Med klassrummet som huvudarena för det systematiska kvalitetsarbetet – med effekt på undervisning, elevers och lärares lärande.
När kollegialt lärande kopplas till det som händer i klassrummet blir utvecklingen verklig. Här får ni strukturer, metoder och handledning för att bygga ett meningsfullt kollegialt lärande som tar avstamp i er undervisning – och som direkt stärker elevernas lärande och skolans gemensamma kvalitet.
Den här utbildningen stöttar er att utveckla kollegialt lärande där undervisningen och elevernas lärande står i centrum. Genom att arbeta undersökande och systematiskt tillsammans med kollegor får ni verktyg och metoder för att skapa långsiktig förändring.
Utbildningen anpassas efter era behov och leds av en erfaren processledare. Det skapar engagemang, gemensamt lärande och hållbar skolutveckling – där ni bygger både struktur och kapacitet för en starkare undervisningspraktik.
Många skolor har höga ambitioner, men upplever att utvecklingsarbetet fastnar i startgroparna. Utan en tydlig struktur och förankring i undervisningen riskerar det kollegiala lärandet att bli splittrat och utan effekt.
Under den här utbildningen får ni arbeta undervisningsnära och utgå från era elever och er praktik. Ni får stöd att skapa strukturer och arbetssätt som håller över tid – där utveckling sker i klassrummet och tillsammans med kollegor i meningsfull samverkan.
...leder eller arbetar med skolutveckling och vill fördjupa det kollegiala lärandet utifrån elevernas behov. Passar för hela arbetslag, skolledare och kommuner som söker ett undervisningsnära kvalitetsarbete.
Lena Göthe har lång erfarenhet som lärare i både skola och förskola, som rektor, skolutvecklare och fortbildare. Hon undervisar idag mest på Göteborgs universitet, på rektorsprogrammet och i kurser kring undervisningsutveckling.
Hennes främsta kompetensområden är undervisningsnära kollegialt lärande, ledning av lärares lärande, pedagogiskt ledarskap för rektorer och systematiskt kvalitetsarbete mitt i skolans vardag.
Utbildningen är uppdelad i flera delar som fördelas under en termin eller ett läsår. Tillsammans skräddarsyr vi upplägget och innehållet utifrån ert nuläge och era behov. Er skickliga processledare ger er ett upplägg som gör ert utvecklingsarbete långsiktigt hållbart där lärandet får fäste.
Kollaborativt lärande som förhållningssätt och arbetssätt
Skolutvecklingsforskningen visar att det kollegiala lärande som sker nära, eller med utgångspunkt i de aktuella elevernas lärande, också har störst effekt på elevernas lärande. Det är centralt att vi arbetar för att stärka professionen – lärarna – i att ges och ta mandat för att vara undervisningsutvecklingens centrala aktörer. Här arbetar vi för att stärka upplevelsen av meningsfullhet och gemensam angelägenhet när det kommer till begreppet skolutveckling.
Kollaborativa metoder i det kollegiala lärandet och undervisningsutvecklingen
Ett kollaborativt lärande är inte kollaborativt om det inte innebär att kollegor gemensamt undersöker, planerar för och utvecklar undervisningen. Det handlar om ett laborerande som resulterar i att vi vet att vi arbetar med att utveckla rätt saker utifrån det eleverna behöver. Det handlar också om att vi använder oss av metoder i undervisningen som vi vet har positiv effekt på elevernas lärande. Vi prövar tillsammans några centrala förhållningssätt och metoder i det kollaborativa lärandet.
Strukturer för det kollaborativa lärandet
En långsiktig och hållbar skolutveckling tar sin utgångspunkt i elevernas lärande. Denna utgångspunkt påverkar hur vi organiserar oss och hur vi bedriver vårt utvecklingsarbete. En skola som utvecklar sin verksamhet med hjälp av kollaborativa metoder kännetecknas av ramar och strukturer. Dessa sätter undervisningen i centrum för det systematiska kvalitetsarbetet genom kollaborativa normer för det vardagliga samarbetet. Det skapar en gemensam förståelse för vad det innebär att utgå från elevernas förutsättningar att lära och utvecklas när beslut ska fattas om utvecklingsarbetet.