Rikskonferens Gy25
Vi sätter undervisning och bedömning under lupp och ger perspektiv på hur du kan arbeta enligt de nya ramarna. Lyssna till utvecklingsledare och forskare, få konkreta råd och perspektiv, och utveckla din undervisning för att möta framtidens utmaningar. Tillsammans utforskar vi hur du kan skapa en helhetssyn på lärande och bedömning samtidigt som du stärker din professionella roll.
Online 22 oktober
Föreläsarna hjälper dig att förstå och omsätta intentionerna i Gy25:
- Ämnesbetyg kräver ett nytt sätt att tänka kring planering och progression.
- Betygskriterier ska främja långsiktigt lärande – hur gör vi det i praktiken?
- Bedömning som ett verktyg för utveckling – inte bara ett underlag för betyg.

Framtiden sitter i våra klassrum – hur undervisar vi den?
Möt Jesper Grönlund, Pernilla Lundgren, Jörgen Tholin, Katarina Pietrzak och Nima Zaerzadeh.
Det ska bli spännande att få insikter om hur vi kan främja bildning i en tid med så många teknologiska och samhälleliga förändringar. Jag ser fram emot att få nya verktyg och idéer att ta med mig tillbaka till klassrummet!
Gy25 ger dig som lärare större frihet att forma undervisningen – med fokus på lärande, långsiktighet och professionellt omdöme. Nya styrdokument med färre kriterier öppnar för konstruktivt utvecklingsarbete och genomtänkta didaktiska val i kollegiet. Samtidigt står vi inför en ny generation elever: Generation Z – nyfikna, snabbrörliga och vana vid ett digitalt flöde. För att möta deras drivkrafter och ge dem mod att ta sig an framtidens utmaningar behöver vi skapa undervisning som motiverar, engagerar och visar på mening.
Möt Jesper Grönlund, Pernilla Lundgren, Jörgen Tholin, Katarina Pietrzak och Nima Zaerzadeh.
- Verktyg och strategier – tips att använda direkt i din undervisning och bedömning
- Reflektion och samtal – öva, pröva och koppla till din yrkesvardag
- Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- En helhetssyn på lärande – bildning, kontext och framtidens utmaningar

Målgrupp
Lärare och skolledare i gymnasieskolan och vuxenutbildningen
Innehåll
08.45 |
Incheckning online-deltagare
|
09.00 |
Moderator Jesper Grönlund introducerar dagen
Jesper Grönlund, utvecklingsledare, lärare och författare Moderator Jesper Grönlund inleder med att rama in konferensens tema och sätter undervisning och bedömning i ett större perspektiv. Jesper är en efterfrågad och kunnig fortbildare inom Gy25. Han delar med sig av insikter och erfarenheter inom utvecklingsarbetet från skolor med olika förutsättningar och behov. |
09.30 |
Gy25 – Vad innebär förändringarna för undervisning, bedömning och betygssättning?
Pernilla Lundgren, föreläsare och utbildare Under föreläsningen går vi igenom de viktigaste förändringarna och diskuterar deras syfte och konsekvenser. Vad innebär de nya ämnesplanerna i praktiken? Vilka förändringar görs i betygskriterierna, och hur påverkar det lärarens arbete med undervisning, bedömning och betygssättning? I föreläsningen lyfts även de vanligaste frågorna om Gy25 - och vilka stötestenar som finns. |
10.25 |
Paus
|
10.50 |
Bedömning för lärande
Jörgen Tholin, forskare och docent i pedagogik Dagens betygssystem har utformats av erfarenheter från förr men också det samhälle som vi lever i idag. Hur har vårt betygssystem förändrats över tid och vilka överväganden har gjorts vid olika tillfällen? Olika argument har framförts för och emot betyg i allmänhet och för och emot olika betygssystem i synnerhet. Vad innebär detta för oss som undervisar elever inom ramen för Gy25? Jörgen Tholin var tidigare statlig betygsutredare och ledde utredningsarbetet som ligger till grund för ämnesbetygreformen.
|
11.45 |
Gy25 – en möjlighet att utveckla undervisning och bedömning
Jesper Grönlund, utvecklingsledare och författare |
12.15 |
Lunchpaus
|
13.15 |
När framtiden sitter i ditt klassrum
Katarina Pietrzak, forskare på RISE Hur undervisar vi generation Z, och hur hjälper vi våra elever att hantera samtiden och möta framtidens krav? Vi pratar motivation, drivkrafter och digital kompetens i en snabbt föränderlig värld. |
14.10 |
GY25 och AI
Nima Zaerzadeh, lärare och grundare av AI Education Hur kan AI avlasta och stärka skolpersonal i implementeringen av GY25? Nima visar hur tekniken kan bidra till en mer effektiv planering, stödja bedömning och skapa bättre förutsättningar för likvärdighet – oavsett elevens behov. Han ger konkreta exempel på hur AI kan bli ett verktyg som underlättar införandet av de nya ämnesplanerna och stärker det pedagogiska uppdraget. |
14.45 |
Paus
|
15.15 |
Bedömning är mer än bara betyg
Jesper Grönlund, utvecklingsledare och författare Bedömning handlar om mer än att sätta ett betyg – det handlar om att förstå, vägleda och utveckla. Jesper sätter in bedömningen i ett större sammanhang. |
15.45 |
Sammanfattning och avslutning
Jesper Grönlund sammanfattar dagen |
16.00 |
Dagen avslutas
|
Föreläsare
Titta när det passar dig!
Som deltagare på onlinekonferensen kan du ta del av föreläsningarna under 7 dagar. När du ser konferensen i efterhand kan du välja hur du vill ta del av den. Du kan se den i ett svep eller dela upp och titta vid olika tillfällen. Du navigerar enkelt genom kapitelindelning och du har möjlighet att pausa, spola fram och tillbaka och se inslag igen.
"Jag behöver konkreta verktyg för att tillämpa Gy25 – och den här konferensen känns som en möjlighet att både lära och utvecklas!"