Behov, beteenden och bemötande – få fritids att funka för fler!
Vill du skapa ett mer tillgängligt och inkluderande fritidshem? Den här kursen gör det lättare att möta elever med olika behov. Du får metoder för att anpassa miljön, hantera utmaningar och bygga relationer som håller. För ett fritidshem där alla känner sig trygga, sedda och delaktiga!
Genom att förstå behoven bakom elevernas beteenden och anpassa lärmiljön kan du skapa en verksamhet som fungerar för fler elever. Fortbildningen ger dig kunskap om NPF, strategier för att organisera verksamheten och verktyg som minskar utmanande situationer. Resultatet blir ett lugnare fritidshem där både elever och pedagoger får mer tid till lärande och utveckling.
I fritidshemmet samlas många elever – alla med olika förutsättningar och behov. För elever med NPF kan vardagliga situationer bli särskilt utmanande, som vid förflyttningar, i lek eller vid val av aktiviteter. Genom att förstå de bakomliggande behoven och ta ansvar för hur verksamheten organiseras, kan vi skapa en miljö där alla elever känner sig trygga och inkluderade. När vi förebygger istället för att hantera problem, skapar vi ett fritidshem där utveckling och glädje får ta större plats.
...arbetar i fritidshemmet och vill utveckla ditt arbetssätt för att möta elevers olika behov och skapa ett tryggare, lugnare och mer inkluderande fritidshem.
Lärare i fritidshem, fritidspedagoger och skolledare
Våra kursledare är specialpedagoger med lång erfarenhet från fritidshem och att möta elever med NPF. De guidar dig med trygg hand genom forskning, beprövad erfarenhet och visar hur du omsätter det i praktiken.
Under kursen fördjupar vi oss i vad NPF innebär och vilka svårigheter som kan uppstå i fritidshemmets vardag. Vi arbetar med verktyg och strategier för att anpassa lärmiljön, hantera utmanande beteenden och stärka tryggheten i gruppen. Kursen varvar teori med praktik och ger dig direkt användbara verktyg för att skapa en tillgänglig och inkluderande verksamhet.