Uppdrag

Stärk det kollegiala lärandet

Med klassrummet som huvudarena för det systematiska kvalitetsarbetet – med effekt på undervisning, elevers och lärares lärande.

Lärare som alla håller sina händer ihop i en cirkel

När kollegialt lärande kopplas till det som händer i klassrummet blir utvecklingen verklig. Här får ni strukturer, metoder och handledning för att bygga ett meningsfullt kollegialt lärande som tar avstamp i er undervisning – och som direkt stärker elevernas lärande och skolans gemensamma kvalitet.

Innehåll

  • Kollaborativt lärande som verktyg för skolutveckling
  • Metoder för att planera och analysera undervisning tillsammans
  • Observation och analys med utgångspunkt i elevers lärande
  • Skapa långsiktiga strukturer för kollegialt lärande
  • Handledning i att driva utvecklingsprocesser i praktiken

Gör klassrummet till huvudarena för skolutvecklingen

Den här utbildningen stöttar er att utveckla kollegialt lärande där undervisningen och elevernas lärande står i centrum. Genom att arbeta undersökande och systematiskt tillsammans med kollegor får ni verktyg och metoder för att skapa långsiktig förändring. 
Utbildningen anpassas efter era behov och leds av en erfaren processledare. Det skapar engagemang, gemensamt lärande och hållbar skolutveckling – där ni bygger både struktur och kapacitet för en starkare undervisningspraktik.

Kollegialt lärande som blir meningsfullt och ger effekt på elevernas lärande

Många skolor har höga ambitioner, men upplever att utvecklingsarbetet fastnar i startgroparna. Utan en tydlig struktur och förankring i undervisningen riskerar det kollegiala lärandet att bli splittrat och utan effekt. 
Under den här utbildningen får ni arbeta undervisningsnära och utgå från era elever och er praktik. Ni får stöd att skapa strukturer och arbetssätt som håller över tid – där utveckling sker i klassrummet och tillsammans med kollegor i meningsfull samverkan.

För dig som...

 ...leder eller arbetar med skolutveckling och vill fördjupa det kollegiala lärandet utifrån elevernas behov. Passar för hela arbetslag, skolledare och kommuner som söker ett undervisningsnära kvalitetsarbete.

Det här får ni med er

  • Metoder för en undervisningsnära skolutveckling med effekt på elevernas lärande
  • Verktyg för gemensam planering, analys och reflektion
  • Struktur för att förankra utvecklingsarbete i klassrummet
  • Stöd att skapa skolgemensamma ramar och rutiner
  • Insikt i hur skolutveckling blir hållbar över tid

Kursledare

Lena Göthe har lång erfarenhet som lärare i både skola och förskola, som rektor, skolutvecklare och fortbildare. Hon undervisar idag mest på Göteborgs universitet, på rektorsprogrammet och i kurser kring undervisningsutveckling.

Hennes främsta kompetensområden är undervisningsnära kollegialt lärande, ledning av lärares lärande, pedagogiskt ledarskap för rektorer och systematiskt kvalitetsarbete mitt i skolans vardag.

Utbildning i process

Utbildningen är uppdelad i flera delar som fördelas under en termin eller ett läsår. Tillsammans skräddarsyr vi upplägget och innehållet utifrån ert nuläge och era behov. Er skickliga processledare ger er ett upplägg som gör ert utvecklingsarbete långsiktigt hållbart där lärandet får fäste. 

Kursens olika delar

Kollaborativt lärande som förhållningssätt och arbetssätt

Skolutvecklingsforskningen visar att det kollegiala lärande som sker nära, eller med utgångspunkt i de aktuella elevernas lärande, också har störst effekt på elevernas lärande. Det är centralt att vi arbetar för att stärka professionen – lärarna – i att ges och ta mandat för att vara undervisningsutvecklingens centrala aktörer. Här arbetar vi för att stärka upplevelsen av meningsfullhet och gemensam angelägenhet när det kommer till begreppet skolutveckling.

  • Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – det kollaborativa lärandets nav
  • Kontinuerlig undervisningsutveckling
  • Undersökning och förbättring – med utgångspunkt i elevernas lärande
  • Kollaborativt lärande som effekt av gemensam planering och genomförande av undervisning

Kollaborativa metoder i det kollegiala lärandet och undervisningsutvecklingen

Ett kollaborativt lärande är inte kollaborativt om det inte innebär att kollegor gemensamt undersöker, planerar för och utvecklar undervisningen. Det handlar om ett laborerande som resulterar i att vi vet att vi arbetar med att utveckla rätt saker utifrån det eleverna behöver. Det handlar också om att vi använder oss av metoder i undervisningen som vi vet har positiv effekt på elevernas lärande. Vi prövar tillsammans några centrala förhållningssätt och metoder i det kollaborativa lärandet.

  • Lärcykel för kollaborativ undervisningsutveckling.
  • Observera och analysera med utgångspunkt i elevers lärande.
  • Metoder inom kollaborativt lärande.
  • Samtal som fungerar lärande och utvecklande.

Strukturer för det kollaborativa lärandet

En långsiktig och hållbar skolutveckling tar sin utgångspunkt i elevernas lärande. Denna utgångspunkt påverkar hur vi organiserar oss och hur vi bedriver vårt utvecklingsarbete. En skola som utvecklar sin verksamhet med hjälp av kollaborativa metoder kännetecknas av ramar och strukturer. Dessa sätter undervisningen i centrum för det systematiska kvalitetsarbetet genom kollaborativa normer för det vardagliga samarbetet. Det skapar en gemensam förståelse för vad det innebär att utgå från elevernas förutsättningar att lära och utvecklas när beslut ska fattas om utvecklingsarbetet.

  • Det kollaborativa lärandet som grund för det systematiska kvalitetsarbetet.
  • Att främja förbättring snarare än förändring.
  • Förutsättningar, rutiner och strukturer som ger stadga åt det kollaborativa lärandet.
  • Redskap för att undersöka din skolas kollaborativa förmåga.

Tid och plats

Skräddarsydd internutbildning för små och stora grupper

Låt fortbildaren komma till er och skräddarsy innehåll, upplägg och omfattning utifrån era förutsättningar och behov.

Skicka anmälan

Fortbildare

Lena Göhte

Lena Göthe

Fortbildare

Lärare, rektor, rektorsutbildare

Lena Göthe har lång erfarenhet som lärare i både skola och förskola, som rektor, skolutvecklare och fortbildare. Hon undervisar idag mest på Göteborgs universitet, på rektorsprogrammet och i kurser kring undervisningsutveckling.
Lena har i hela sitt yrkesliv haft undervisningspraktiken och den professionella kompetensen i centrum för sina prioriteringar. För henne handlar därför skolutvecklingsbegreppet om skolans huvudprocess - undervisningen. Det är alltid det vi vet, och inte det vi tycker som bildar utgångspunkten. Att veta handlar i sin tur om att utgå från de observationer och uppföljningar som vi kollegialt och kontinuerligt gör av elevernas lärande, mitt i planering, genomförande och uppföljning av undervisningen.
Lenas främsta kompetensområden är undervisningsnära kollegialt lärande, ledning av lärares lärande pedagogiskt ledarskap för rektorer och systematiskt kvalitetsarbete mitt i skolans vardag.

Sagt om Lena
Lena är otroligt professionell och hon har gett många bra exempel på samtalsmodeller, som man kan ha användning av.
Lenas proffsiga sätt att leda oss genom dessa dagar, hur hon fångade just våra frågor och dilemman. Du är min nya förebild!
Att Lena bjuder på sina egna erfarenheter av tillkortakommanden i att utveckla sitt ledarskap. En bra blandning av övning och teori.
Rak, tydlig och trygg! Hon hade höga förväntningar på oss vilket höll oss på tå och var positivt för vårt lärande.