Stärk arbetet med de yngsta barnen
Att undervisa tillsammans med 1 och 2 åringar är en spännande utmaning. Du behöver skapa trygghet och förtroende, fånga intresset och stimulera till ett lustfyllt lärande. Samarbetet med vårdnadshavarna är en viktig del av din vardag. Här får du en guide med några enkla steg som kan stärka arbetet med de yngsta barnen och samarbetet med hemmet.
Det kan upplevas svårt att bryta ner förskolans mål och riktlinjer så att de passar de yngsta barnens behov. Vilka arbetssätt eller rutiner kan hjälpa er att säkerställa att varje barn känner sig tryggt, delaktigt och nyfiket? Hur kan ni stärka samarbetet och dialogen med vårdnadshavarna för att tillsammans skapa den bästa möjliga miljön för barnens utveckling och lärande? Genom att fokusera på tydlig kommunikation, relationsbyggande och delaktighet skapar ni en stabil grund för att möta både barnens och vårdnadshavarnas behov.
Forskning visar hur viktig relationskompetens är – att kunna bygga hållbara och tillitsfulla relationer, vara lyhörd och nyfiken på barnets perspektiv. Att aktivt arbeta med att skapa och vårda relationer gör skillnad för barnens utveckling och för samarbetet mellan pedagoger och vårdnadshavare.
Omsorg, utveckling och lärande är centrala begrepp i läroplanen och områden där vi behöver stanna upp och nyfiket undersöka från de yngsta barnens perspektiv: Hur tar ni tillvara på omsorgssituationer för lärande? Hur säkerställer ni att miljöerna i förskolan är anpassade för de yngsta barnens behov och möjligheter att utforska och lära? Observationer är en utmärkt metod för att fånga det som upptar barnens undersökande. Filma några minuter eller sitt stilla i ett rum och skriv ner det som sker.
Lärmiljöer och material för de yngsta barnen spelar en central roll. Delaktighet, inflytande och tillgänglighet är avgörande för att skapa miljöer som stimulerar utforskande och meningsfull undervisning.
Att få till inflytande och delaktighet på ett lärande och meningsfullt sätt kan vara särskilt utmanande när du arbetar med de yngsta barnen. Att organisera och skapa förutsättningar att mötas i en liten grupp, där pedagoger kan spegla barnet, lyssna aktivt och skapa dialog, är en metod som kan underlätta detta arbete. Här finns emellanåt svårigheter att få till i vardagen.
Tre förslag för att stärka arbetet med de yngsta barnen
Missa inte konferensen Förskolans yngsta barn 23 oktober 2025.
- Prioritera relationskompetens och omsorg
Omsorgssituationer är inte bara rutiner – de är nyckelstunder för att utveckla relationell kompetens. När ni byter blöjor, hjälper med av- och påklädning eller serverar mat, kan ni skapa en trygg atmosfär där barnen känner sig sedda och bekräftade. Små handlingar, som att sätta ord på barnets känslor eller visa intresse för deras initiativ, stärker bandet mellan pedagog och barn. Dessutom bidrar det till att utveckla barnens egna förmågor att kommunicera och skapa relationer.
- Skapa stöttande lärmiljöer för utforskande och undersökande
Lärmiljöerna ska vara trygga och tillgängliga för de yngsta barnen men även utforskningsbara och fantasifulla. Fundera över vilka material som är lämpliga för att väcka nyfikenhet och utforskande. Erbjud material som är anpassade för små barns behov av sensorisk och motorisk utveckling, material som har många möjligheter och kan stötta lek och fantasiskapande. Använd observationer som metod
- Arbeta med kommunikation och inflytande
Även de yngsta barnen har en vilja att uttrycka sig och delta i beslut som påverkar dem. Genom att vara lyhörd för deras signaler och erbjuda valmöjligheter kan ni stärka deras inflytande och delaktighet. Involvera också vårdnadshavarna i detta arbete – de kan bidra med insikter och kunskap om barnens intressen och behov som kan berika er planering och verksamhet.
Välfungerande samarbete med vårdnadshavarna är en viktig del av arbetet. Det är i mötet mellan hem och förskola som förtroende och tillit byggs. Dagliga möten ger möjligheter till positiva dialoger och att skapa delaktighet. Hur kan ni säkerställa att kommunikationen med vårdnadshavarna är tydlig, lyhörd och respektfull? Ett bra tips är att inte vänta för länge med att ta upp saker som skaver. När vi tar upp missförstånd eller det som känns oklart direkt, kan det som skulle kunna växa till ett stort problem lösas betydligt enklare.
Behöver du utveckla samarbetet med vårdnadshavarna? Anmäl dig till kursen Professionellt förhållningssätt till vårdnadshavare
Tre förslag för att stärka samarbetet med vårdnadshavarna
- Öppen och kontinuerlig kommunikation
Viktigt att det finns tydliga kommunikationskanaler för att informera vårdnadshavarna och på så vis skapa delaktiga i verksamheten och vardagen. Var lyhörd och visa intresse för vårdnadshavarnas tankar och frågor, och använd dialog som ett sätt att bygga förtroende och skapa en gemensam förståelse för barnens behov och utveckling.
- Stärk relationskompetensen genom professionella samtal
För att skapa en trygg relation med vårdnadshavarna är det viktigt att vara närvarande, lyhörd och inkännande i alla möten. Oavsett om det handlar om ett spontant samtal vid hämtning eller ett planerat utvecklingssamtal, bör ni sträva efter att bygga en ömsesidig respekt och förståelse.
- Involvera vårdnadshavarna i barnens lärande och utveckling
Erbjud vårdnadshavarna möjligheter att bidra med sina perspektiv och erfarenheter. Detta kan göras genom att bjuda in till gemensamma aktiviteter, workshops eller temadagar där de kan delta aktivt. Genom att skapa en känsla av delaktighet och inflytande för vårdnadshavarna stärker ni relationen mellan hem och förskola och bidrar till en helhetssyn på barnets utveckling.
Konferens – Förskolans yngsta barn 2025
Succékonferensen där 1–2-åringarna har huvudrollen är äntligen tillbaka! Utifrån det lilla barnets perspektiv undersöker vi förskolans vardag och uppdrag.