Låt leken leda vägen till lärande – planera undervisning som engagerar och utvecklar med sikte mot läroplanens mål.
Tydliggör vad undervisning innebär i fritidshemmets kontext och skapa en målstyrd verksamhet som växer ur elevernas intressen. Du får verktyg för planering, dokumentation och uppföljning – och inspiration till hur leken blir din starkaste resurs för lärande.
Undervisning i fritidshemmet handlar om att skapa lärande hela dagen – i både planerade och spontana situationer. Kursen ger dig stöd för att inta ett undervisande förhållningssätt, arbeta målstyrt och ändå bevara det som gör fritidshemmet unikt: leken, relationerna och elevinflytandet.
Genom ökad medvetenhet, smart planering och konkreta verktyg får du möjlighet att stärka både kvaliteten i verksamheten och elevernas utveckling. Du får lära dig att utforma genomtänkta målstyrda aktiviteter, men också att vara flexibel och fånga de spontana tillfällen som ges.
Undervisningsbegreppet i fritidshemmet kan upplevas som abstrakt och svårt att få grepp om. Vi måste förstå hur vi ska tolka det i ett fritidspedagogiskt perspektiv och hur vi kan förena målstyrning med elevernas delaktighet, intressen och behov av återhämtning.
Tillsammans kommer vi att diskutera skillnaderna mellan målstyrd och aktivitetsbaserad planering, hur leken används som en naturlig del i undervisningen och hur du gör utrymme för elevernas inflytande och intressen utan att tappa siktet mot målen.
...är lärare i fritidshem, fritidspedagog eller skolledare och vill utveckla undervisningen på fritidshemmet och inta ett undervisande förhållningssätt. Kursen passar både för dig som deltar själv och för hela arbetslag som vill utvecklas tillsammans.
Kursledaren har lång erfarenhet från fritidshemmet och djup kunskap om fritidspedagogik, styrdokument och hur du får till det i praktiken.