Rikskonferens Gy25
Nu är vi i gång – Gy25 har börjat landa i skolans vardag. Vissa delar faller på plats, andra väcker nya frågor och utmaningar. Just därför är det ett perfekt tillfälle att stanna upp, reflektera och ta sikte på hur vi – tillsammans – driver utvecklingsarbetet framåt.
Vi sätter särskilt det nya bedömningsarbetet under lupp och ger perspektiv på hur du kan tänka kring betyg och bedömning enligt de nya ramarna.
Lyssna till utvecklingsledare och forskare, få konkreta råd och perspektiv, och utveckla din undervisning för att möta framtidens utmaningar. Tillsammans utforskar vi hur du kan skapa en helhetssyn på lärande och bedömning samtidigt som du stärker din professionella roll.
Stockholm 22 oktober | Online 22 oktober

Framtiden sitter i våra klassrum – hur undervisar vi den?

Möt Jesper Grönlund, Pernilla Lundgren och Katarina Pietrzak.
Det ska bli spännande att få insikter om hur vi kan främja bildning i en tid med så många teknologiska och samhälleliga förändringar. Jag ser fram emot att få nya verktyg och idéer att ta med mig tillbaka till klassrummet!
Gy25 ger dig som lärare större frihet att forma undervisningen – med fokus på lärande, långsiktighet och professionellt omdöme. Nya styrdokument med färre kriterier öppnar för konstruktivt utvecklingsarbete och genomtänkta didaktiska val i kollegiet. Samtidigt står vi inför en ny generation elever: Generation Z – nyfikna, snabbrörliga och vana vid ett digitalt flöde. För att möta deras drivkrafter och ge dem mod att ta sig an framtidens utmaningar, behöver vi skapa undervisning som motiverar, engagerar och visar på mening.
Möt bland andra Jesper Grönlund, Pernilla Lundgren och Katarina Pietrzak.
- Verktyg och strategier – tips att använda direkt i din undervisning och bedömning
- Reflektion och samtal – öva, pröva och koppla till din yrkesvardag
- Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- En helhetssyn på lärande – bildning, kontext och framtidens utmaningar.

Preliminärt program
Jesper Grönlund är dagens moderator. Han inleder med att rama in konferensen tema och sätter bedömning i ett större perspektiv - bedömning är mer än bara betyg!
Gy25 – Vad innebär förändringarna för undervisning, bedömning och betygssättning?
Pernilla Lundgren, föreläsare och utbildare.
Under föreläsningen går vi igenom de viktigaste förändringarna och diskuterar deras syfte och konsekvenser. Vad innebär de nya ämnesplanerna i praktiken? Vilka förändringar görs i betygskriterierna, och hur påverkar det lärarens arbete med undervisning, bedömning och betygssättning? I föreläsningen lyfts även de vanligaste frågorna om Gy25 - och vilka stötestenar som finns.
När framtiden sitter i ditt klassrum
Katarina Pietrzak, forskare på RISE.
Hur undervisar vi generation Z, och hur hjälper vi våra elever att hantera samtiden och möta framtidens krav? Vi pratar motivation, drivkrafter och digital kompetens i en snabbt föränderlig värld.
Gy25 – en möjlighet att utveckla undervisning och bedömning
Jesper Grönlund, utvecklingsledare och författare.
Hur kan vi undervisa med bildning i fokus? Jesper ger exempel, idéer och praktiska vägar framåt. Jesper resonerar kring hur undervisning, kunskapsinsamling och bedömning kan hänga samman till en helhet där varje elev får bästa möjliga förutsättningar att visa sina kunskaper.
Bedömning är mer än bara betyg
Jesper Grönlund, utvecklingsledare och författare.
Bedömning handlar om mer än att sätta ett betyg – det handlar om att förstå, vägleda och utveckla. Jesper sätter in bedömningen i ett större sammanhang.
Målgrupp
Lärare och skolledare i gymnasieskolan och vuxenutbildningen
Föreläsare
"Jag behöver konkreta verktyg för att tillämpa Gy25 – och den här konferensen känns som en möjlighet att både lära och utvecklas!"