Så möter ni barnens frågor och väcker framtidstro genom lek och undervisning i vardagen
Hållbar utveckling är inte ett ämne – det är ett genomgripande perspektiv. Men hur omsätter vi det i förskolans utbildning? Den här fortbildningen ger er fördjupad förståelse, forskning och verktyg för att arbeta med hållbarhet på ett meningsfullt och barnnära sätt. Genom att utgå från barnens frågor bygger ni tillsammans en undervisning som väcker engagemang, nyfikenhet och framtidstro.
Den här fortbildningen synliggör hur hållbar utveckling är en del av förskolans demokratiska och värdegrundande uppdrag. Ni får insikter i hur de tre dimensionerna – social, ekonomisk och ekologisk – konkretiseras i barns vardag och lek. Med hjälp av samtal, medvetna val och barnens nyfikenhet skapar ni en undervisning som rustar barnen att förstå och påverka sin värld – här och nu.
Att arbeta med hållbar utveckling handlar om mycket mer än miljöåtgärder. Det är att möta barnens tankar om framtiden, rättvisa och livsvillkor med lyhördhet och ansvar. I fortbildningen får ni kunskap och förhållningssätt för att tillsammans med barnen bearbeta samtidens stora frågor – utan att förenkla, men alltid med framtidstro. Ni får stöd i att hitta vägar som passar just er förskolas förutsättningar.
…är förskollärare, barnskötare eller rektor och vill arbeta med hållbar utveckling som en naturlig del av hela utbildningen. Fortbildningen passar både er som vill komma igång och er som vill fördjupa och bredda arbetet.
Kursledaren har gedigen erfarenhet från förskolan och är en uppskattad föreläsare med kunskap om barns lärande, hållbar utveckling och projektarbete. Med nyfikenhet, teori och praktiska exempel inspirerar hen till förändring i både tanke och handling.
Fortbildningen ger er möjlighet att fördjupa begreppet hållbar utveckling och förstå dess koppling till läroplanen, barnens perspektiv och samtidens globala utmaningar. Vi arbetar med att översätta teori till praktik: hur barn kan förstå, utforska och påverka – genom lek, samtal och delaktighet. Ni får ta del av aktuell forskning, konkreta exempel och sätt att skapa sammanhang som känns meningsfulla för både barn och pedagoger.