Undervisning och bedömning – få perspektiv på hur du kan tänka kring betyg och bedömning enligt de nya ramarna och hur du utvecklar din undervisning.
Vi sätter undervisning och bedömning under lupp och ger perspektiv på hur du kan arbeta enligt de nya ramarna. Lyssna till utvecklingsledare och forskare, få konkreta råd och perspektiv, och utveckla din undervisning för att möta framtidens utmaningar. Tillsammans utforskar vi hur du kan skapa en helhetssyn på lärande och bedömning samtidigt som du stärker din professionella roll.
Gy25 ger dig som lärare större frihet att forma undervisningen – med fokus på lärande, långsiktighet och professionellt omdöme. Nya styrdokument med färre kriterier öppnar för konstruktivt utvecklingsarbete och genomtänkta didaktiska val i kollegiet. Samtidigt står vi inför en ny generation elever: Generation Z – nyfikna, snabbrörliga och vana vid ett digitalt flöde. För att möta deras drivkrafter och ge dem mod att ta sig an framtidens utmaningar, behöver vi skapa undervisning som motiverar, engagerar och visar på mening.
Lärare och skolledare i gymnasieskolan och vuxenutbildningen
Gå minst fyra personer så bjuder vi en kollega, läs mer här
Moderator Jesper Grönlund inleder med att rama in konferensens tema och sätter undervisning och bedömning i ett större perspektiv
Pernilla Lundgren, föreläsare och utbildare 
Under föreläsningen går vi igenom de viktigaste förändringarna och diskuterar deras syfte och konsekvenser. Vad innebär de nya ämnesplanerna i praktiken? Vilka förändringar görs i betygskriterierna, och hur påverkar det lärarens arbete med undervisning, bedömning och betygssättning? I föreläsningen lyfts även de vanligaste frågorna om Gy25 - och vilka stötestenar som finns.  
Jörgen Tholin, forskare och docent i pedagogik 
Dagens betygssystem har utformats av erfarenheter från förr men också det samhälle som vi lever i idag.  Hur har vårt betygssystem förändrats över tid och vilka överväganden har gjorts vid olika tillfällen? Olika argument har framförts för och emot betyg i allmänhet och för och emot olika betygssystem i synnerhet. Vad innebär detta för oss som undervisar elever inom ramen för Gy25?
Jörgen Tholin var tidigare statlig betygsutredare och ledde utredningsarbetet som ligger till grund för ämnesbetygreformen.
Jesper Grönlund, utvecklingsledare och författare. 
Hur kan vi undervisa med bildning i fokus? Jesper ger exempel, idéer och praktiska vägar framåt. Jesper resonerar kring hur undervisning, kunskapsinsamling och bedömning kan hänga samman till en helhet där varje elev får bästa möjliga förutsättningar att visa sina kunskaper.  
Katarina Pietrzak, forskare på RISE
Hur undervisar vi generation Z, och hur hjälper vi våra elever att hantera samtiden och möta framtidens krav? Vi pratar motivation, drivkrafter och digital kompetens i en snabbt föränderlig värld.  
Nima Zaerzadeh, lärare och grundare av AI Education
Hur kan AI avlasta och stärka skolpersonal i implementeringen av GY25? Nima visar hur tekniken kan bidra till en mer effektiv planering, stödja bedömning och skapa bättre förutsättningar för likvärdighet – oavsett elevens behov. Han ger konkreta exempel på hur AI kan bli ett verktyg som underlättar införandet av de nya ämnesplanerna och stärker det pedagogiska uppdraget. 
Jesper Grönlund, utvecklingsledare och författare
Bedömning handlar om mer än att sätta ett betyg – det handlar om att förstå, vägleda och utveckla. Jesper sätter in bedömningen i ett större sammanhang.
Moderator Jesper Grönlund sammanfattar och knyter ihop dagen.