– skapa en levande läskultur med metoder för aktiv högläsning och läsmiljöer som skapar läslust
I förskolans reviderade läroplan stärks högläsningens roll i det språkutvecklande arbetet. Kusen ger dig verktyg, inspiration och förhållningssätt för att utveckla en levande läskultur där varje barn får växa genom berättelser, samtal och språkliga möten i vardagen.
Böcker, berättelser och högläsning berör, ger perspektiv på omvärlden, hjälper barnen att förstå både sig själva och andra samtidigt som språk och ordförråd utvecklas. Högläsning i förskolan är alltså så mycket mer än den traditionella läsvilan.
Den här kursen ger dig verktyg för att organisera läsmiljöer och högläsning som väcker barnens intresse för litteratur, skapar läslust och låter varje barn upptäcka berättelsernas magiska värld. Du får utvecklas som läsande förebild och du får med dig konkreta högläsningsmetoder som skapar engagemang och aktiva textsamtal tillsammans med barnen.
Högläsning har stor potential i förskolans uppdrag att främja språkutveckling och väcka barnens intresse för litteratur och skriftspråk. Barns erfarenheter av läsning och förmåga att delta i aktiv högläsning varierar dock. Dessutom finns ofta språkliga skillnader bland pedagogerna. Det behövs därför gemensamma strukturer och förhållningssätt, konkreta metoder och medvetna val för att alla barn ska få möjlighet att ta del av högläsningens positiva effekter.
... är förskollärare, barnskötare eller rektor och vill utveckla läskulturen, läsmiljöerna och göra högläsningen till något mer än traditionell läsvila.
Maria Björsell arbetar som speciallärare och har mångårig erfarenhet av språkutveckling i förskolan och skola. Hon inspirerar med energi, engagemang och konkreta exempel som bygger broar mellan forskning och praktik.