inspiration för att driva utveckling som gör skillnad för både barn och kollegor.
Systematiskt kvalitetsarbete sker i flera olika dimensioner – huvudmannens SKA-arbete, enhetens SKA-arbete och på den egna avdelningen, arbetslagets SKA-arbete. Du som leder kollegorna har en viktig roll för att länka samman de olika dimensionerna så de jackar i varandra likt kugghjul i ett maskineri, för att driva utvecklingsarbetet framåt och förbättra utbildningen för barnen. Den här konferensen ger dig fördjupade insikter och konkreta verktyg för att leda dig och dina kollegor i det arbetet.
Du får både stöd och inspiration för att bedriva förändringsarbete som utgår från det kollegiala. Tillsammans med likasinnade får du utveckla ditt ledarskap, i år med extra fokus på systematiskt kvalitetsarbete.
Konferensen vänder sig till förskollärare, utvecklingsledare och andra med ett uttalat ansvar att leda kollegor och utveckling av verksamheten.
→ 9.00 Konferensen inleds
Marie Eriksson, förskollärare, verksamhetsutvecklare och författare
I förskolan bildar omsorg, utveckling och lärande en helhet och det som sker i interaktionen mellan pedagog och barn är navet. Forskning visar att de pedagogiska relationerna är den viktigaste faktorn för förskolans kvalitet, men det är samtidigt något av det svåraste att få grepp om när vi dokumenterar och analyserar. Kvalitetsarbete handlar i grunden om vad vi gör i förskolan, varför, och framför allt hur det gör skillnad för barnen. I det här passet fokuserar vi på det som kan verka osynligt och omätbart, men som går att få fatt i genom ett medvetet arbete med dokumentation, reflektion och analys i hela kedjan av uppföljning.
→ 10.15 Paus
Lena Edlund, förskolekonsult och författare och Annika Winald, förskollärare, rektor och författare
Att dokumentera barns lärprocesser kan vara roligt och spännande, eller tungt och tidskrävande. Det beror på vilket syfte vi har med att dokumentera och vad vi använder dokumentation till. När vi dokumenterar utifrån barns perspektiv blir den meningsfull, både för barnen och för arbetslaget. Som ledare för arbetslaget har du möjligheten att styra riktningen i dokumentationsarbetet så att det blir en del av undervisningen i stället för att stjäla tid från barnen
→ 11.45 Lunch
Katinka Vikingsen, utvecklingskonsult för professionellt lärande
Att analysera handlar om att granska, lära och utveckla. Att våga vända på varje sten och utmana invanda mönster. Att fundera på hur ni egentligen gör, inte hur ni säger att ni gör. Den här föreläsningen sätter analysen i centrum och visar hur du leder analysarbete i praktiken där du tillsammans med kollegorna kan titta på det som ibland kan vara svårt att lyfta.
→ 14.00 Paus
Maria Elbrand, utvecklingsledare, författare och förskoleinspiratör
Att vara den som leder kollegorna och ska få med sig arbetslaget i utvecklingen framåt för med sig en del spännande utmaningar. Under den här föreläsningen får du lyssna till Maria Elbrand som jobbar processinriktat med stort fokus på delaktighet för både barn och kollegor. Hon delar med sig av sina erfarenheter av hur hon får till förflyttningen i praktiken. Hur gör hon för att få kollegorna med sig samtidigt som hon krokar arm med rektor och blir den viktiga länken mellan ledning och arbetslag.
Martin Gråfors, pedagogisk samordnare och processledare
Känner du igen dig i att det dagliga "vad" och "hur" ibland skymmer sikten för det grundläggande "varför"? Som ledare i förskolan är din främsta uppgift att lyfta blicken och leda en verksamhet som vilar på en medveten och gemensam vetenskaplig grund.
Under det här passet går vi på djupet med de tre hörnstenar som definierar kvalitet i förskolan:
Du kommer att få konkreta verktyg för att stärka din argumentation, leda reflekterande samtal och omvandla det systematiska kvalitetsarbetet från en administrativ uppgift till en levande motor för utveckling.
→ 16.15 Avslutning och summering
→ 16.30 Tack för idag!