Analysera utmaningar i SKUA-klassrummet
I det språkligt heterogena klassrummet finns utmaningar som gör att våra elever inte når så långt som de skulle kunna nå. Genom att analysera vad som är utmanande kan vi bygga in strukturer som hjälper eleverna att lyckas.
Vi använder gärna modellen Problemträdet för att inventera elevernas språkliga nuläge. Genom att tillsammans analysera och se på orsaker och konsekvenser skapar vi samsyn och stakar ut en gemensam riktning.
Problemträdet – en analysmodell
Arbeta enligt EPA-modellen, där alla först tänker på egen hand för att sedan diskutera i par och slutligen lyfta tankarna gemensamt i hela gruppen. Välj ett tema/en utmaning att arbeta vidare med. Det är givande att utse någon till samtalsledare och tidtagare, så att ni kommer framåt i processen.
- Tänk på egen hand
- Diskutera i par
- Lyft samtalet i hela gruppen och välj ett förslag att arbeta vidare med.
- Repetera detta genom alla steg i processen.
Problem/utmaning: vad i undervisningen kan bli till hinder för våra elever kopplat till det språkliga?
Konsekvenser: vad leder denna utmaning till för eleverna?
Orsaker: vad beror det på?
Strategi: hur kan vi arbeta stöttande med detta? Välj en metod/ ett verktyg i taget och utvärdera sedan.
Tips!
Missa inte vårt utbud inom SKUA, du hittar det här.
Vår processutbildning om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt hjälper er att ta gemensamt ansvar för elevernas språk- och kunskapsutveckling. Läs mer här!
Kurstips
Våra fortbildningar inom SKUA hittar du här.
Kontakta oss för rådgivning i er skolas språk- och kunskapsutvecklande arbete!
evert.norberg@lararfortbildning.se