För dig som arbetar i anpassad grund- eller gymnasieskola och vill stärka både det sociala och akademiska lärandet
När elever känner sig trygga, sedda och inkluderade kan både lärandet och lusten att utvecklas ta fart. I den här kursen får du verktyg för att bygga en undervisningsmiljö där elevernas sociala och kognitiva utveckling går hand i hand – och där varje individ får möjlighet att lyckas på riktigt.
När undervisningen bygger på tillhörighet, struktur och gemenskap stärks både studiero och motivation. Den här kursen ger dig stöd i att skapa ett klassrum där trygghet och nyfikenhet får ta plats – och där eleverna ges förutsättningar att utvecklas såväl socialt som kunskapsmässigt.
Det är en utmaning att skapa en lärmiljö där eleverna både växer som människor och når kunskapsmålen. I den här kursen får du metoder som gör det möjligt att arbeta med självreglering, social utveckling och anpassat lärande, även i komplexa undervisningssituationer.
Lärare och speciallärare/specialpedagoger i anpassad grund- eller gymnasieskola.
Marie Nilsson Nordfors är specialpedagog och förstelärare vid Häggviks gymnasium i Sollentuna. Hon är fil.mag. i specialpedagogik och författare till boken Livslångt lärande – undervisning i den anpassade skolan, en nyutgåva av Lära för livet – motiverande undervisning i särskolan.
Fortbildningen kombinerar teorier med exempel från den anpassade skolans vardag. Du får insikter i hur ditt ledarskap och din undervisning kan bidra till att utveckla både elevernas akademiska och adaptiva förmågor. Kursen fokuserar på hur vi kan bygga undervisningsgemenskaper som präglas av trygghet, delaktighet och struktur – och där eleven får växa i både självinsikt och lärande.