Så skapar ni ett hållbart kvalitetsarbete där både barn och pedagoger utvecklas
Kursen ger er verktyg för att jobba med hela kvalitetsarbetets bredd, både det som går att mäta och det som känns och upplevs i vardagen. Ni får metoder för att bygga in strukturer för reflektion och analys. Målet är ett kvalitetsarbete som blir en naturlig och meningsfull del av utbildningen och undervisningen, för både barn och vuxna.
När ni jobbar långsiktigt med kvalitetsarbetet får ni syn på hur både barn och pedagoger utvecklas. Ni lär er att lyfta fram det som ofta hamnar i skymundan – som relationer, förhållningssätt och pedagogisk fingertoppskänsla. Med tydliga rutiner för dokumentation och reflektion skapas samsyn i arbetslaget, och det blir enklare att förvandla idéer till konkret handling. Kvalitetsarbetet går från att vara en pappersprodukt till att bli en kraft för lärande och utveckling.
Det är många som upplever att kvalitetsarbetet inte riktigt landar i vardagen. Det som inte syns i siffor och som är svårt att mäta, riskerar att tappas bort. Trots att det ofta är där de viktigaste lärprocesserna sker. Det behövs fler sätt att jobba med SKA som fångar upp både relationers påverkan och undervisningens lärande. Den här kursen möter det behovet.
...leder, planerar eller genomför kvalitetsarbete i förskolan och vill ha praktiska verktyg för att stärka både barnens och arbetslagets lärande. Kursen passar förskollärare, barnskötare och rektorer.
Kursen leds av en erfaren föreläsare med gedigen kunskap om förskolans styrdokument, systematiskt kvalitetsarbete och kollegialt lärande.
Kursen ger er en helhetsbild av förskolans kvalitetsarbete – med extra fokus på det relationella och det pedagogiska. Ni får verktyg för att bygga strukturer som hjälper er att dokumentera, reflektera och omsätta era insikter i praktiken. Med övningar och gemensam reflektion utvecklar ni en kultur där lärandet står i centrum och där kvalitetsarbetet blir något ni gör tillsammans – inte för att ni måste, utan för att det gör skillnad.