Konferens

Leda kollegor i förskolan 2026

Vad är det som är kärnan i förskolans kvalitet? Och hur leder du kvalitetsarbete som gör skillnad för barnen?

Att leda i förskolan handlar om att göra det osynliga synligt, att skapa mening, riktning och mod i vardagen. Den här konferensen ger dig fördjupning, verktyg och inspiration för att driva utveckling som gör skillnad för både barn och kollegor.

Innehåll

  • Pedagogiska relationer – navet i förskolans kvalitet
  • Meningsfull dokumentation för både barn och arbetslag
  • Metoder för analys som främjar utveckling
  • Få med dig kollegorna och kroka arm med rektor
  • Att vila på vetenskaplig grund – i praktiken 

Låt barnen visa vägen och gör kvalitetetsarbete levande 

Systematiskt kvalitetsarbete sker i flera olika dimensioner – huvudmannens SKA-arbete, enhetens SKA-arbete och på den egna avdelningen, arbetslagets SKA-arbete.  Du som leder kollegorna har en viktig roll för att länka samman de olika dimensionerna så de jackar i varandra likt kugghjul i ett maskineri, för att driva utvecklingsarbetet framåt och förbättra utbildningen för barnen. Den här konferensen ger dig fördjupade insikter och konkreta verktyg för att leda dig och dina kollegor i det arbetet.

Du får både stöd och inspiration för att bedriva förändringsarbete som utgår från det kollegiala. Tillsammans med likasinnade får du utveckla ditt ledarskap, i år med extra fokus på systematiskt kvalitetsarbete.

För vem?

Konferensen vänder sig till förskollärare, utvecklingsledare och andra med ett uttalat ansvar att leda kollegor och utveckling av verksamheten. 

Program

→ 9.00 Konferensen inleds

→ 9.15 Pedagogiska relationer – kärnan i förskolans kvalitet

Marie Eriksson, förskollärare, verksamhetsutvecklare och författare
I förskolan bildar omsorg, utveckling och lärande en helhet och det som sker i interaktionen mellan pedagog och barn är navet. Forskning visar att de pedagogiska relationerna är den viktigaste faktorn för förskolans kvalitet, men det är samtidigt något av det svåraste att få grepp om när vi dokumenterar och analyserar. Kvalitetsarbete handlar i grunden om vad vi gör i förskolan, varför, och framför allt hur det gör skillnad för barnen. I det här passet fokuserar vi på det som kan verka osynligt och omätbart, men som går att få fatt i genom ett medvetet arbete med dokumentation, reflektion och analys i hela kedjan av uppföljning.

  • Att utveckla de pedagogiska relationerna genom att titta på oss själva. 
  • Metoder för att dokumentera och analysera det som sker i interaktionen mellan pedagog och barn.
  • Hur omsorg kan vara en del av utbildningen, men också av den undervisning som sker i de vardagliga rutinerna.
  • Att planera för det oplanerade och stå rustade för det som kan komma att ske.
  • Hur mjuka värden kan sättas i fokus i hela kedjan av uppföljning.

→ 10.15 Paus

→ 10.40 Meningsfull dokumentation – för barn och arbetslag

Lena Edlund, förskolekonsult och författare och Annika Winald, förskollärare, rektor och författare
Att dokumentera barns lärprocesser kan vara roligt och spännande, eller tungt och tidskrävande. Det beror på vilket syfte vi har med att dokumentera och vad vi använder dokumentation till. När vi dokumenterar utifrån barns perspektiv blir den meningsfull, både för barnen och för arbetslaget. Som ledare för arbetslaget har du möjligheten att styra riktningen i dokumentationsarbetet så att det blir en del av undervisningen i stället för att stjäla tid från barnen

  • Involvera barnen i dokumentationsprocesserna
  • Dokumentationens betydelse i lärmiljön
  • Leda reflektion med barn och arbetslag
  • Skapa motivation med hjälp av dokumentation

 →  11.45 Lunch

 → 12.45 Svårt och abstrakt – nej inte alls! Så leder du analysarbete som främjar utveckling

Katinka Vikingsen, utvecklingskonsult för professionellt lärande
Att analysera handlar om att granska, lära och utveckla. Att våga vända på varje sten och utmana invanda mönster. Att fundera på hur ni egentligen gör, inte hur ni säger att ni gör. Den här föreläsningen sätter analysen i centrum och visar hur du leder analysarbete i praktiken där du tillsammans med kollegorna kan titta på det som ibland kan vara svårt att lyfta.

  • Analys som verktyg för kollegialt lärande och professionell fördjupning
  • Konkreta metoder för analysarbete tillsammans med kollegorna
  • Workshop – vi prövar och övar tillsammans!

 → 14.00 Paus

 → 14.30 ”Jag fungerar som en inspiratör, men jag har inte alla svar.”

