Målstyrda miljöer som stärker elevernas lek, lärande och välmående.
Lärmiljön är en av dina viktigaste resurser – den formar lek, lärande och trygghet. Den här kursen ger dig verktyg för att skapa målstyrda, kreativa och flexibla miljöer som väcker elevernas nyfikenhet, skapar delaktighet och meningsfullhet.
Lärmiljöernas kvalitet är resultatet av både de förutsättningar som de fysiska rummen erbjuder och hur lärare och elever tar lärmiljön i anspråk och använder den. Genom fortbildningen får du ta del av aktuell forskning och konkreta verktyg för att skapa trygga och inspirerande miljöer där eleverna kan leka, lära och må bra. Vi fokuserar på hur du kan förbise begränsande faktorer och använda både inne- och utemiljöer på ett sätt som främjar elevernas utveckling och engagemang.
Fritidshemmets situationsstyrda och upplevelsebaserade lärande kräver flexibla lärmiljöer som utgår från elevernas intressen. Ofta delar fritidshemmet lokaler med skolan, vilket ökar behovet av flexibilitet ytterligare. Hur kan du skapa en egen identitet för fritids i delade utrymmen? Hur kan du utnyttja hela skolgården som en inspirerande lärmiljö? Kursen ger dig strategier för att skapa meningsfulla och målstyrda lärmiljöer, oavsett förutsättningarna. Samtidigt stärker vi samverkan med skolan för att skapa en röd tråd genom hela elevens dag.
Arbetar i fritidshem och vill skapa lärmiljöer där eleverna känner sig trygga, delaktiga och inspirerade varje dag. Fortbildningen passar också dig som vill hitta lösningar på hur du i samverkan med klasslärare kan skapa flexibla miljöer som fungerar hela dagen.
Lärare i fritidshem, fritidspedagoger och skolledare.
Våra kursledare har lång erfarenhet från både fritidshem och pedagogisk utveckling. De lotsar dig tryggt genom aktuell forskning, beprövad erfarenhet och konkreta verktyg som du kan använda direkt i ditt arbete.
Under utbildningen får du fördjupa dig i hur fysisk miljö, pedagogiskt förhållningssätt och elevinflytande samspelar för att skapa meningsfull undervisning i fritidshemmet. Du får metoder för att skapa tillgängliga, målstyrda lärmiljöer både inne och ute, arbeta systematiskt med inventering och analys, och utveckla en verksamhet där elevernas intressen och behov står i centrum hela dagen.