Utveckla en undervisning där skolspråket och matematikkunskaperna utvecklas parallellt – så att fler elever hänger med och når längre.
För att elever ska kunna resonera, lösa problem och visa sin förståelse behövs stöd i språkutvecklingen. Den här kursen ger dig verktyg, modeller och aktiviteter för att skapa en undervisning där språk och kunskap går hand i hand.
Kursen visar hur du bygger en undervisning där eleverna utvecklar sin begreppsförståelse och sin matematiska kommunikation. Du får modeller, aktiviteter och undervisningsstrukturer som stärker elevernas språk – från problemlösning till redovisning av resonemang.
Matematikspråket ställer höga krav på förståelse av begrepp, instruktioner och resonemang. Kursen möter lärares behov av att stötta elever i att tolka, uttrycka och samtala om matematik. Du får verktyg för att synliggöra språkliga strukturer och skapa en undervisning som utvecklar både språk och ämneskunskaper.
Du undervisar på högstadiet, gymnasiet eller i vuxenutbildning och vill utveckla din undervisning för att bättre möta elevernas språkliga och kunskapsmässiga behov.
Vår kursledare har gedigen erfarenhet av både SKUA och matematikämnet. Hon guidar dig genom forskning, teori och praktiska undervisningsstrategier – med fullt fokus på det som fungerar i klassrummet.
Under kursdagen fördjupar du dig i språkets betydelse för elevernas matematiska förståelse. Du får syn på de språkliga krav som finns i läromedel, undervisning och uppgifter – och verktyg som gynnar undervisningen. Med modeller, strukturer och interaktion stärker du elevernas förmåga att resonera och förstå matematiska begrepp.
Sara RamsfeldtSpråkets betydelse för kunskapsutvecklingen är central. Jag använder mig därför regelbundet av kombinationer av språk- och ämnesutvecklande aktiviteter i undervisningen.