Maria Elbrand, utvecklingsledare, författare och förskoleinspiratör
Att vara den som leder kollegorna och ska få med sig arbetslaget i utvecklingen framåt för med sig en del spännande utmaningar. Under den här föreläsningen får du lyssna till Maria Elbrand som jobbar processinriktat med stort fokus på delaktighet för både barn och kollegor. Hon delar med sig av sina erfarenheter av hur hon får till förflyttningen i praktiken. Hur gör hon för att få kollegorna med sig samtidigt som hon krokar arm med rektor och blir den viktiga länken mellan ledning och arbetslag. 

  • Att leda processinriktat utvecklingsarbete
  • Bygga gemenskap och främja professionellt förhållningssätt
  • Skapa delaktighet genom att ta vara på kollegornas olikheter
  • Aktionsforskning som verktyg för gemensamt utforskande

 → 15.20 Varför vi gör som vi gör i förskolan? 

Martin Gråfors, pedagogisk samordnare och processledare
Känner du igen dig i att det dagliga "vad" och "hur" ibland skymmer sikten för det grundläggande "varför"? Som ledare i förskolan är din främsta uppgift att lyfta blicken och leda en verksamhet som vilar på en medveten och gemensam vetenskaplig grund.

Under det här passet går vi på djupet med de tre hörnstenar som definierar kvalitet i förskolan:

  • Uppdraget: Hur vi tolkar läroplanens värdegrund, bortom en checklista.
  • Forskningen: Den vetenskapliga grund som legitimerar vår praktik.
  • Ledarskapet: Din nyckelroll som "översättare" mellan teori och praktik.

Du kommer att få konkreta verktyg för att stärka din argumentation, leda reflekterande samtal och omvandla det systematiska kvalitetsarbetet från en administrativ uppgift till en levande motor för utveckling. 

 → 16.15 Avslutning och summering

 → 16.30 Tack för idag!

Tid och plats

Live

Stockholm

26 mars • 2026 9:00 - 16:30

4650 kr/pers ex moms

Live

Online

26 mars • 2026 9:00 - 16:30

4650 kr/pers ex moms

Föreläsare

Marie Eriksson

Förskollärare, verksamhetsutvecklare och författare

Marie Eriksson är verksamhetsutvecklare på skolförvaltningen i Mölndals stad med lång erfarenhet som förskollärare. Hon är författare till flera uppskattade böcker, bland annat den senaste Pedagogiska relationer i förskolan – utveckling och kvalitet som hon skrivit i samarbete med professor Sven Persson. Marie skriver också krönikor i tidningen Förskolan och är redaktör för pedagogsajten Pedagog Mölndal.

Lena Edlund

Förskolekonsult och författare

Lena Edlund är författare och har skrivit en trilogi om de yngsta barnen i förskolan och en bok om att leda förskolans barngrupp och arbetslag. Hon har arbetat som förskollärare, pedagogisk utvecklare och rektor och arbetar nu som förskolekonsult. Lena är högaktuell med en bok om meningsfull dokumentation som släpps våren 2026. Den skriver hon tillsammans med Annika Winald som hon har arbetat tillsammans med i flera olika sammanhang.

Annika Winald

Förskollärare, rektor och författare

Annika Winald har lång erfarenhet av pedagogiskt utvecklingsarbete i förskolan och arbetar nu som administrativ chef för Årsta förskolor i Stockholm. Hon fortbildar också förskolepersonal. Annika skriver tillsammans med Lena Edlund en bok om meningsfull dokumentation som ges ut av Lärarförlaget i början av 2026.

Katinka Vikingsen

Utvecklingskonsult för professionellt lärande

Katinka Vikingsen har lång bakgrund som förskollärare, mellanledare och rektor. Idag arbetar hon med skolutveckling, kompetensutveckling och handledning. Katinka har skrivit flera uppskattade böcker, den senaste Meningsskapande analys i förskolan är en konkret handbok med tydliga metoder, praktiska exempel och guidande frågor. Hon har tidigare skrivit Att vara ledare i förskolan - hållbarhet och självreflektion tillsammans med Erika Kyrk Seger.

Maria Elbrand

Utvecklingsledare, författare och förskoleinspiratör

Maria Elbrand är legitimerad förskollärare och arbetar som pedagogisk utvecklingsledare i Södertälje. Hon har en fil.mag i den praktiska kunskapens teori och är även utbildad ateljerista. Maria har tillsammans med Therés Åkerblom skrivit boken Förändringsprocesser i förskolan och fortbildar förskolepersonal med boken som utgångspunkt. Hon är en stor inspiratör för många pedagoger runt om i landet genom sin blogg ”den förundrade” och på instagram där hon delar med sig av vardagsarbetet och sina tankar.

Martin Gråfors

Pedagogisk samordnare och processledare

Martin har lång erfarenhet från förskolan och är utbildad rektor, förskollärare och pedagogista. Idag arbetar han centralt i Botkyrka kommun där han leder olika utvecklingsprocesser, handleder förskollärare och ledningsgrupper samt samordnar praktiknära forskning i olika samarbeten.