Uppdrag

Relationsfokus i skolan

Från konflikt och frustration till samarbete och relation - så gör du!

Relationsfokus i skolan

Goda relationer utvecklar elevers kunskaper och sociala förmågor. Men det relationsfokuserade arbetet är många gånger frustrerande och ibland ensamt, särskilt med elever som utmanar. Professionalisera relationsarbetet på er skola och nå elever som utmanar med stöd av konkreta modeller, metoder och systematik.

Innehåll 

  • Förhållningssätt och metoder som ger större trygghet och stärker relationsarbetet 
  • Strukturerat arbete med att lyfta förväntningar tillsammans med elever 
  • Strategier, förhållningssätt och förslag på rutiner för hur skolans personal kan samarbeta för att hantera svåra situationer, förebygga att de uppstår och främja goda relationer för och med elever.  

Utbildningen syftar till att tydliggöra och strukturera relationsarbetet på skolan. Genom de modeller som presenteras får deltagarna analysera sitt eget arbete, identifiera behov och påbörja en plan för hur arbetet kan utvecklas.  

Utbildningen fokuserar på hur det är möjligt att både som individ och kollegium förebygga problem och främja goda relationer i olika sammanhang, men också hur man hanterar kaotiska situationer. Exempelvis ges ingångar till hur man kan komma vidare när det har låst sig med en elev, särskilt med elever som utmanar och har stort behov av stöd.  

Nå elever som utmanar - steg för steg 

Det är vanligt att relationsarbetet spretar på många skolor. En del pedagoger arbetar självständigt medan andra behöver stöd för att komma vidare. Utbildningen ger personalgrupper ett gemensamt förhållningssätt, verktyg och språk för att stärka och kvalitetssäkra samarbete i relationsarbetet. En vanlig utmaning är att involvera elever i relationsarbetet, särskilt de med utmanande beteenden. Utbildningen ger den enskilde pedagogen stöd i hur man kan påbörja och hålla ut i detta arbete tillsammans med kollegor och med eleven, samt hur man kan problemlösa när man kört fast.  

För dig som: 

Vill få stöd för att tillsammans med kollegorna i din personalgrupp utveckla och systematisera relationsarbetet. Fortbildningen är för pedagoger som vill bli tryggare i mötet med utmanande elever och som är beredd att reflektera kring sin egen praktik.  

Det här får du med dig: 

  • Relationstriangeln – en strukturerad modell för att synliggöra era resurser och behov vad gäller relationer.  
  • Samtalsstrategier för att komma vidare med elever som till en början är avogt inställda till samarbete.  
  • Strategier, förhållningssätt och förslag på rutiner för hur man kan arbeta med att hantera kaotiska situationer med elever.  

Målgrupper: 

Lärare och övrig personal i grundskola och gymnasium. Skolledare och elevhälsopersonal.  

Fortbildare: 

Fortbilldarna Stefan Boström och Anna Bromark har lång erfarenhet av att arbeta relationsstärkande i skolan, både med enskilda elever med komplex problematik och utmanande beteende och med grupper inom klassrummets ram. De utbildar alltid med stor empati och i dialog med gruppen, och kombinerar sina erfarenheter som psykolog respektive lärare för att förmedla ett kunskapsbaserat och verksamhetsnära stöd. 

Tid och plats

Skräddarsydd internutbildning för små och stora grupper

Låt fortbildaren komma till er och skräddarsy innehåll, upplägg och omfattning utifrån era förutsättningar och behov.

Skicka anmälan

Fortbildare

Anna Bromark

Förstelärare

Anna är förstelärare på en f-6-skola och har arbetat som klass- och ämneslärare samt i särskilda undervisningsgrupper med elever i grundskolans alla årskurser. Hon har lång erfarenhet av att hjälpa elever som sticker ut ur mängden att utvecklas genom relationsbyggande arbete. Anna är tillsammans med Stefan Boström också författare till boken Relationsfokus i skolan – så når du elever som utmanar där de delar med sig av konkreta modeller som kan användas som stöd för strukturerat relationsarbete och konflikthantering.

Stefan Boström

Leg. Psykolog

Stefan Boström är legitimerad psykolog och specialist i pedagogisk psykologi. Han har arbetat både i lokal och central elevhälsa samt i särskilda undervisningsgrupper. Idag är han verksam i Uppsala kommuns centrala Barn- och elevhälsa som projektledare, samt i egen regi som föreläsare och handledare. Stefan är tillsammans med Anna Bromark författare till boken Relationsfokus i skolan – så når du elever som utmanar.