Utforma en lärmiljö där alla elever får förutsättningar att nå målen, lära och utvecklas
Det här är en utbildning för skolor som vill gå från ad hoc-lösningar till långsiktigt tillgängliga lärmiljöer. Med ökad NPF-kompetens, gemensamt förhållningssätt och en välfylld verktygslåda skapar ni en skola där alla elever får möjlighet att lyckas.
Den absolut viktigaste pusselbiten för en tillgänglig skola är att öka kunskap och förståelse hos all personal. Här jobbar vi tillsammans med ett systematiskt tillgänglighetsarbete på grupp- och organisationsnivå som leder till att ni kan minska behovet av extra anpassningar och särskilt stöd på individnivå.
Med ett relationellt förhållningssätt, kunskap om olika förmågor och gemensamma strukturer som grundar sig i tydliggörande pedagogik kan ni skapa en mer inkluderande skola där fler elever får möjlighet att ta del av lärande och gemenskap. Resultatet blir både ökad måluppfyllelse och välmående hos era elever, men också lärare som upplever mindre stress genom färre individuella anpassningar.
Att skoldagen är hanterbar, begriplig och meningsfull är en förutsättning för att lärande ska ske. Alla era elever kommer till er med olika behov och förutsättningar och er uppgift är att skapa en skola där de får förutsättningar att nå målen och utveckla sin fulla potential.
I varje klassrum finns en eller flera elever med svårigheter kopplat till NPF och det kan vara en utmaning att få skolan att fungera. Här får ni fördjupa förståelsen för hur skolan sätter eleven i svårigheter och hur ni med ett gemensamt förhållningssätt och strukturer kan skapa bättre förutsättningar för eleverna att lyckas.
... vill skapa lärmiljöer där alla elever lyckas i grundskolan, gymnasiet eller vuxenutbildningen. Utbildningen vänder sig till hela kollegiet ger kunskap och trygghet att arbeta effektivt med tillgänglighet, inkludering och anpassningar.
Kursledarna är erfarna specialpedagoger med gedigen kunskap om kollegialt utvecklingsarbete, utformning av tillgängliga lärmiljöer och stor erfarenhet av arbete med elever med NPF.
Utbildningen är uppdelad i flera delar som fördelas under en termin eller ett läsår. Tillsammans skräddarsyr vi upplägget och innehållet utifrån ert nuläge och era behov. Er skickliga processledare ger er ett upplägg som gör ert utvecklingsarbete långsiktigt hållbart där lärandet får fäste.
En gemensam kunskapsgrund och förhållningssätt
Bredda basen – tillgänglig lärmiljö på grupp- och organisationsnivå
Möta individens behov, utforma rätt anpassningar och hantera utmanande situationer