Skapa progression, kvalitet och rättssäkerhet i undervisning och bedömning
Utveckla undervisning och bedömning i tät samverkan! Fortbildningen ger dig konkreta metoder, kollegiala arbetssätt och forskningsnära stöd som stärker både lärande, likvärdighet och måluppfyllelse – från planering till betygssättning.
Du får stärkt trygghet i att planera, genomföra och analysera undervisning och bedömning som hänger ihop. Med gemensamma utgångspunkter och tydliga metoder bygger ni en likvärdig och professionell bedömningskultur. Fortbildningen ger kraft åt ert kollegiala arbete – och skapar goda förutsättningar för elevernas lärande och skolans måluppfyllelse.
Många lärare upplever att det är en utmaning att få undervisning, bedömning och betyg att gå hand i hand. När styrdokument tolkas olika och gemensam grund saknas ökar osäkerheten. Den här kursen möter behovet av struktur, stöd och kollegialt utbyte – så att ni kan bygga en hållbar, rättssäker bedömningspraktik där undervisningen utvecklas i takt med elevernas lärande.
...är lärare i grundskolan eller anpassade grundskolan och sätter betyg. Du vill utveckla din undervisning och bedömning med stöd av forskning, styrdokument och kollegialt lärande.
En erfaren skolutvecklare med gedigen bakgrund inom bedömning, didaktik och kollegialt lärande leder fortbildningen – alltid med utgångspunkt i era behov och förutsättningar.
Fortbildningen ger er verktyg för att skapa samsyn, stärka bedömarkompetensen och få undervisning och bedömning att samspela. Ni arbetar både teoretiskt och praktiskt med progression, måluppfyllelse och betygssättning. Genom observationer, analyser och kollegiala samtal utvecklar ni undervisningen med utgångspunkt i skolans och elevernas behov – med siktet inställt på ökad kvalitet och långsiktig utveckling.