Utveckla undervisning och bedömningspraktik – med fokus på lärande, trygghet och professionell styrka.
Gy25 innebär nya möjligheter – och nytt ansvar. När styrdokumenten förenklas och lärarens mandat stärks, skapas utrymme för att arbeta mer långsiktigt och undervisningsnära. Det öppnar upp för att bygga en undervisnings- och bedömningspraktik som håller över tid och som stärker både elevens lärande och din professionella trygghet.
Gy25 signalerar förtroende för lärarprofessionen – men också en förväntan på hög yrkesskicklighet. Med färre kriterier och ett förenklat språk ökar behovet av kollegial samsyn, gemensamma begrepp och medvetna didaktiska val. Tillsammans utforskar vi hur undervisning, kunskapsinsamling och bedömning kan hänga samman till en helhet där varje elev får bästa möjliga förutsättningar att visa sina kunskaper.
Med hjälp av tydliga modeller, konkreta exempel och kollegiala reflektioner skapar vi förutsättningar för engagemang, struktur och kvalitet. Fokus ligger på att omsätta Gy25 i praktiken – hur du konstruerar, samlar in, analyserar och använder underlag för att fatta välgrundade och rättvisa betygsbeslut. Allt med utgångspunkt i ett undervisningsnära och professionellt perspektiv.
Är gymnasielärare eller skolledare och vill arbeta professionellt, långsiktigt och tryggt med undervisning och bedömning i linje med Gy25.
Lärare och skolledare i gymnasieskolan.
Våra erfarna kursledare har djup kunskap om bedömning, undervisning och skolutveckling – och har arbetat för att implementera reformen tillsammans med en stor mängd skolor över hela landet.
Kursdagen varvar föreläsningar, diskussioner och workshops med fokus på att stärka din undervisningsnära bedömningspraktik. Du får konkreta exempel på hur du kan konstruera, samla in, analysera och använda kunskapsunderlag för att fatta rättvisa och välgrundade bedömningsbeslut. Allt med stöd i forskning, beprövad erfarenhet och reflekterande samtal – och med Gy25:s intentioner som utgångspunkt.