Bygg en läsande generation – med strukturer, verktyg och läsfrämjande arbetssätt för årskurs 7-9
Ge alla elever möjlighet att utvecklas som läsare! Du får veta mer om hur du kan bygga en hållbar undervisning, öka läsmotivationen och arbeta läsfrämjande i hela skolan. Ta del av metoder som utvecklar elevernas läsförståelse, läslust och språkliga förmåga – i alla ämnen.
Med goda strukturer och arbetssätt skapar du en undervisning där alla elever utvecklar sin läsförmåga. Fortbildningen ger dig kunskap om hur du organiserar, differentierar och stärker läsningen på hela skolan. Du får insikter om hur lässtrategier, läskondition och motivation samverkar – och hur du som lärare kan bli en inspirerande läsförebild. Tillsammans bygger vi en hållbar läskultur som ger eleverna bästa möjliga förutsättningar.
Många elever i högstadiet möter utmaningar med läsning, ofta kopplat till språklig förmåga, motivation och socioekonomiska faktorer. Skillnader i läsförmåga påverkar likvärdigheten och elevernas framtida möjligheter. Att förstå läsningens komplexitet och forma undervisningen utifrån elevernas behov är en av skolans viktigaste uppgifter. Under kursen får du verktyg för att stötta varje elevs läsförmåga och bygga en gemensam läsfrämjande kultur.
Är lärare i årskurs 7–9, specialpedagog eller skolledare och vill utveckla arbetet med läsning och litteracitet. Kursen passar dig som vill ha praktiska verktyg och ny inspiration för att stärka elevernas läsutveckling.
Kursledaren är en erfaren lärare och utvecklingsledare med gedigen kunskap om litteracitet, lässtrategier och språkutvecklande undervisning. Föreläsaren har lång erfarenhet av att stötta skolor i läsfrämjande arbete och har arbetat med läsutvecklingsprojekt över hela landet.
Under dagen får du fördjupa dig i forskning om läsutveckling, litteracitet och läsglädje. Vi utforskar hur du kan arbeta med differentierad läsning, lässtrategier och bygga ”läskondition”. Du får också konkreta verktyg och inspiration från skolor som lyckats bygga en stark läskultur. Fokus ligger på hur hela skolan tillsammans kan forma en läsande generation.