En läroplanssäkrad verksamhet under elevens hela dag, där det fritidspedagogiska huvuduppdraget står i fokus – för dagens krav och morgondagens möjligheter.
Låt oss sätta in läroplanen i vår och elevernas vardag! Den här kursen ger dig konkreta verktyg för att stärka fritidshemmets pedagogiska uppdrag – med fokus på likvärdighet, elevens hela dag och en meningsfull fritid. Tillsammans utvecklar vi en hållbar fritidspedagogik med målstyrd verksamhet.
Fritidshemmets uppdrag är att stimulera elevernas utveckling och lärande och erbjuda en meningsfull fritid. Här får du ta del av konkreta exempel på hur du kan organisera den fritidspedagogiska tiden och ha fokus på huvuduppdraget. Hur fritidshemmet verkar som komplement och kompensatoriskt gentemot elever och skolan och strävar efter en likvärdighet hela dagen.
Kursen ger dig en fördjupad förståelse för fritidshemmets roll i ett målstyrt sammanhang. Du får med dig verktyg och strategier för att utgå från ett situationsstyrt och upplevelsebaserat lärande som tar fasta på elevernas förmågeutveckling.
Som lärare i fritidshem är rollerna är många och varierande. Du medverkar på den schemalagda skoltiden, planerar och genomför fritidshemmets verksamhet samt rastverksamheten. För att fixa att ha fritidshemmet som fokusområde och komplettera skolan krävs både eftertanke och planering. Du behöver hitta en pedagogisk hållbarhet med elevernas bästa för ögonen. Kursen stärker dig i yrkesrollen och ger kraft att ta ett aktivt pedagogiskt ledarskap som främjar både lärande och en meningsfull fritid.
...är lärare i fritidshem, fritidspedagog eller skolledare och vill stärka uppdraget i praktiken. Kursen passar både för dig som deltar själv och för hela arbetslag som vill utvecklas tillsammans.
Fortbildningen leds av en erfaren kursledare med djup förståelse för fritidshemmets uppdrag och mångårig erfarenhet från både verksamhet och utbildning.
Ni får utforska hur fritidshemmets kompensatoriska och kompletterande uppdrag blir konkret i vardagen. Vi arbetar utifrån läroplanens kapitel 4 och tittar på hur verksamheten kan organiseras för att skapa pedagogisk hållbarhet. Fokus ligger på att fördjupa förståelsen för fritidshemmets målstyrda verksamhet, identifiera utvecklingszoner, utveckla samverkan med skolan och bygga en verksamhet som stärker alla elevers lärande och trivsel.