Gör kartläggningen till en trygg och lustfylld del av undervisningen
Det går att göra kartläggningen meningsfull och samtidigt bygga en trygg lärmiljö. Med stationsarbete skapar du en undervisning där kartläggningen vävs in på ett naturligt och lekfullt sätt. Kursen ger dig metoder, struktur och inspiration för att stärka både lärande och glädje i klassrummet.
Med stationsarbete blir kartläggningen en trygg, lekfull och integrerad del av skoldagen. Du får konkreta verktyg för att planera, genomföra och följa upp undervisningen utifrån elevernas behov – med både struktur och inspiration som grund.
Kartläggning kan ibland upplevas stressande, både för dig och eleverna. Den här kursen möter det behovet med metoder som skapar trygghet, tydlighet och variation. Du får stöd i att använda Skolverkets material på ett sätt som stärker elevengagemang och delaktighet.
Du undervisar i förskoleklass och vill genomföra kartläggningen enligt Skolverkets riktlinjer – på ett strukturerat och lustfyllt sätt. Den här kursen passar dig som vill utveckla undervisningen för att främja trygghet, lärande och nyfikenhet hos alla elever.
Nathalie Lindgren har lång erfarenhet av förskoleklass och specialpedagogik. Hon delar med sig av konkreta exempel och beprövade metoder som gör skillnad i vardagen – direkt i klassrummet.
Kursen visar hur du organiserar stationsarbete för att integrera kartläggningen i en meningsfull undervisning. Du får verktyg för planering, genomförande och analys av kartläggningsresultat – i linje med Läsa–Skriva–Räkna-garantin. Fokus ligger på att skapa en tydlig och varierad lärmiljö där eleverna känner trygghet, delaktighet och nyfikenhet i sitt lärande.
I den här boken berättar Nathalie Lindgren om hur hon med praktiska moment och konkreta tillvägagångssätt får stationsarbete, kartläggning, bildstöd och differentierad undervisning att bilda en helhet som främjar kunskapsutvecklingen.