Bygg automatiserad läsning och stavning med phonics, RTI och evidensbaserad undervisning.
Ge dina elever goda förutsättningar för en stark läs- och skrivutveckling. Med phonics-metoden, RTI-modellen och evidensbaserad träning bygger du undervisning som leder till automatisering som frigör tankekraft för både läsning och skrivande.
(Lektionsmaterial ingår)
Med en tydlig och strukturerad modell för läs- och skrivundervisning får du verktyg för att följa upp, analysera och justera insatser på individnivå. Du får kunskap och material för en undervisning som kan stärka elevernas avkodning, stavning och förståelse – från helklass till individ. Med evidensbaserad träning blir du trygg i att din undervisning ger effekt för varje elev.
Många lärare saknar verktyg för att tidigt få syn på elever med svårigheter inom läsning och stavning. Det gör att undervisningen ofta blir generell snarare än träffsäker. Med rätt kunskap och verktyg kan du skapa en tydlig struktur för hur du analyserar, organiserar och genomför undervisning som verkligen möter dina elevers behov – oavsett nivå. Du får veta vad som behöver tränas, hur ofta och med vilken metod för att skapa verklig progression.
ndervisar i F–3 och vill utveckla din undervisning i läsning och skrivning. Kursen passar både dig som är nyfiken på phonics och dig som vill fördjupa arbetet med RTI och analysverktyg.
Kursledaren har lång erfarenhet av läs- och skrivutveckling i F–3 och är specialiserad på phonics, RTI och strukturerad läsundervisning utifrån evidensbaserad praktik.
Under kursen fördjupar du dig i Simple View of Reading och Response to Intervention (RTI) som grund för hur du organiserar och genomför insatser i läs- och skrivundervisningen. Du lär dig arbeta med fonem–grafemkoppling, läslistor, analysmaterial och strukturerad träning. Kursen ger dig verktyg för att identifiera elevernas utmaningar, anpassa undervisningen och genomföra träning som leder till både automatisering och förståelse.