Uppdrag

Evidensbaserad läs- och skrivutveckling

Bygg automatiserad läsning och stavning med phonics, RTI och evidensbaserad undervisning.

Evidensbaserad läs- och skrivutveckling

Ge dina elever goda förutsättningar för en stark läs- och skrivutveckling. Med phonics-metoden, RTI-modellen och evidensbaserad träning bygger du undervisning som leder till automatisering som frigör tankekraft för både läsning och skrivande.

Innehåll

  • Bygg läsförmåga steg för steg med phonics-metoden.
  • Utvärdera och individanpassa insatserna.
  • Arbeta med strukturerade läslistor för att öva avkodning.
  • Organisera för gynnsam läs- och skrivutveckling – öva ofta, inte länge.

(Lektionsmaterial ingår)

Skapa trygghet i undervisningen

Med en tydlig och strukturerad modell för läs- och skrivundervisning får du verktyg för att följa upp, analysera och justera insatser på individnivå. Du får kunskap och material för en undervisning som kan stärka elevernas avkodning, stavning och förståelse – från helklass till individ. Med evidensbaserad träning blir du trygg i att din undervisning ger effekt för varje elev.

Möt elevernas faktiska behov

Många lärare saknar verktyg för att tidigt få syn på elever med svårigheter inom läsning och stavning. Det gör att undervisningen ofta blir generell snarare än träffsäker. Med rätt kunskap och verktyg kan du skapa en tydlig struktur för hur du analyserar, organiserar och genomför undervisning som verkligen möter dina elevers behov – oavsett nivå. Du får veta vad som behöver tränas, hur ofta och med vilken metod för att skapa verklig progression.

För dig som

ndervisar i F–3 och vill utveckla din undervisning i läsning och skrivning. Kursen passar både dig som är nyfiken på phonics och dig som vill fördjupa arbetet med RTI och analysverktyg.

Det här får du med dig

  • En evidensbaserad modell för strukturerad läsundervisning.
  • Kunskap om hur du bygger avkodning och förståelse parallellt.
  • Verktyg för att analysera och följa upp elevers behov.
  • Lektionsmaterial för phonics-träning i olika elevgrupper.
  • Strategier för att organisera RTI-insatser i praktiken.

Fortbildare

Kursledaren har lång erfarenhet av läs- och skrivutveckling i F–3 och är specialiserad på phonics, RTI och strukturerad läsundervisning utifrån evidensbaserad praktik. 

Mer om innehållet

Under kursen fördjupar du dig i Simple View of Reading och Response to Intervention (RTI) som grund för hur du organiserar och genomför insatser i läs- och skrivundervisningen. Du lär dig arbeta med fonem–grafemkoppling, läslistor, analysmaterial och strukturerad träning. Kursen ger dig verktyg för att identifiera elevernas utmaningar, anpassa undervisningen och genomföra träning som leder till både automatisering och förståelse.

Tid och plats

Skräddarsydd internutbildning för små och stora grupper

Låt fortbildaren komma till er och skräddarsy innehåll, upplägg och omfattning utifrån era förutsättningar och behov.

Skicka anmälan