Från konflikt och frustration till samarbete och relation - så gör du!
Goda relationer utvecklar elevers kunskaper och sociala förmågor. Men det relationsfokuserade arbetet är många gånger frustrerande och ibland ensamt, särskilt med elever som utmanar. Professionalisera relationsarbetet på er skola och nå elever som utmanar med stöd av konkreta modeller, metoder och systematik.
Utbildningen syftar till att tydliggöra och strukturera relationsarbetet på skolan. Genom de modeller som presenteras får deltagarna analysera sitt eget arbete, identifiera behov och påbörja en plan för hur arbetet kan utvecklas.
Utbildningen fokuserar på hur det är möjligt att både som individ och kollegium förebygga problem och främja goda relationer i olika sammanhang, men också hur man hanterar kaotiska situationer. Exempelvis ges ingångar till hur man kan komma vidare när det har låst sig med en elev, särskilt med elever som utmanar och har stort behov av stöd.
Det är vanligt att relationsarbetet spretar på många skolor. En del pedagoger arbetar självständigt medan andra behöver stöd för att komma vidare. Utbildningen ger personalgrupper ett gemensamt förhållningssätt, verktyg och språk för att stärka och kvalitetssäkra samarbete i relationsarbetet. En vanlig utmaning är att involvera elever i relationsarbetet, särskilt de med utmanande beteenden. Utbildningen ger den enskilde pedagogen stöd i hur man kan påbörja och hålla ut i detta arbete tillsammans med kollegor och med eleven, samt hur man kan problemlösa när man kört fast.
Vill få stöd för att tillsammans med kollegorna i din personalgrupp utveckla och systematisera relationsarbetet. Fortbildningen är för pedagoger som vill bli tryggare i mötet med utmanande elever och som är beredd att reflektera kring sin egen praktik.
Lärare och övrig personal i grundskola och gymnasium. Skolledare och elevhälsopersonal.
Fortbilldarna Stefan Boström och Anna Bromark har lång erfarenhet av att arbeta relationsstärkande i skolan, både med enskilda elever med komplex problematik och utmanande beteende och med grupper inom klassrummets ram. De utbildar alltid med stor empati och i dialog med gruppen, och kombinerar sina erfarenheter som psykolog respektive lärare för att förmedla ett kunskapsbaserat och verksamhetsnära stöd.