Rikskonferens Gy25

Ett tryggt kliv över tröskeln till ämnesbetygsreformen – insikter och perspektiv för din yrkesvardag

Välkommen till en inspirerande och informerande dag som lovar ett helhetsgrepp på ämnesbetygsreformen! Vi sätter reformen i en praktiknära kontext på vetenskaplig grund. Du får ta del av relevanta perspektiv som ger dig den kunskap och de insikter du behöver för att komma förberedd in i Gy25.    

Möt Anette Jahnke, Jesper Grönlund, Thomas Strandquist, Carina Ulvegren och Katarina Pietrzak

Att implementera och börja arbeta i en ny reform

Att implementera och börja arbeta i en ny reform innebär både utmaningar och möjligheter. För vissa ämnen blir det större skillnad, medan andra kommer att märka mindre av det nya.  

Den här konferensen tar fasta på två perspektiv:  

  • Ditt ämne – din undervisning 
  • Det kollegiala utvecklingsarbetet 

Under dagen föreläser både forskare och lärare/utvecklingsledare med stor kompetens inom ämnet. Lärarfortbildning har nämligen under det gångna året drivit utvecklingsarbete och fortbildat kring reformen på ett stort antal skolor runt om i Sverige. Du får därför ta del av de erfarenheter och lärdomar vi hämtat ur detta arbete – omvandlade till konkreta och adekvata råd i reformarbetet. Till stor del handlar det om att på ett tryggt sätt förstå syfte och innehåll i Gy25 – och veta hur du omsätter det i din yrkesutövning. Dit når vi genom att exemplifiera och relatera innehållet till vår praktik.   

Vetenskaplig grund och praktisk tillämpning

Hur kan vi förhålla oss till reformarbetet som individer och kollegium?  

Du får konkreta exempel på hur du kan planera undervisning och genomföra bedömning i det nya systemet. Under dagen får du också tillfälle att diskutera och interagera tillsammans med lärare runt om i landet kring begrepp, ramar och intentioner. Dessa samtal blir värdefulla i att bekräfta det du redan gör, men också för att leda dig vidare till nästa steg.   

Innehåll: 

  • Att anamma en reform – utmaningar och möjligheter.  
  • Vad innebär Gy25 för din undervisning och bedömning? 
  • Lärarens friutrymme – det professionella omdömet.  

Målgrupp

Lärare och skolledare i gymnasieskolan och vuxenutbildningen

*Lärarfortbildning vill ge er de bästa förutsättningarna för hållbar kompetensutveckling som ger effekt på kort och lång sikt. Därför erbjuder vi er möjlighet att gå 3 kollegor och betala för 2. Erbjudandet  gäller t o m den 20 februari och kan inte kombineras med andra erbjudanden. Välj bland våra konferenser, kurser och Vägledarkalendariets konferenser, gäller dock ej abonnemang.

Ange koden 3 för 2 vid bokning 

Innehåll

08.15 Registrering

Kaffe/te smörgås 

08.45  Incheckning online-deltagare
09.00 Moderator Jesper Grönlund introducerar dagen 

Jesper Grönlund, utvecklingsledare, lärare och författare

Jesper är en efterfrågad och kunnig fortbildare inom Gy25. Han delar med sig av insikter och erfarenheter inom utvecklingsarbetet från skolor med olika förutsättningar och behov. 

09.30 Implementeringsarbete – god utväxling av insatsen

Anette Jahnke , doktor i professionspraxis och processledare på Ifous 

Hur får vi till förändring och utveckling? Vad ska vi lägga vår tid på för att få så god utväxling som möjligt av det vi gör? Anette beskriver också vad evidensbaserad forskning säger om fungerande utvecklingsarbete och vad som har visat sig fungera väl – och mindre väl – vid implementering av tidigare reformer.   

10.30 Paus

Kaffe/te och frukt  

11.00  Motivation, drivkrafter och lärande i en transformativ värld 

Katarina Pietrzak,  forskare på RISE inom Livslångt lärande

Föreläsningen vidgar förståelsen för lärande i arbetslivet i en transformativ värld som kräver ständig anpassning och kunskapsutveckling. Lärarens och skolans roll uppmärksammas utifrån att möta samtidens utmaningar, inklusive det kompensatoriska uppdraget, demokratiutmaningar, AI och gymnasiereformen GY25. Föreläsningen baseras på RISE forskning kring livslångt lärande, samt Katarinas samarbete inom akademin och regeringens samverkansråd. 

12.00 Lunch 
13.00   Reflektion, diskussion och interaktivitet

Jesper Grönlund utvecklingsledare, lärare och författare 

13.30  Bedömning är mer än bara betyg 

Jesper Grönlund, utvecklingsledare, lärare och författare 

I ljuset av Gy25 uppstår ett naturligt tillfälle för oss att föra dialoger om bedömning och betygsättning. Jesper lyfter centrala perspektiv som ramar in såväl reformen som helheten kring bedömningsarbete – eftersom bedömning är mer än bara betyg. Och hur undervisar vi med bildningstanken i fokus? 

14.30 Paus

Kaffe och kakbuffé 

15.00  Helhetssyn på undervisning och lärande – praktiknära exempel

Thomas Strandquist fortbildare, utvecklingsledare och lärare (Malmö)  
Carina Ulvesson fortbildare, utvecklingsledare och lärare (Stockholm och digitalt)

Hur bygger vi strukturer och modeller för att skapa en helhetssyn på lärande, undervisning och bedömning? Thomas och Carina är erfarna lärare, fortbildare och processledare med stor kunskap om utmaningar och möjligheter i det praktiknära arbetet. De vet vad du står inför, och kan ge relevanta och aktuella exempel som tar dig vidare och ger dig trygghet att ta dig an det som är nytt. 

15.45 Sammanfattning och avslutning

Jesper Grönlund, utvecklingsledare, lärare och författare 

Anette Jahnke
Anette Jahnke
Doktor professionspraxis och processledare
Jesper Grönlund
Jesper Grönlund
Utvecklingsledare, lärare och författare 
Thomas Strandquist
Thomas Strandquist
Fortbildare, utvecklingsledare och lärare
Carina Ulvegren
Carina Ulvegren
Fortbildare, utvecklingsledare och lärare
Katarina Pietrzak
Katarina Pietrzak
Forskare

Kontaktperson

Tveka inte att höra av dig om några har frågor.

Konferenskoordinator

Monica Franc

Stockholm, 6 maj 2025
9.00-16.45 | 3 950 kr ex moms
BOKA
Livesänd
ONLINE, 6 maj 2025
9.00-16.45 | 3 550 kr ex moms
BOKA
Malmö, 13 maj 2025
9.00-16.45 | 3 950 kr ex moms
BOKA

BOKA MED GRUPPRABATT

Är ni 10 eller fler på arbetsplatsen som planerar fortbildning under kommande året? Använd vår grupprabatt!

Läs mer